Digitale fietsmap (knooppuntroutes) voor Mapsource

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Digitale fietsmap (knooppuntroutes) voor Mapsource

Bericht door ivo »

Na de betalende software die elders beschreven is is er nu ook een digitale routeerbare fietskaart van de Benelux op de markt en nog gratis ook (freeware).
Deze is een mooie aanvulling van de BF fietskaart en kan ook tellen als alleenstaand werkstuk. Een of andere ongelooflijk maffe kerel met nog ongelooflijker benen is alle fietsknooppunten van de Benelux gaan afrijden en heeft deze digitaal ingebracht op een kaart die routeerbaar draait onder mapsource.
Eenmaal je de software (een fluitje van een cent) toegevoegd hebt aan je Garmin map en de registervermeldingen hebt bijgeschreven in je register verschijnt er in je Mapsource kaartvenster een Digifietskaart.
Deze bevat vele fietsknooppunten van de Benelux (en wordt regelmatig bijgewerkt, voorlopig is het net het dichtst in de provincies Antwerpen, Limburg en Zuid-Nederland).
De knooppunten zijn dan nog eens verbonden met de fietsroutes tussen deze knooppunten zoals op de fietsknooppuntkaarten.
Deze routes zijn volledig routeerbaar.
Op je pc kan je dan een route laten uitstippelen op deze routes door het plaatsen van waypoints. Ongeveer zoals op de BF software maar hier zijn de knooppunten en fietsroutes wel duidelijk zichtbaar. In totaal is er nu reeds meer dan 5000 Km fietsroutes in kaart gebracht.
De kaart (3,9 MB) kan ook overgedragen worden naar een gps die geschikt is voor Garmin kaarten. Zodoende kan je de fietsroutes als route rijden (ook al lopen ze niet over CN gebaande wegen) en indien de kaart in je gps zit kan je ook op de gps zelf routeren van punt naar pount over de fietsroutes.
Voor zij die een gps hebben zonder kaartdisplay kan de software ook nuttig zijn. Ze kunnen op pc dan een route laten uitrekenen en deze met WINGDB omzetten naar een track en deze overzetten naar de gps.
Een hele (en dan nog kostenloze) vooruitgang tov de papieren fietsknoopkaarten.
Je kan de auteur van dit knap stukje werk natuurlijk ook altijd vooruit helpen door je (zelf gelogde) eigen waypoints naar hem op te sturen, liefst met de tracklog van de fietsroute erbij.
Alle info en downloads benodigd voor de fietsmap vind je op de Digitale fietsplanner
Ik heb de kaart eens vergeleken met mijn bestand van 200 fietsknooppunten en de kaart is zeer accuraat. Alles staat waar he tmoet staan. Dat werk had ik mij ook weer kunnen besparen :-D
Laatst gewijzigd door ivo op do 21 dec 2006 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ideaal!! Perfect om in de winter uit de smurrie te blijven :lol: :oops:
Merciekes hé :wink:
KeviN[eVo7]
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 23:19
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Disc 2006 Specialized Epic Expert 2008 Specialzed Allez 2009
Contacteer:

Re: Digitale fietsmap (knooppuntroutes) voor Mapsource

Bericht door KeviN[eVo7] »

Hallo,

Ik heb sinds deze week ook een garmin legend cx en heb al wat zitten te experimenteren.

Ik heb nu ook de knooppunten kaart gedownload en een route uitgestippeld met waypoints.
Als ik deze op de gps zet (de knooppunten en de topo kaart staat er ook op) en de route activeer dan laat de gps de route zien met rechte lijnen van waypoint naar waypoint. Ik heb al met de routing settings op de gps zitten te spelen, maar ik krijg steeds hetzelfde resultaat.
Hoe kan ik de route op de gps krijgen zoals ik hem in mapsource heb gemaakt.
Als ik een track wil rijden,moet ik altijd rijden op het navigatiescherm? en de richting gewoon volgen?

Mvg,

Kevin
RobbyH
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 09 dec 2006 15:50
Rijdt met: Koga Myata

Bericht door RobbyH »

Hoi Kevin,

Alhoewel je vraag niet echt aansluit op het hoofdtopic, dan toch mijn bevindingen. Ik heb een GPSMAP60 en die kan ook routes uit CN overnemen. Je kan dan kiezen om je route via wegen of niet via wegen (vogelvlucht van punt tot punt) te laten lopen. Misschien ligt het aan je instellingen. Mijn GPS kan trouwens ook maar 50 routepunten onthouden, zijn het er meer, dan kan je niets anders dan van punt tot punt te kiezen. De truck is dan m.i. zoveel mogelijk punten in te bouwen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Als je een track wil rijden zijn er twee mogelijkheden:
- De driehoek op het scherm duidt de plaats aan waar jij op dat ogenblik bent. De tracklijn duidt te te volgen weg aan. Je dient dan idd te rijden zodat je driehoek steeds de lijn volgt. Een zoom tot 80 meter is daarvoor het handigst.
Deze methode is soms nogal onduidelijk omdat de tracklijn (kruimelspoor) nogal dun is en soms moeilijk zichtbaar tov de wegen. Het best zichtbaar tov de achtergrond is de paarse tracklijn.

