zoomfunctie bij tracback

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

zoomfunctie bij tracback

Bericht door Splenter »

Ik vroeg mij af of je je gps zo kunt instellen dat hij telkens inzoomt bij een afslag wanneer je track tracbackt. Ik denk hierbij aan de automatische inzoomfunctie als je bijvoorbeeld naar een waypoint rijdt langs wegen.

Maw: als ik naar punt A wil, en ik kies: "via wegen", dan zoomt mijn gps altijd in bij elke afslag (gecombineerd met een beep en een pijl die de richting aanduidt op de kaart)
Als ik naar punt A wil, en ik kies: "volg track", dan geeft hij enkel een beep en de melding "approaching turn 57". Ditmaal zoomt hij niet in.

Ik heb een tijdje terug met iemand anders zijn gps (gpsmap 60CS)kunnen rijden waar de kaarten van metroguide opstonden. Met die software kreeg ik wel een gelijkaardige inzoom bij het naderen van een afslag (tracback).

Vind het vrij bizar dat dit niet zo is bij twee andere gps'en (gpsmap 60CSx) die ik ondertussen gebruikt heb. Op de ene stond de topo kaart van hetzelfde gebied, op de andere een soort city navigator (lees: een crack).
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Hoofdmenu/Instellen/Kaart/Kaartinstell. Algemeen (1ste icoon)/Auto Zoom/Aan.
Ikzelf heb dat, na dat aanvankelijk ook op 'Aan' te hebben staan, ook 'Uit' gezet als standaard. Dit gezien de autozoom functie ook inhoud dat hij automatisch gaat uitzoomen na iedere afslag naar een onoverzichtelijke schaal (voor mij toch).
Maar het gaat wel, zeker in een officiële CN :wink: .
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

zo stonden ze ook allebei ingesteld... Het zal dus niet werken zonder CN of metroguide.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Nee, de zoomfunctie is niet kaartafhankelijk maar routeafhankelijk.
Als je autozoom (bij kaartinstellingen algmeen) aan hebt staan zoomt de kaart bij een afslag zover uit dat de volgende afslag net in beeld komt, tot een maximum van 200 meter. Naarmate je korter bijkomt wordt ingezoomd.
Hij kijkt dus naar het volgende waypoint.
Als je zelf maneel in- of uitzoomt blijft de schaal staan tot de volgende afslag.
Gezien er in trackback geen route gebruikt wordt maar tracklogs reageert deze functie daarom niet. Als je via de weg of niet via de weg route volgt heeft het geen invlmoed op de zoomfunctie, deze zal wel werken omdat beiden een route zijn.
Het kaartscherm met de pijl dat je ziet bij een afslag is het 'volgend afslag' scherm en heeft niets met de zoomfunctie te maken. Dat zie je steeds bij een route over routeerbare wegen ook als de zoomfunctie instaat. Het zoomniveau van het 'volgend afslagscherm' is niet in te stellen door de gebruiker (van de 60CSX).
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

en toch, op die CS met metroguide volgde ik een track via tracback. En daar zoomde hij wel in, met pijl en al. Dat is nu net hetgeen ik vreemd vind!
Op mijn CSx krijg ik die inzoom met pijl ook als ik mij bv naar een stad laat navigeren, maar niet bij trackback. Vreemd toch?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ik zou het niet weten ik gebruik die trackback praktisch nooit wegens onpraktisch.
Plaats reactie