Welke GPS + accessoires?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Welke GPS + accessoires?

Bericht door Magura »

De volgende investering zal een GPS zijn. Volgende eisen had ik in gedachte:
- Moet geschikt zijn voor zowel loggen als rijden van tracks. Hoofdzakelijk in België, soms over de grens (Benelux - Duitsland) en in de Alpen. Tijdens het rijden van tracks wil ik uiteraard weten waar ik blijf, en zonodig van de vooraf uitgestippelde weg afwijken.
- Moet uiteraard geschikt zijn voor MTB-gebruik.
- Zal afwisselend op 3 verschillende fietsen worden gebruikt.

Bij het rondneuzen valt m'n oog op de Garmin 60-reeks. Kan iemand de verschillen tussen de onderlinge modellen duidelijk/beknopt weergeven? Wat zijn de deftige alternatieven (als die er zijn natuurlijk)?

En dan had ik ook nog volgende vragen:
- Welke software voor PC en GPS is noodzakelijk, aan te raden, nuttig maar niet noodzakelijk, overbodig? Dan denk ik in eerste plaats aan programma's zoals Topomap, Mapsource (wat meer uitleg over deze programma's?), OziExplorer enz. De NGI-DVD's van Wallonië/Vlaanderen heb ik al.
- Welke andere zaken zijn noodzakelijk, aan te raden en/of overbodig voor deftig GPS-gebruik? Dan denk ik in eerste plaats aan een geheugenchip, ... ?
- In verband met de stuurhouder, is de standaard stuurhouder relatief handig om te switchen tussen verschillende fietsen?

Enfin, tips zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Hey Magura,

Ik ben zelf nog redelijk nieuw in het gps-gebeuren, ik heb mijn Garmin GPS map 60 CSX sinds half januari.

Om te beginnen kan ik u onderstaande fora aanbevelen, hier is een zee aan informatie terug te vinden, dus hier een avondje de zoek-functie gebruiken geeft een boel nuttige info op.

http://www.gpscenter.be/forum/
http://forum.gps.nl/index.php

Het verschil tussen de modellen in de map 60 reeks zit als volgt:

GPS map 60 = basismodel met zwart/wit scherm en een vast intern geheugen (is eigenlijk een verouderd model).

GPS map 60 CX = prachtig toestel met kaartweergave in kleur en verwisselbaar geheugen dankzij micro SD kaartjes. Standaard zit hier een kaartje van 64 mb bij, maar als je een beetje zoekt vind je kaartjes van 1 Gig voor zo'n 15 euro.

GPS map 60 CSX = identiek hetzelfde als de CX met dit verschil dat de CSX een barometrische hoogtemeter heeft (bovenop de standaard GPS hoogtemeting) en een kompas dat ook in stilstand kan gebruikt worden (het kompas van de CX werkt alleen als je in beweging bent).

Nu de software:

Mapsource = is eigenlijk een programma waarmee je andere software (zoals topomap en city navigator) kan gebruiken op je pc, die mapsource software zit als ik mij niet vergis bij je GPS toestel.

City navigator Europe V9 = Deze software is absoluut noodzakelijk als je de gps ook in de wagen wil gebruiken, hierin zijn (in principe) alle straten van Europa terug te vinden. Deze software installeer je op je pc en dan kun je selecteren welke kaartdelen je wil overzetten op het geheugenkaartje van jouw gps.

Topomap België = Hierin vind je alle stafkaarten van België terug, deze zijn eigenlijk noodzakelijk wanneer je af en toe "van de verharde wegen" wil afwijken, wat je met de mtb dus wel zal willen doen. Ook deze kaarten zet je op jouw pc om dan de kaartdelen die je nodig hebt over te zetten op het micro SD kaartje van jouw gps. Ook al heb je de NGI cd's/dvd's, dan nog heb je topomap nodig, omdat je geen kaarten kan exporteren vanuit die NGI dvd's naar jouw garmin gps. Dus simpel gezegd, wil je stafkaarten op het scherm van je gps zien, dan heb je topomap nodig.

Zelf gebruik ik een fietshouder van RAM, en hier komt een 5 tal minuten werk bij kijken om die van bike te wisselen. Maar in fietshouders zijn er verschillende mogelijkheden, zoek maar eens op één van bovenstaande fora.

