Garmin GPSMap 60 CSx

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Bedankt mannen voor de uitleg en de kooptips...

1gb en CN v.9 en Topo Belgie zijn besteld.

Nu maar even afwachten en ondertussen nog wat lezen en proberen met de GPS.

Grtz,
$mokeyJoe

PS: Verder ga ik zeker mijne plan wel kunnen trekken,zoniet kom ik nog wel eens terug een vraagje stellen! :wink: 8)
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

$mokeyJoe schreef:Heb momenteel 2 kaartjes van 128mB die in het pakket standaard bijgevoegd zijn.
NT en OT?Mmmm...CN komt me wel bekend voor,maar deze?
Die lege kaartjes kunnen nog van pas komen. Bv. om een kaartdeel van je vakantiestreek op te zetten zonder dat je dan je hoofdkaart (rond je woonplaats) telkens moet wissen. Kaarten plaatsen op zo'n Micro SD is nl. een alles of niets procedure.
CS = City Select, voorloper van CN.
CN = City Navigator (nu versie 9)
OT = (tja ik denk dat Garmin het zelf niet weet, Old, Original,... Technology)
NT = New technology (gecomprimeerd kaartmateriaal, past op een kleinere geheugenkaart of gps met intern geheugen maar is langzamer dan OT in gebruik).
Je hebt dus nodig CN9 (zonder toevoegsel NT, OT wordt nl. niet gebuikt).

Naar verkopers moet je niet luisteren, schuim gewoon het internet af naar zoveel mogelijk info, bepaal wat je nodig hebt en koop het dan daar waar het het goedkoopste is of waar de prijs/service voor jou het beste is.
Futurum is bij de goedkoopste, je hebt een Europese garantie, ze verzenden het gratis naar je thuis, je verzorgen je na service gratis. Van gps kennen ze niks maar zoals je zelf ondervonden hebt, de meeste verkopers ook niet.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

$mokeyJoe schreef: PS: Verder ga ik zeker mijne plan wel kunnen trekken,zoniet kom ik nog wel eens terug een vraagje stellen! :wink: 8)
Daar twijfelen we niet aan, het is een technologisch produkt en geen Tom Tom en zeker geen plug and play speeltje.
Verder maakt Garmlin uitstekende GPS toestellen maar hun software is niet het van het (we blijven vriendelijk). Maar daar is eenvoudig een mouw aan te passen, nog even en je maakt je eigen kaarten zelf :-D
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

ivo schreef:Naar verkopers moet je niet luisteren, schuim gewoon het internet af naar zoveel mogelijk info, bepaal wat je nodig hebt en koop het dan daar waar het het goedkoopste is of waar de prijs/service voor jou het beste is.
Ter info:
Ik heb tot heden heel goede ervaringen met Softsolutions uit Paal.
Bart Mertens neemt echt zijn tijd voor iedereen, en vertelt alles zonder ook maar iets achter te houden.
Natuurlijk niet de prijzen van futurumshop, maar zoveel duurder vind ik hem nu ook niet, en als je ziet welke service hij geeft, dan vind ik het totaalplaatje zelfs goedkoper.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Even een updatje van mijn bevindingen over de nieuwe gps.

Eerste indruk:kort en bondig:een zaligheid om te gebruiken!.Deze gps verschaft me enorm veel gegevens over waar ik mij bevind en duid dit zeer duidelijk aan.De mogelijkheden zijn echter enorm.Ik heb al tracks gereden en ze dan achteraf terug gereden en dit ging probleemloos.Ik heb ook al tracks van het net afgehaald en deze gereden.Het is een beetje zoeken hoe het allemaal wat werkt,maar dit heeft iedereen wel die voor het eerst met iets nieuws weg is.Het nadeel van een gps op de fiets vind ik echter wel het gewicht!Je merkt dat je met een zwaar kaliber op het stuur(of stuurpen) onderweg bent.En dit vooral op mijn MTB.Op de koersfiets valt het nog mee omdat deze niet zo WW is,maar op de MTB brengt deze mijn verhouding tussen voor en achterkant wel een beetje uit balans.En het is groot!
De originele Garmin fietsstuurhouder heeft het al begeven.Maar ik denk dat dit te wijten is aan de koersfiets vanwege de hardere schokken die deze dient op te vangen.Ik heb ondertussen zo een Touratech aangeschaft met klemstuk voor op de stuurpen.Het toestel zit hierdoor wel vele malen beter vast en is zelfs lichtjes gedempt door de rubberen kussentjes.Maar nogmaals:groot en zwaar voor op mijn WW-fiets.Dus ik gebruik deze hier niet veel meer op.Op de andere MTB is het dan ook weer geen probleem.
Originele houder wordt wel door de verdeler vervangen door een nieuwe.Dus de service is toch OK van die 'weinig kennis van zaken-verkoper' :lol:
Eind augustus doe ik nog eens een poging om in de Vogezen te gaan fietsen en zal deze daar uiteraard voor meenemen.Ik ben wel van zins om tracks of routes op voorhand te plannen.Maar dankzij enkele tips van hier,weet ik ondertussen waar ik al wat sitjes kan opzoeken voor eventueel al gereden tracks/routes na te rijden.

Wat ik nog wel graag had geweten is waar ik wat uitleg kan vinden over tracks en routes,aangezien dat dit mij nog niet zo duidelijk is.
Ik vermoed dat een track een aaneenschakeling is van punten zodat je deze kan narijden.Maar wat is een route dan?Iets met waypunten,maar een track heeft toch ook een soort van waypunten:de trackpunten.Wat is nu het verschil?

Als iemand wat meer uitleg over wil geven(door uitleg of sitje) ben ik weer even zoet met te leren! :wink:

Verder plezant spul voor de lange tochten!Gedaan met lang op voorhand knooppunten aaneen te schakelen en raden hoe lang deze wordt.Leve de digitale wereld!
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Wel, op het Mountainbike.be forum vind je al een schat aan info over de gps, zo staat in onderstaan topic een duidelijke uitleg (van Ivo) over het verschil tussen een route of een track.

http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... rack+route

Ook op het belgisch en nederlands gps-forum staat bangelijk veel info, maar ik denk dat je deze al wel eens bezocht hebt, niet ?
http://www.gpscenter.be/forum/index.php
http://forum.gps.nl/index.php

Hiermee ben je al wel een tijdje zoet denk ik :wink: .
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Er is een groot verschil tussen een track en een route. Idd dat is al in het lang en breed uitgelegd.
Als je mij echter liever niet weer tegen het lijf aanloopt kan je je best informeren op het NL forum ipv het B forum :wink: .
Kort gezegd, het grootste verschil is dat een track op zijn eigen bestaat en van geen enkele externe parameter afhankelijk is. Met welk kaartmateriaal en in welk toestel je hem ook gebruikt hij blijft steeds identiek.
Een route is afhankelijk van de externe parameters zoals kaartmateriaal, toestel, instellingen op toestel enz.
Een route (een directe route laten we buiten beschouwing want dat is het slechtste van de 2 systemen in één) geeft je meer bijkomende info maar is meestal alleen te gebruiken op verharde wegen (met uitzondering van Frankrijk). Voor off road zal je dus meestal gebruik moeten maken van een track.

BTW, er is een nieuwe firmware update voorje gps60Cx/CSx (3.50).
Maar opgelet, dit maakt je toestel wel enkele microgram zwaarder.
http://gpsinformation.org/perry/gps60/
Plaats reactie