unlocked maps op microsd

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
bitman
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: za 02 sep 2006 19:43
Rijdt met: TBD

unlocked maps op microsd

Bericht door bitman »

Als ik een unlockte DVD map heb van mapsource, kan ik deze dan op een microSDcard zetten en gebruiken op de GPSmap 60csx?

Wat mij nog niet duidelijk is, is de relatie tussen de kaarten en de GPS.
Als ik een unlockte map heb, kan ik die slechts op 2 GPS toestellen gebruiken?
Is er een verband tussen de unlock code en het GPS serie nummer?

Indien ja, hoe komt het dan dat Garmin toch losse kaartjes kan verkopen?
http://www.thegpsstore.com/Accessories- ... -Cards.asp

Indien neen, waartoe dient dan de unlock procedure op de website?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ten eerste zijn kaartmateriaal en Mapsource twee verschillende dingen.
Mapsource is een interface software voor communicatie tussen je kaartmateriaal en pc enerzijds en je gps anderzijds.

Kaartmateriaal heb je in allerlei soorten. Sommigen mag je maar op 1 gps zetten, sommige op meerdere en weer andere op 2, soms voor dezelfde prijs (voor de 2de) soms mits bijbetaling voor een extra unlock.

Kaartmateriaal kan je, afhankelijk van de soort, op één of meerdere pc installeren. Meestal op meerdere maar bv bij Topo Nl maar op één pc.

Enkele voorbeelden:
City Navigator kan op meerdere pc's maar op maximaal 2 gps'n.
Idem voor Topo België (officiëel maar op 1 gps maar je kan een gratis 2de unlock voor de gps vragen).
Topo Frankrijk kan dan weer op meerdere pc's maar op 1 gps toestel en mits bijbetaling op een 2de gps toestel.
Topo NL kan dan weer maar op één pc maar op meerdere gps toestellen.

In principe ontgrendel (unlock) je je kaartmateriaal met de unlock wizzard in Mapsource of rechtstreeks op de site van de kaartenverdeler (bv. Garmin.com, Formar Be, Sailtron NL, Garmin FR,...)
Hiermee kan je het kaartmateriaal op je pc zien (via Mapsource). In principe (het mag niet ma rhet kan wel) kan je bv. dit kaartmateriaal ook op de pc van je buurman zetten en kan hij dit op pc zien als jij je code aan hem doorspeelt.

Maar op de gps zelf gaat dat niet. Bij de ontgrendelingsprocedure dien je het kaartmateriaal te koppelen aan de interne ID code van je gps. Eénmaal dit gebeurt is (1ste unlock) kan dit kaartmateriaal via de pc (met Mapsource als interface) alleen nog naar die welbepaalde gps worden overgedragen. Met een 2de unlock (gratis of betalend) krijg je een 2de code van Garmin die je kan koppelen aan een 2de gps (die volgens de licentievoorwaarden wel in jouw bezit moet zijn en geen egendom mag zijn van een 2de persoon).

Dus je kan een ontgrendelde DVD van iemand anders wel gebruiken (al mag het niet) op jouw pc maar het kaartmateriaal niet overzetten naar je
eigen gps, in de praktijk heb je er dus niet zoveel aan.

De voorgeladen SD kaartjes bestaan ook maar zijn niet zo interresant gezien je dan altijd gebonden bent aan het voorgeladen kaartje (dat allen op jouw gps werkt) om kaartmateriaal op je gps toestel te zien en geen uitbreidingskaarten kan gebruiken, wat de 'x' juist zo interresant maakt.

Ter info: om je kaart te ontgrendelen voor je gps moet je de interne ID gebruiken van de gps en niet het serienummer van je gps.
Het interne ID van je gps kan je opvragen in het menu van je gps en verschijnt ook automatisch in Mapsource als je de gps aan je pc koppelt en het menu overdragen opent in Mapsource.

Een CD of DVD met kaartmateriaal welke ontgrendeld werd in Mapsource en gekoppeld aan het interne ID van je gps kan je via Mapsource natuurlijk zonder enig probleem overdragen naar een lege micro SD geheugenkaart. Deze zijn trouwens de voorbije week met 50% in prijs gedaald zodat een 1 gig nog maar ongeveer 15 € kost.
Met het standaard bijgeleverde 64MB kaartje ben je niets.
bitman
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: za 02 sep 2006 19:43
Rijdt met: TBD

Bericht door bitman »

Ivo,

bedankt voor je verhelderend antwoord.