Dit was héél eenvoudig uitgelegd waar het om gaat, ik ben er zeker van dat er hier mensen zullen zijn die jou véél meer kunnen vertellen over GPS gebruik op de fiets, maar met bovenstaande fora heb je al wel een boel lees en zoekplezier denk ik :wink: .
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Nog even dit, die NGI dvd's zijn nu zeker niet voor de prullenmand hoor, deze zijn immers een pak duidelijker als de stafkaarten van topomap, dus zijn ze nog erg praktisch om route's of track's uit te tekenen achter je pc.

Hieronder geef ik nog een link waar je de volledige map 60 serie en hun mogelijkheden kan bekijken, ook zijn hier fietshouders en dergelijke terug te vinden.

http://www.gpscenter.be/html/gps__60_-_serie.html
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Om het kort te houden en je wensen kennende blijven er maar 2 toestellen over die je achteraf geen spijt doen krijgen dat je geld bespaarde:
De GPSMAP 60 Cx of CSx.

Ik heb voor klanten nu al tom-toms, Edge 205, Edge 305 bunbel, 60C, Vista x, uitgeprobeerd en rij nu al een jaar zelf met de 60 CSx.
Door het beheer van de tracks van kraksontracks zie ik ook dagelijks het resultaat van opgetekende tracks tussen de verscheidene toestellen. En er is dag en nacht verschil tussen een toestel met SiRFIII chipset of zonder.
Gezien de steeds grotere kaartdelen van de Garmin kaarten en de te verwachten evolutie in dit marktsegement is het ook onontbeerlijk een verwisselbare SD kaart te hebben (x serie) ipv een intern vast geheugen. Zo kan je je toestel goedkoop up to date houden (de prijzen van verwisselbaar geheugen stort gewoon in elkaar terwijl de omvang nog steeds toeneemt).
Ook kies je best voor een toestel met verwisselbare (oplaadbare) batterijen ipv een vaste oplaadsbare batterij. Door het meenemen van je eigen (oplaadbare) batterijen val je off road of tijdens langere ritten nooit zonder stroom.

En om aan deze vereisten te voldoen kom je steeds terug op bovenstaande 2 toestellen. De keuze tussen deze 2 is er alleen als je nog geen barometrische hoogtemeter hebt op bv. je fietscomputer en je de meerprijhs daarvoor over hebt. De elektronische kompasfunctie heeft niet echt een meerwaarde voor een fietser gezien je toch meestal in beweging bent en het gewone kompas dan ook werkt.

Bij de aankoop van een toestel overweeg je ook best welke software je zou willen (CN9 en/of Topo B) gezien de aankoop in bundel steeds ruim voordeliger is dan een afzonderlijke aankoop. Zonder software ben je niet veel met je toestel dus dit moet je al incalculeren in je budget.

Velen rijden met de standaard Garmin stuurhouder tot voole tevredenheid maar zelf vertrouw ik dat dure apparaat niet toe aan een 'plastic' houdertje met één schroef vastgemaakt aan je stuur. Zelf gebruik ik de Touratech houder volledig uit aluminium gefreesd. Is ook zonder enig gereedschap binnen enkele minuten (2 antenneschroeven losdraaien en terug vastdraaien) te verwisselen van fiets. Zelf verkies ik wel de sturrpenhouder tov de stuurhouder. dit veriest een extra optie (gedraaide voet en met breder bereik dan de stuurklem). Ik heb deze nog rechtstreeks uit Duitsland laten komen maar inmiddels heb ik al een dealer ontdekt in Latem tegen Gent en in Boom tegen Antwerpen zodat je de verzendkosten uitspaart als je ze daar rechtsteeeks gaat afhalen.

Zelf werk ik liever met de Topo B dan met de NGI DVD's (ik bezit beiden) maar dat is een kwestie van gewoonte.
Va je 60 en mits een kleine patch te downloaden van de Lannoo site voor de NGI software kan je tracks, WP en routes uitwisselen tussen Mapsource en de NGI interface enerzijds en je GPS anderzijds.
Het grote voordeel van de NGI software is wel dat het een hoogteprofiel kan berekenen met weergave van de waarden (Mapsource kan wel een hoogteprofiel tonen van een ACTIVE LOG (een niet gefilterde tracklog) maar geen totaalwaarden van je Hm profiel tonen omdat er geen DME functie in de software zit). Je GPS kan deze waarden wel opslaan in de tripcomputer maar eigenaardig genoeg worden de waarden van de tripcomputer niet overgedragen naar Mapsource.

