aankoop gps toestel

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Rollo
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 07 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube XC Pro & Trek 8500 & noname op de tacx

aankoop gps toestel

Bericht door Rollo »

Gentlemen (and gentlewomen natuurlijk),

ben er over aan het denken om een gps voor de mountainbike aan te schaffen (voor de wagen en de motor gebruik ik mijn pda). Nu zit er toch nogal prijs verschil in de versie met en zonder kaart (garmin, type maakt op dit moment niet zo veel uit, dat zien we later wel).

Wie heeft een gps met kaart en wie zonder en kan je je weg vinden zonder kaart (even gemakkelijk) of is dit toch aan te raden?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Gebruikersavatar
Rollo
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 07 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube XC Pro & Trek 8500 & noname op de tacx

Bericht door Rollo »

Flip FSR schreef:Kijk hier al eens:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... =welke+gps
Had ik al gedaan... maar echte pro's of cons kan ik daar niet vinden.
Ik neem aan dat deze met een kaart natuurlijk handiger zijn maar zou graag ook positieve en negatieve ervaringen horen van bikers met een gps zonder kaart...
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Is eigenlijk simpel: Met kaart kan je je altijd oriënteren, ook zonder een track te hebben opgeslagen terwijl dit bij een toestel zonder kaart niet kan.
Wel ken je navigeren naar vooraf opgeslagen waypoints.
Maar als je bvb van punt a naar b xil navigeren en je hebt de juiste coördinaten niet, dan heb je een probleem.
Welk budget wil je spenderen? Want daar hangt alles vanaf...
Gebruikersavatar
Rollo
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 07 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube XC Pro & Trek 8500 & noname op de tacx

Bericht door Rollo »

tja, budget....
waarschijnlijk 1ste helft volgend jaar richting noord italië voor een paar daagjes en ge hebt daar in de buurt een paar 'belastingvrije' plaatsjes dus waarschijnlijk ga ik me daar 1ne aanschaffen (prijzen ala de states naar het schijnt)...

een ander vraagje is of die SIIRFSTAR III chip echt nodig is, want dat beperkt de keuze tot de GPS MAP 60 CS en CSX dacht ik

Trouwens iemand ervaring met magellan?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

SirfIII chip is voor MTB onontbeerlijk, geloof me. 'k Heb verschillende toestellen verwenst omdat de ontvangst slecht was...
De alleskunner van 't moment: Garmin GPSmap60CSx
Magallan heb ik ooit getest, maar de software is er veel minder keuze...
Ook qua tracks ...
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

Flip FSR schreef:Is eigenlijk simpel: Met kaart kan je je altijd oriënteren, ook zonder een track te hebben opgeslagen terwijl dit bij een toestel zonder kaart niet kan.
Wel ken je navigeren naar vooraf opgeslagen waypoints.
Maar als je bvb van punt a naar b xil navigeren en je hebt de juiste coördinaten niet, dan heb je een probleem.
Welk budget wil je spenderen? Want daar hangt alles vanaf...
met de Edge kan je dus ook naar een bepaald punt rijden als je het eerst bij uw thuis het ingegeven via een kaart? Je kan dan wel de richting volgen maar je ziet niet wat je onderweg gaat tegenkomen (rivier bv) en dit voordeel heb je bij een map wel

ben ik juist hier?

wou met de edge aanschaffen omdat deze ook hartslagfuctie heeft, maar geen map, maar zal ook wel lukken zonder de map zeker
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

@ headshot: Ge zijt just! :wink:
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Flip FSR schreef:SirfIII chip is voor MTB onontbeerlijk, geloof me. 'k Heb verschillende toestellen verwenst omdat de ontvangst slecht was...
De alleskunner van 't moment: Garmin GPSmap60CSx
Magallan heb ik ooit getest, maar de software is er veel minder keuze...
Ook qua tracks ...
Dit kan ik alleen maar beamen. Sirf III is een must.
Andere toestellen laten het weleens afweten of hebben totaal geen ontvangst meer in een bos. Als je dit dan tegenkomt zal je achteraf wel spijt hebben dat je niet voor de Sirf III ontvanger hebt geopteerd.

Zelf rij ik met een map60 CSX. Dit model is natuurlijk wel duur maar als je dan toch een gps aanschaft kan je beter ineens voor kwaliteit kiezen.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Ik vind de 60csx ook een fantastisch toestel hoor, maar ik denk niet dat die sirfstariii zo onmisbaar is.

Het is zeker mogelijk dat tijdens bepaalde ritten met een niet-sirfstar toestel de ontvangst wegvalt. In de praktijk levert zulks nooit een probleem op omdat het bijna nooit voorkomt dat je kilometerslang door bossen moet - lees : dat de ontvangst gedurende een langere tijd weg is. Okee, het is niet uit te sluiten, maar laat ons zeggen dat het onwaarschijnlijk is.

in de praktijk zijn er twee mogelijkheden:
1. je hebt een route op de GPS gezet en volgt die
2. je doet een route en laat het toestel de track opslaan

stel dus dat de ontvangst wegvalt - waar ligt het nadeel daarvan?

bij (1) is de kans klein dat je midden in de bossen zit, onder een ondoordringbaar bladerdek, en dan op een bepaald punt een richting moet kiezen op een kruispunt. Immers, de track staat op het scherm (ook als ie geen ontvangst heeft), en je weet dus perfect welke kant je op moet.

Bij (2) zal het toestel onmiddellijk de 2 punten verbinden waar je laatst ontvangst had, via een rechte lijn. in de praktijk is dit een bijna evenwaardige oplossing als met een sirfstar chip : immers, die chip heeft weliswaar ontvangst, maar is ook onder een bladerdek zodanig onnauwkaurig dat ook die track er flink naast kan zitten - even flink als een rechte lijn.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen situaties KUNNEN zijn waarin je wenste dat er ontvangst was, maar het zullen toch eerder uitzonderingen zijn. Zulks moet je dan afwegen tegenover de andere elementen welke m.i. een rol kunnen spelen, zoals bvb de grootte van het toestel. Ik geef je het op een blaadje : een 60-serie stop je niet zomaar eventjes in je jaszak. Het ding is te groot daarvoor. Tijdens wandelingen wordt zulks al snel een ergernis.
Plaats reactie