- Een andere methode is te trackbacken over de track. In het menu Tracks activeer je dan de 'TracBack' toets. Je ziet dan of de Actieve track of de track uit je geheugen die je selecteerde. KIes met de cursor een punt op de track (bv het eindpunt) waar naar je wil navigeren.
Je krijgt dan de vraag 'volg wegen' of 'volg track'. Kies de optie 'volg track'.
Indien je je nog niet op de track bevindt zal je gps een rechte lijn trekken naar het dichtsbijzijnde punt van de track. Eenmaal op de track zal hij je richtingsaanwijzingen geven tot het gekozen punt van bestemmling.
De tracklijn is hier ook iets dikker.

Een route volgen is nog simpeler. De routelijn is veel dikker dan een tracklijn en overlapt de wegen zodat ze altijd goed zichtbaar is. Ze volgt ook exact de wegen (in tegenstelling tot een track die maar zo juist is als de uitgezette track). Ook krijg je bijkomende info zoals geschatte tijd en afstand tot volgende routepunt en eindpunt (afhankelijk van het gekozen voertuig in je gps, in se normaal een fiets, of soms is wandelaar beter off road.
Nadeel is dat een route alleen werkt op een routeerbare kaart die ook in je gps moet zitten. Het helpt dus niet een route te plannen in mapsource op de pc indien je gps zelf niet dezelfde kaart kan bevatten. Bij het overzetten van een route naar de gps wordt er nl. geen route uitgezet maar routepunten (waypoints). In je gps worden (naargelang de instellingen van je gps) de route dan terug gereconstrueerd tussen deze punten.
Om op je gps en de voorgerekende route op je pc tot eenzelfde resultaat te komen is het dan ook uitermate belangrijk dat de route in je gps wordt
berekend met dezelfde instellingen als in mapsource (type kaart, type voertuig, optie volg wegen of directe route, snellere tijd, kortere afstand enz.).

In je gps krijg je de optie (in mapsource trouwens ook) tussen het volgen van een route via 'volg wegen' of 'niet via wegen'.
'Niet via wegen' geeft idd rechte lijnen van waypoint naar waypoint en gebruik je als je geen routeerbare kaart hebt (bv de Belgische topokaart).
'Volg wegen' gebruik je alleen als de te volgen waypoints op een routeerbare kaart liggen (zoals CN, Fiets- en Wandelkaart, Digikaart).
Je kan een routeerbare route alleen maar plannen over 1 soort kaart, dus niet schakelen (om te routeren) tussen verscheidene type kaarten.
Dit houdt dus ook in dat op je gps de juiste kaart moet geselecteerd zijn (en de andere uitgeschakeld) indien je een route wil (her)berekenen intern het toestel.
Weet ook dat CN altijd de bovenhand haalt. Staat CN actief en ook andere kaarten in je gps dan zal de route berekend worden over de straten in CN en niet over de fietskaart(en). Dus CN moet altijd gedeactiveerd worden indien je met een fietskaart wil routeren.

Nu weet ik van de Garmin/GR Fiets en wandelkaart (BFW) dat deze wel samenwerkt met de topokaart. Je kan dus hierbij en de topo en de BFW simultaan draaien. Hij rekent dan je route uit over de BFW kaart (over de wegen die daar inzitten en geen ander) maar je kan de route wel actief zien met de topokaart als achtergrond.

Bij de digikaart werkt het blijkbaar niet helemaal zo. Je dient daadwerkelijk alle andere kaarten verborgen (hide) te houden en alleen de digifietser op actief te plaatsen om de route te berekenen. Hij berekent dan ook daadwerkelijk de route zoals je deed in Mapsource. Plaats je nadien de topokaart ook actief werkt het nog maar je ziet gewoon de topokaart niet. De digifietser blijft dus de bovenhand houden. Je kan dan wel de digifietser verbergen (hide) en alleen de topo actief zetten. Je blijft wel de paarse routelijn dan zien op de topokaart maar niet de gegevens van de digikaart (knooppunten en fietsroutes). In de praktijk kan je wel de route die je eerst hebt laten berekenen in de digifietser rijden met de topo als achtergrond. Je krijgt dan routeaanwijzingen en je ziet de paarse routelijn
maar met de topo als achtergrond. De digifietser moet wel op non-actief staan (na de routeberekening).