Als ik het juist verstaan heb, kan je ook enkel Garmin kaart materiaal inladen?

Het is niet mogelijk om zoiets als OziExplorerCE te laten draaien op de GPSMAP60CSX. Of kaartmateriaal van een alternatieve bron (zoals NGI) in te laden?

Hardwarematig lijkt het mij een zeer leuk toestel, maar de software restricties/ policies schrikken me af om dit te kopen.
De vendor lock-in policy lijkt mij inderdaad nog erger dan Microsoft.

Hoe komt het eigenlijk dat zo'n mannen op ebay dan artikelen kunnen aanbieden aan extreme "lage"prijzen?
http://cgi.benl.ebay.be/GPS-Garmin-GPSM ... dZViewItem

De software van deze verkoper zou dus in principe "in orde" moeten zijn?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Op Garmin kan je in principe alleen maar Garmin kaarten laden. Op andere merken in princiep ook maar hun eigen merk. Nu, in het geval van Garmin is dat niet zo erg want momenteel hebben zij de meest uitgebreide kaartsoftware. Het werkt alleen nog niet goed op een Mac.

Als je een gps koopt van een privépersoon en diens software moet je er wel opletten dat je ook zijn unlockcodes er bij krijgt. Verder, als je later nog je kaartsoftware wil updaten heb je deze persoon terug nodig want de unlock die hij vroeger aanvroeg blijft op zijn naam staan.

Je kan ook zelf kaarten inscannen (o.a. met Ozie) als je je daar mee bezig wil houden en deze overzetten naar Maspource en je GPS met behulp van tools zoals Win2GPS en Win2Mapsource enz.

Je kan zelf je eigen routeerbare kaarten tekenen als je thuis bent in hogere pc-sferen (cfr. digiatlas).

Ik kan natuurlijk niet instaan voor een verkoop op E-bay, zeker niet voor een verkoper in Frankrijk. En software zit er niet bij. Die 'wereldwijde' routeerbare kaart is de basiskaart die in iedere GPS zit en daar ben je in de praktijk niets mee, het zijn alleen de (verouderde) hoofdwegen.
En die 64Mb SDkaart is ook standaard en moet vervangen worden door een grotere SD kaart. Verder moet je dan nog weten wie het toestel heeft ingevoerd want daar zal je tercht moeten bij de afhandeling van garantieproblemen. Is het een EU toestel en de delaer is nie tgekend verwijs tmen je naar de EU invoerder in Groot-Brittannië.
bitman
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: za 02 sep 2006 19:43
Rijdt met: TBD

Bericht door bitman »

Ivo ,

bedankt voor de uitleg.
Op het internet vond ik inderdaad nog info om zelf kaarten te creeren voor de GPSMAP60csx.

De softwarestrategie van Navman heeft mij echter wel afgeschrikt. Ik heb besloten om te beginnen met een EDGE205.
Dan heb ik geen last van al die softwareperikelen en kan ik rustig wat experimenteren.

Hopelijk komen er meer spelers op de outdoor markt als het Galileo systeem actief is, want momenteel is de markt nogal gemonopoliseerd.

mvg,
Kristof
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Euh een 205 is wel een fietscomputerke met een klein basic gpske.
Dat kan je niet vergeliken met een volwaardige gps.
Ik gebruik nu al bijna een jaar de 60 en he bonlangs een Edge 305 op punt gesteld. Dat viel serieus tegen (in het nadeel van de 305) als je gewend bent aan de 60. De Edge is wel zeer beperkt als gps toestel. Meer een recorder.
bitman
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: za 02 sep 2006 19:43
Rijdt met: TBD

Bericht door bitman »

Ik begrijp wel dat er een groot verschil is tussen beide toestellen,
maar via http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=8753 en http://www.marengo-ltd.com/gps/ lijkt het mij goed genoeg om een route te plannen voor mijn fietstochten.

Als ik aan de startplaats een waypoint maak en thuis de route al voorbereid, lijkt de edge 205 toch al voldoende.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Inderdaad, zolang je onderweg niet wil afwijken van de geplande route en niet langs een andere weg wil terugkeren dan de reeds afgelegde weg is er geen probleem.
Plaats reactie