Vraagje over 60cx

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Fabke
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2005 20:10
Rijdt met: Cannondale taurine 4

Vraagje over 60cx

Bericht door Fabke »

Hello,

Heb gisteren voor het eerst mijn garmin 60cx getest op de TT in steenhuize wijnhuize, nu heb ik de gehele tocht kunnen bewaren in m'n toestel, en opgeslagen in mapsource op pc!
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om deze rit eens opnieuw te rijden met de gps, en dit met aanwijzingen erbij, ik bedoel dus, naar het startpunt gaan en of het mogelijk om gans de rit de gps te laten navigeren?

groetjes
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Tja, dat is toch de bedoeling van de gps. Om er thuis op je pc naar zitten te staren heb je ook niet veel aan :wink: (alhoewel bij dit weer).
Je moet natuurlijk ter plaatse zelf nog trappen en navigeren.

Je hebt wel kaartmateriaal nodig als je wil navigeren naar het startpunt. Nl. City Navigator (9).
Plaats een waypoint op je thuisadres en een waypoint waar de TT start (rij je met een track van kraksontracks dan is dit laatste al aanwezig :wink: .
Je kan dan thuis op je pc in mapsource tussen deze 2 waypoints al een route laten berekenen en deze dan overdragen naar je gps en deze navigeren.
Of alleen de 2 waypoint soverdragen naar je gps en de route rechtstreeks laten berekenen in je gps.

Een maal ter plaatse heb je 2 mogelijkheden. Een route met aanwijzingen kan je niet meer volgen gezien de TT (hopelijk) niet volledig over wegen loopt die op een routeerbare kaart (zoals CN9) loopt.

Of je rijdt gewoon de track van de TT na door er voor te zorgen dat de pointer (driehoekje dat je plaats bepaald) steeds op de tracklint blijft terwijlk je rijdt (je fiets moet je zelf sturen inde richting van de track) of je doet een trackback van de track. Hiervoor wijs je met de cursor een eindpunt aan op de track en vervolgens kies je voor 'navigeer' - 'volg track'. Er verschijnt dan een dikkere paarse lijn over de track, de trackbacklijn. Je krijgt bij deze laatste methode dan aanwijzingen over de nog aantal af te leggen afstand en tijd tot het eindpunt. Verder heeft het niet echt meerwaarde tov de track gewoon te volgen zonder de trackbackfunctie.

Om een track te volgen kan je de CN kaart als achtergrond gebruiken (maar waar de track de gebaande wegen verlaat zie je dan geen wegen) of een topokaart (waar je dan alle off road wegen op ziet).
Maar om een track te volgen is geen van beiden eigenlijk echt nodig (zolang je niet afwijkt van de track).
Laatst gewijzigd door ivo op zo 20 mei 2007 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabke
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2005 20:10
Rijdt met: Cannondale taurine 4

Bericht door Fabke »

tsss, hoe doe je dat dan? heb er ier al zitten op zoeken maat tlukt niet
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Me even tijd geven om mijn tekst hierboven uit te typen :wink:

- Vervolgens de handleiding van je gps eens goed doornemen.
- Dan de helpfunctie in Mapsource eens goed doornemen.
- Dan de hele topic hier eens doornemen.

Lukt het dan nog niet aangeven wat je precies doet en wat er niet wil lukken zodat we een specifiek antwoord kunnen geven.

nb. om een track na te rijden moet hij natuurlijk wel nog in je gps zitten of moet je hem van Mapsource terug overdragen naar je gps.
Ofwel naar het Active Log geheugen (voor de onverkorte tracklog) ofwel naar het interne trackgeheugen (gefilterd tot maximaal 500 logs anders staat alles boven de 500 logs er niet op en krijg je op je gps de melding in een blauw venster: 'track verdeeld' wat eigenlijk een slechte vertaling is uit het Engels want het moet eigenlijk 'Track afgebroken' zijn.
Fabke
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2005 20:10
Rijdt met: Cannondale taurine 4

Bericht door Fabke »

thanks! vanvond eens proberen, ben nog maar leek op dat gebied begrijpje!
Plaats reactie