gps-beveiliging?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Mijne maat heeft in zijn Jag XKR een GPSM-systeem laten installeren voor de verzekering, mss is dat nog iets voor id fiets? Dit werkt met een gsm-chip, die ergens in de wagen zit. Om de wagen te traceren, moet hij een berichtje sturen naar de GPSM-centrale, en dan krijgt hij de lokatie van z'n Jag op z'n gsm toegestuurd.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Het is geen gsm chip maar een gps chip. De gsm is maar een tussenmiddel om de verwerkte gps signalen zichtbaar te maken.
Het gaat nog verder hoor: je traceert die auto tot op de meter (idd. nothing 's impossible :lol:) en, mits inachtneming van de voorgeschreven veiligheidsprocedures en voorafgaandelijke toestemming van de Fed overheid immobiliseer je het voertuig ook nog eens van op afstand.
ps. een fiets zou je natuurlijk niet kunnen immobiliseren met dit systeem :wink: maar wel traceren.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ivo, het is evenzeer een GSM chip als een GPS chip (het is eerder een toestel, want er zitten meerdere chips in).

Bij de auto volg systemen (reken maar € 500 of meer) gaat het om de combinatie GSM en GPS.

Zolang de Auto buiten staat kan je hem tot maximaal 5 meter nauwkeurig terugvinden (je overschat de gps).
Als de auto binnen staat heeft de gps geen ontvangst meer en kan de auto via het GSM signaal tot op ongeveer 400 meter nauwkeurig gelokaliseerd worden.
Idem voor een fiets:
Een gestolen fiets komt redelijk snel in een camionette terecht vrees ik, en nadien waarschijnlijk tamelijk snel in een garage of één of ander kot waarin die gps-ontvanger nooit ontvangst heeft. De enige manier waarop je de fiets nog kan terugvinden is via het GSM signaal.


Rond het immobiliseren van rijdende voertuigen is trouwens nog het één en het ander te doen, bvb een wagen die stilvalt op de autostrade, die zou wel eens wat fille en ongevallen kunnen veroorzaken :oops:
Car- en homejackers blijken ook regelmatig terug te komen met doorslaande argumenten als een auto plots begint te sputteren!

Maar, ik hou het bij een slot en wat vertrouwen in mijn medemens [-o<
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

- Ten eerste moet je de toestellen die beschikbaar zijn voor de openbare markt niet vergelijken met wat de techniek in werkelijkheid te bieden heeft.
- Het gps signaal wordt idd ondersteund door andere technieken maar dat doet even niets terzake op een fietsforum.
- Ik weet uit praktijkervaring wat deze toestellen kunnen en heb er ook bij gezegd dat deze toestellen niet te verkrijgen zijn in het commerciëel circuit.

Quote NI:
"Rond het immobiliseren van rijdende voertuigen is trouwens nog het één en het ander te doen, bvb een wagen die stilvalt op de autostrade, die zou wel eens wat fille en ongevallen kunnen veroorzaken ".

Ik heb dan ook duidelijk gesteld: "mits inachtneming van de voorgeschreven veiligheidsprocedures en voorafgaandelijke toestemming van ..."
Dus niet eender waar, juist om de gevolgen van je opmerking te vermijden :wink:
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

nothing 's impossible schreef:I
Zolang de Auto buiten staat kan je hem tot maximaal 5 meter nauwkeurig terugvinden (je overschat de gps).
Als de auto binnen staat heeft de gps geen ontvangst meer en kan de auto via het GSM signaal tot op ongeveer 400 meter nauwkeurig gelokaliseerd worden.
Mijn gps werkt veelal op 3m nauwkeurig tijdens het rijden met de wagen.
Als ik stil sta kom ik op een nauwkeurigheid van soms 1m (open veld)
nothing 's impossible schreef: Idem voor een fiets:
Een gestolen fiets komt redelijk snel in een camionette terecht vrees ik, en nadien waarschijnlijk tamelijk snel in een garage of één of ander kot waarin die gps-ontvanger nooit ontvangst heeft. De enige manier waarop je de fiets nog kan terugvinden is via het GSM signaal.
Dat is geen enkel probleem in de cammionette zal hij nog steeds goeie ontvangst hebben. In de garage normaal niet meer maar als de ontvangst wegvalt kan hij bij de combinatie met gsm wel nog zijn laatste ontvangen coördinaten doorgeven.

Nee de tijd staat niet stil en zo'n systeem voor de particulier zal waarschijnlijk geen jaren meer op zich laten wachten. Alhoewel er misschien wel nog problemen zijn met het monopoly op die markt. Eénmaal galileo van de grond komt kan het allemaal snel evolueren.
nothing 's impossible schreef:Enkel via het GPS signaal denk ik niet dat een GPS te lokaliseren valt, zelfs niet door het Amerikaanse leger, de sattelieten communiceren enkel met de GPS, niet met een grondstation.


Een Gps toestel kan enkel ontvangen niks uitzenden daar is bijkomende hardware voor nodig. Dit heeft niks te maken met grondstations want GPS kan ook coördinaten ontvangen via grondstations.
Dit systeem noemt men voor Europa EGNOS voor Amerika WAAS en voor Azië MSAS.
Joybiker
Mountainbiker
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 03 jan 2003 00:45
Rijdt met: Thompson.
Contacteer:

Bericht door Joybiker »

Er bestaan toch ook ski vesten met ingebouwd GPS module of zoiets ? Die dienen om jouw vest en vnl jezelf dus te traceren mocht je in 'n lawine terechtgekomen zijn. Aan zoiets denk 'k dan om in te bouwen in 't kader. Enkel de activatie zal nog 'n probleem zijn denk 'k, 'k vrees ervoor dat 't niet zelfactiverend is en dan brengt 't ook niks op #-o
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Joybiker, de recco in een skivest is een reflector, en die werkt niet via satteliet, er worden in skigebieden speciale antennes geplaatst (of je gebruikt eenmanueel opsporingstoestel

Nebraz, welke antenne gaat in een afgesloten camionette werken?

Praat eens met een landmeter, het is niet omdat je gps zegt dat hij op 1 meter nauwkeurig is dat het ook zo is :roll: Enkel gps: nauwkeurigheid tot 20 meter, met egnos, 5 meter, met DGPS erbij tot op de meter
Zet u maar op een geodetisch punt, en kijk eens hoever uw gps ernaast zit!

Dat een GPS niks uitzend heb ik een paar posts geleden al gezegd, maar de Amerikaanders hebben er schijnbaar aan getwijfeld of een gps toch niet traceerbaar was. De juiste uitleg erachter ken ik niet, mogelijks is het een urban legend. De denkpiste was een principe zoals radar, de gps absorbeert de signalen van de satteliet,...
Een nachtmerrie voor militairen, die daarmee mogelijks doelwit zouden kunnen worden.
Maar, de navstar sattelieten kunnen kunnen die info niet naar de aarde sturen, dus, de GI's waren van hun kopzorgen verlost :lol:
Plaats reactie