Mapsource is overigens maar een interface die gratis bijgeleverd wordt bij iedere Garmin GPS die met kaartmateriaal kan werken en welke je moet updaten (o.a. in het NL) via de Garmin site, of nog beter (overzichtelijker en vlugger) het Perry register.

In dit geval zou ik dus wel degelijk stellen, iedere € bespaard is er later één beklaagd.
Gebruikersavatar
napoleon
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: za 23 okt 2004 11:25
Rijdt met: Gary Fisher Cake (fully) & Gary fisher HKEK (HT)
Contacteer:

Bericht door napoleon »

ik zou mij dolgraag ook zo'n toestel aanschaffen alleen houd mij nog één ding enorm tegen. ik ben een apple addept en heb alleen maar mac's. garmin ondersteunt alleen PC en alleen als ik absolute zekerheid heb dat via een of andere toepassing dit ook op een mac zou werken kan ik mij dat veroorloven. het lijkt me nutteloos zo'n toestel te kopen als je het niet kunt koppelen met een computer.

vriendelijke groeten

napoleon
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

De Edge kan je al gebruiken met Mac.
Mapsource was beloofd begin dit jaar maar het zal eerder tegen het einde van dit jaar zijn.
Ondertussen zijn er wel al die Mapsource probleemloos op een Mac draaien met aangepaste software om Windows op een Mac te draaien, de naam van de software ontgaat mij momenteel even.
Gebruikersavatar
Nico_1977
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: di 25 jul 2006 19:09
Rijdt met: CANYON NERVE XC 7.0 '07
Contacteer:

Bericht door Nico_1977 »

ivo schreef: aangepaste software om Windows op een Mac te draaien, de naam van de software ontgaat mij momenteel even.
Parallels Desktop ?
http://www.parallels.com
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ja, Mac via Parallels Desktop draait XP, de usb-poort wordt prima herkend maar sommige toestellen zoals de Garmin Quest worden dan weer niet herkend.
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Wat is in feite de échte meerwaarde tussen de Garmin 60 CSX en de 60 CX.


Correct me if wrong, dan leer ik bij, maar dit zijn volgens mij de 2 enige verschillen met hun voor- en nadelen:

- Elektronisch kompas voor de CSX. Maar heb je dit nodig bij MTB, aangezien er een 'gewoon' kompas bij de CX zit. Elektronisch kompas is dacht ik enkel noodzakelijk wanneer je stilstaat. Nou, dan rij je toch even rond. Dus valt dit voordeel weg?

- Barometrische hoogtemeter voor de CSX. Idem: heb je dit nodig bij MTB? Ik wil een correct weergegeven hoogte, is dit dan niet met de andere hoogtemeting? Barometrische drukverschillen waarmeten is een voordeel (bvb. weersverandering/onweer op komst in hooggebergte), maar ook een nadeel (hoogtemeting gaat letterlijk/figuurlijk de mist in, en dat wil ik nu net niet).

Enfin, wat is nu het beste? Eerst en vooral voor doelgebruik met de MTB (dus zijn de extra features écht handig en/of noodzakelijk), anderzijds gewoon prijs/kwaliteit.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Je hebt het eigenlijk zelf al allemaal gezegd.

- Het electronisch kompas heb ik op mijn CSX altijd uitstaan want het verbruikt veel energie. Zolang je beweegt is er idd geen verschil.
Vooral nuttig voor Geocachers die te voet tegen lage snelheid een juiste richting moeten zaoeken. Bij MTB eigenlijk geen meerwaarde.

- De hoogtemeter is een andere zaak. Wil je geen exacte hoogtemeting of heb je al een fietspc met hoogtemeter is het niet nodig.
De barometrische hoogtemeter is wel veel accurater dan de gps hoogtmeter.

Dat is dan ook het enige verschil.
Plaats reactie