Dus zie eerst dat alle parameters tussen MP en GPS gelijk staan. Stel je GPS in op fiets/volg wegen/kortste weg en activeer alleen je digikaart.
Dan zou hij een routeerbare route moeten geven. Indien dit gelukt is experimenteer dan verder in samenwerking met de topokaart.
Laatst gewijzigd door ivo op za 23 dec 2006 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
KeviN[eVo7]
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 23:19
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Disc 2006 Specialized Epic Expert 2008 Specialzed Allez 2009
Contacteer:

Bericht door KeviN[eVo7] »

ivo, RobbyH,

Bedankt voor de feedback, het in me nu heel wat duidelijker. :-D
Nu nog wat uittesten en morgen op de bike wat uitproberen.

Groeten,

Kevin
RobbyH
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 09 dec 2006 15:50
Rijdt met: Koga Myata

Bericht door RobbyH »

Ivo, bedankt voor de link en bedankt voor de uitleg. Ik maar sukkelen met die routes uit de Digifietser op mijn CN kaart. Met die CN uitgeschakeld loopt alles perfect! :lol: =D> =D>
Gebruikersavatar
mtbikerke
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 05 mar 2005 23:14
Rijdt met: Liteville 301/Venge Pro/Roubaix S-Works/Rocky Mountain Vertex en Instinct

Bericht door mtbikerke »

Beste Ivo,

blijkbaar doe ik toch nog iets verkeerd... :oops:
Ik heb een GPS60CSx.
Wanneer ik naar tracks ga, en vervolgens een track uit het geheugen selecteer kies ik voor trackback. Nu krijg ik de vraag naar welk punt ik wil Trackback-en. Ik kies een punt op de track en druk vervolgens op Enter.
Vervolgens begint de Garmin automatisch een route te berekenen...
Ik krijg nergens de keuze om "volg track" of "volg weg".
Op mijn gps staat de Topokaart van Belgie en European city select V6.
Ik heb al een test gedaan met verschillende combinaties van de kaarten maar zonder resultaat.
Aangezien ik een beetje in de knoei zit met mijn speelgoed :wink: :roll: zou ik van één van de ervaren gebruikers een beetje hulp willen [-o<

Mercikes!

MtbGreetz,

Frank
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Euh ik denk dat je in een volkomen verkeerd topic zit :-D
Dus best dat een modderhator dit verplaatst.

Vervolgens sla je toch wat zaken door elkaar. Track en route zijn 2 verschillende zaken. Met een track kan je geen route berekenen, herbereken of wat dan ook. Het is een statisch gegeven (vast kruimelspoor) in je gps.
Het is dus van geen enkel extern gegeven afhankelijk, kan in beide richtingen gereden worden en ziet er hetzelfde uit in mapsource op je gps en eender welke kaart als achtergrond. Je hebt er zelf geen kaart voor nodig.

En route is volledig afhankelijk van de waypoints die je ingegeven hebt.
(een directe route laten we even buiten beschouwing want die heeft weinig meerwaarde tov een track).
Gezien een route berekend wordt tussen de waypoints hangt zij af van de externe factoren waarmee de calculatie moet rekening houden. gekozen voertuig, snelste of kortste route en kaartachtergrond zijn enkele van deze factoren. Er kan maar een route lopen over een routeerbare kaart en de routeerbare lijnen (wegen) op de ene kaart zullen tot heel andere routes leiden op bv een CN kaart (die hoofdzakelijk voor wegverkeer werd ontworpen) en een fietskaart (zoals de digifietser) of een fiets en wandelkaart (zoals de BFW software).

Dit even terzijde :lol:

Om concreet op uw vraag terug te komen. Je kiest een track en tracback en dan begint je gps een route te berekenen. Eigenlijk kan dat niet want tracback doe je in het 'track'-menu en een route berekenen in het 'route' menu. Maar ik denk wel te weten waar de fout zit (zie later).

