vragen over gebruik tracks

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gille
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: di 19 okt 2004 20:42

vragen over gebruik tracks

Bericht door Gille »

heb dit weekend mijn nieuw gps toestel al wat kunnen testen (GPSMAP60Cx)

voor volgende vragen heb ik niet meteen een antwoord gevonden op het forum:

- kan je weten hoeveel km je van je track nog moet rijden naar het punt waarnaar je 'backtrack't? (je eindpunt dus)

- kan je waypoints vastkoppelen aan je track, zodat je kan zien hoeveel trackkilometers het nog is naar die waypoint?

- als als dit niet kan, zijn er alternatieven? (directe) routes?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Als je met wingdb je track converteert naar een directe route worden al je trcaklogs automatisch omgezet naar waypoints en je tracklijn naar een routelijn (beter zichtbaar). Je hebt dan ook in theorie alle opties van een route (turn by turn navigatie) en hij telt dan ook af in tijd en afstand naar ieder volgend waypoint en het eindpunt.
Waarom in theorie 'tun by turn navigatie? Het blijft een directe route en geen route op routeerbare wegen. De richtingsaanwijzingen gebeuren bijgevolg dus op de waypoints (voorheen tracklogs) die dus ook niet in de praktijk op een weg moeten liggen, zeker niet off road. Je kan deze turn bij turn gewoon negeren (best de biep uitschakelen :-D ) en wel de km en tijdsnotaties gebruiken naar je waypoints en eindpunt.
Wel best dat je de conversie gebruikt met viapunten en niet waypoints. In het laatste geval wordt er van iedere tracklog een zichtbaar waypoint aangemaakt (met flag) in het eerste geval is de flag verborgen (maar het waypoint en zijn nummer is er wel. Met zichtbare labels wordt je scherm ook al vlug overladen. Je kan ook maar maximaal 1000 logs omzetten naar een waypoint.
Dit is de kortste en gemakkelijkste methode om van een track naar een route over te schakelen.
Gille
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: di 19 okt 2004 20:42

Bericht door Gille »

ivo, bedankt voor je antwoord

ok stel volgende situatie:

Ik heb een track van 600 logs op log 300 begint een klim.

Ik wil op mijn GPS zien hoever ik nog verwijderd ben van log 300 en van log 600 (eindpunt).

Als ik je goed begrijp is het dus niet mogelijk om te zien hoever ik van log 300 zit, ook niet na conversie directe routes.

Ik kan dan alleen maar zien hoever het nog is naar mijn volgende waypoint (volgende tracklog), meestal maar 20 meter verder...
Dit is dan toch wel jammer...

Of heb ik het verkeerd begrepen?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Je kan natuurlijk bij de voorbereiding meer werk steken in je route.
Na de automatische conversie kan je overbodige waypoints verwijderen en waypoints bijplaatsen waar nodig, bv op de top.
Je kan ook (en dat is eigenlijk de meest accurate weg) de gereden track eerst gaan bijsturen. Je track als het ware hertekenen.
Alle overbodige logs verwijderen. Alleen logs zetten op de draaipunten op de weg, waypoints plaatsen waar je ze zeker wil (bv op alle aanvang en toppen van een beklimming) en deze zelfs een eigen naam geven.
Nadien converteer je deze track dan naar een directe route. Je hebt dan geen waypoints (voormalige logs) meer teveel. Vraagt natuurlijk wel wat werk.
Dit alles natuurlijk in de veronderstelling dat je track off road is. On road kan je beter CN alles voor je laten uitrekenen op voorafgeplaatste strategische waypoints.
Of ga gewoon in Frankrijk MTB'n, daar zijn de topo's routeerbaar, de omgeving uitdagender en mooier en het weer schitterend :-D
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Gille schreef:ivo, bedankt voor je antwoord

ok stel volgende situatie:

Ik heb een track van 600 logs op log 300 begint een klim.

Ik wil op mijn GPS zien hoever ik nog verwijderd ben van log 300 en van log 600 (eindpunt).

Als ik je goed begrijp is het dus niet mogelijk om te zien hoever ik van log 300 zit, ook niet na conversie directe routes.

Ik kan dan alleen maar zien hoever het nog is naar mijn volgende waypoint (volgende tracklog), meestal maar 20 meter verder...
Dit is dan toch wel jammer...

Of heb ik het verkeerd begrepen?
Je kan op een trackback wel zien hoe ver je nog verwijderd bent van je eindpunt en wat de ETA is. Je moet dat eindpunt wel aanduiden met de cursor van je 60 en da tmoe tnie thet effectieve eindpunt te zijn (bv de top van de helling). Eenmaal op je viruteel eindpunt (een tussenpunt dus) moet je wel vanaf daar terug een eindpunt instellen om van de trackbak opties te kunnen blijven 'genieten' (ETA-afstand tot einddoel-biep bij afwijken van track).
Het voordeel van een track is dat de tracklogs onbeperkt zijn in je 60 en de waypoints niet. Indien je dus je track converteert naar een directe route en er worden daardoor meer waypoints aangemaakt dan je toestel kan bevatten (1000 geloof ik) zal dat niet werken.
Zelf werk in nooit met een trackbak gezien ik de bijkomende functies niet vind opwegen tegenover het gebruiksgemak. Ik rij gewoon de tracklijn na. Het handigst blijft een routerende topokaart maar dat bestaat jammer genoeg nog niet in België. (goed weer trouwens ook niet dus blijven we maar in het Zuiden rondhangen :wink: ).
Plaats reactie