Digitale fietsmap (knooppuntroutes) voor Mapsource

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Geen probleem hebben de modderhators ook weer een reden om van achter de kalkoen vandaan te komen.
Ja, en is het probleem nu opgelost? Hoor altijd graag of er nog een andere oorzaak was. Weet ik dat ook weer.
loco
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 09:44
Rijdt met: TREK

Bericht door loco »

Ik heb de toepassing ook eens bekeken. Het is inderdaad een hele vooruitgang omdat je nu met behulp van je gps de routes vooraf kunt uitstippelen over de mooiste fietswegen van Vlaanderen. Vroeger moest dit met een papiertje op je stuur met de nummers van de knooppunten en dan maar hopen dat je geen knooppunt over het hoofd ziet. Niet simpel. Zeker niet in regio's waar de knoopuntenroutes minder gedetailleerd zijn ondersteund dan in Limburg (bvb in Oost-Vlaanderen). Daar ben ik heel wat knoopunten voorbij gereden omdat ik ze eenvoudig niet op tijd zag.
Maar nog niet alle verbindingswegen tussen de knooppunten zijn op de kaart getekent. Dit heeft tot gevolg dat je tussen twee punten steeds wordt omgeleid via reeds opgenomen verbindingswegen. Ook al is de afstand tussen twee punten relatief kort. De uitgetekende verbindingsweg kan kilometers omrijden.

Ook kan je de wayponteigenschappen van de knooppunten niet opvragen. Om een verbinding te maken tussen twee knooppunten die nog niet met een fietsroute is verbonden, moet je de knooppunten eerst als een nieuwe waypoint opnemen, daarna kun je in CN de verbinding maken tussen deze twee punten met de routeknop. Je mag dan niet vergeten vooraf je kaarteigenschappen aan te pasen zoals Ivo reeds aanhaalde om je als fietser te definieren. Waarschijnlijk zullen door deze uitgetekende verbindingen met CN andere wegen gemaakt worden dan met de knooppuntenkaarten. Je kunt natuurlijk ook pionierswerk verrichten en een track maken van de fietsroutes tussen de knooppunten en deze dan naar de auteur van digifietser doorsturen. We weten dus wat doen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Of de digimap combineren met de BFW database (hierin steken wel alle fietsroutes via de knooppunten van Vlaanderen maar dan weer de knooppunten niet).
Via CN van knooppunt naar knoopunt navigeren heeft niet veel zin want veel knooppuntroutes lopen gedeeltelijk via waterlopen (jaagpaden) of onverharde wegen en die staan gewoon niet op de CN kaart.
De auteur van digifietser is nog maar bezig sinds augustus, dus hij kan alle steun gebruiken :-D
RobbyH
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 09 dec 2006 15:50
Rijdt met: Koga Myata

Bericht door RobbyH »

Reden waarom ik al aangeboden heb om mijn gereden tracks via de knooppunten aan te bieden!

Des te vollediger wordt de kaart! :bounce: :bounce:
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Er is al een nieuwe herwerkte versie beschikbaar van de digifietskaart (nieuwe lay-out).
Ziet er al bijna professioneler uit dan de Garmin kaart. :-D
Je dient gewoon de laatste digifietser KN te downloaden.
Je moet evenwel geen volledige install meer doen als de kaart al in MS staat.
Gewoon de drie files in je 'digifietser' map (onder C:/Garmin) wissen en vervangen door de 3 nieuwe files. Van het register blijf je gewoon af. De registervermeldingen moet je niet opnieuw installeren want daar is niets aan veranderd.
Daarna zie je de nieuwe lay-out in MS.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Er staat een nieuwe versie van de fietsatlas online. De atlas op basis van de knooppunten bevat nu 2246 knooppunten en 2442 tracks met een totale lengte van 7584 kilometer.
Er is ook een eerste versie van de atlas op basis van LF routes beschikbaar: "Digifietser-LF" bevat voor 1169 km aan LF routes.
:bounce:

Nu ook met automatische installer naar je Mapsource kaartenvak !

Garmin eat your heart out :wink:
Laatst gewijzigd door ivo op di 23 jan 2007 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

iemand enig idee wanneer regio Kortrijk - Waregem hier ook op kaart komt?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Tja, als je zelf al begint te loggen gaat het iets vlugger :-D
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Ik ga morgen een stuk van de Vlaaamse Ardennenroute loggen. Ik stel vast dat ik dat GPS-gedoe hoe langer hoe plezanter begin te vinden.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Nieuwe update digifietser (KN en LF) beschikbaar.
- In het hoofdmenu van (o.a.) de 60 reeks nu ook onderscheid tussen LF en KN kaart.
- Rode routes terug (van weggeweest).
Plaats reactie