Om te tracbacken doe je het volgende:
- Ga naar het hoofdmenu
- Enter 'Tracks'
- Scroll naar 'Opgeslagen tracks' (zoniet trackback je op de Active tracklog)
- Enter
- Scroll naar TracBack
- Enter
- Plaats door middel van de kanteltoets de cursor op een punt van de gekozen track.
- Enter
- ( als je niet genoeg hebt ingezoomd en niet juist vlak op een logpunt staat komt er nu een tussenmenu: 'kies tracback punt met een lijst van navije logpunten', volgens datum, selecteer een log en enter). Wanneer je juist op een logpunt staat komt er onmiddellijk de volgende pop-up:
- 'Volg wegen - Volg track - Niet opnieuw vragen'.
- Zet met de kanteltoets de keuzebalk op 'Volg track'*.
- Enter

Je display schakelt nu over op de kaart met bovenaan een richtingsregel die aangeeft in welke (wind)richting je moet navigeren.
De zwarte driehoek geeft aan waar je bent (je huidige posite in actieve gps mode of een zelfgekozen positie bij uitgeschakelde gps mode).

Er wordt niet berekent hoor in tracbackmode.

Om te stoppen:
- Druk Menu
- Enter 'Beëindig navigatie'.

*Wanneer je hier 'Volg wegen' kiest ipv 'Volg track' komt er vervolgens het pop up scherm 'snellere tijd' en 'kortere afstand'. Als je dan CN als kaart hebt aanstaan begint hij een route te berekenen tussen je standplaats en het punt dat je koos om naar toe te gaan. Hij doet dan geen tracback maar een routeberekening over de CN kaart. Heb je een niet-routeerbare kaart als achtergrond (bv de topo) dan geeft hij een foutmelding 'Geen wegen nabij vertrekpunt'.
Dus je moet zeker voor 'Volg track' kiezen anders werkt de tracback functie niet.
Dat je nu deze pop up niet ziet kan er aan liggen dat je in het menu met 'Begeleidingsmethode' deze keuzeoptie niet hebt ingeschakeld.
Dat moet 'op verzoek' staan (best dit altijd zo in te schakelen zodat je altijd onderweg kan kiezen en niet steeds naar dit menu moet teruggaan als je iets wil wijzigen aan de te volgen weg opties.
Stel je dit menu in op 'Niet via wegen' schakelt hij in een wenk over naar de tracback zodat je het bijna niet ziet en kan je trackbacken.

Ik vermoed dat dit bij jou op 'Volg wegen' staat zodat je gps automatisch steeds via een weg wil gaan (en dus via een routeerbare kaart) en je dus de keuze niet krijgt om een track (niet via wegen) te volgen.
Indien je bij 'Volg wegen methode' ook al iets hebt ingesteld (snellere tijd of kortere afstand) krijg je idd geen enkel pop up menu meer en gaat hij automatisch proberen te rekenen volgens jouw opgegeven opties op de overheersende kaart (CN dus als die actief is).

Probeer daarom eens volgende instellingen:
- Ga naar het hoofdmenu
- Kies 'Instellen'
- Enter
- Kies Routering
- Enter
- Stel 'begeleidingsmethode in op 'Op verzoek'
- Stel 'Volg wegen methode' in op 'Op verzoek'
- Stel volgend afslagscherm in op 'Aan'

Als je nu naar de tracback functie gaat zal je de keuze tussen 'volg wegen' en 'tracback' wel krijgen.

Bijkomende tip:
- Schakel de 'autozoom' uit als je te voet of per fiets je gps gebruikt bij het volgen van een track (in tracbackmode) of een route. Doe je dit niet dan zal, na het inzoomen op de weg bij een richtingsverandering, je display niet terug schakelen naar je ingestelde zoom (80 meter is ong. het best te volgen op de fiets) maar automatisch uitzoomen tot een overzichtskaart tot de volgende afslag wat km's ver kan zijn en een onleesbare kaart geeft op de fiets (door je geringe snelheid, want dit is een fucntie gebaseerd op de snelheid van een auto die vlugger bij het volgende punt is).
Deze functie vind je hier:
Hoofdmenu/Instellen/Kaart/Kaartinstel-Algemeen (eerste icoon)
Orientatie op: Koers boven (indien je een geoefend kaartlezer bent kan je dit op 'Noord boven' zetten).
Auto zoom op 'uit' stellen
Detail: meest
Plaats op de weg: uit (anders ga je je track dwingen op de dichtsbijzijnde weg te loggen wat niet praktisch is voor een off road gebruik, en op je log tot lachwekkende toestanden leidt nadien.
Gebruikersavatar
mtbikerke
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 05 mar 2005 23:14
Rijdt met: Liteville 301/Venge Pro/Roubaix S-Works/Rocky Mountain Vertex en Instinct

Bericht door mtbikerke »

Bdankt Ivo voor de volledige uitleg :bounce: =D> !
Ik zal mij in de toekomst aan de topic proberen te houden... :oops:
Plaats reactie