GPSmap76cs of map60cs

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
G-Stoel
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: do 08 dec 2005 20:51
Rijdt met: Merida

GPSmap76cs of map60cs

Bericht door G-Stoel »

Ik ben van plan om een GPS toestel aan te schaffen.
Het moet voor 80% dienen om te moutainbiken , maar wil het toch ook gebruiken in de wagen.Wat zijn de verschillen tussen de map76 en de map 60?Waar staat de x voor bij de map60csx?Wat raden jullie aan ?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

De Garmin GPS76 is een draagbare GPS navigator voor de watersport met een vaste maritieme database met havensteden en de voornaamste boeien en lichten. Verder de basemap zoals de eMap. Ergonomisch ontwerp met ruim bemeten monochroom LCD-scherm (180x240 pixels, 4 grijstinten).
De informatie op het scherm is grotendeels zelf te definieren zodat voor u belangrijke informatie meteen zichtbaar is.

1 MB intern geheugen voor de nieuwe Garmin Mapsource Roads & Recreation Europa CD.
Interne antenne en waterdicht uitgevoerd volgens IPX-7 norm.
500 Alfanumerieke waypoints met symbool, 50 routes met 50 waterpoints elk. Anker-, aankomst- en koersfout alarm.
Garmin's twaalf-kanaals Phase-Trac ontvanger voorziet in een probleemloze ontvangst onder de zwaarste omstandigheden. Voeding 2 alkaline penlite batterijen. De GPS 76 is een volwaardige watersport navigator die de al langer in gebruik zijnde Garmin GPS12XL en GPS 48 gaat vervangen (blijven overigens nog steeds leverbaar).
De levering is compleet met PC interfacekabel, polsband en Engels handboek. Geschikt voor aansluiting van externe antenne.

De GPSMAP® 60Cx en GPSMAP® 60CSx zijn veelzijdige handheld GPS navigators met cartografie weergave. Deze navigators zijn voorzien van de uiterst gevoelige SiRF GPS ontvanger waardoor ontvangst onder een dicht bladerdek mogelijk is. Daarnaast beschikken ze over een helder, in zonlicht afleesbaar TFT kleurenscherm en zijn ze voorzien van een 64 MB micro SD geheugenkaart voor opslag van optionele detailkaarten. Voorgeprogrammeerde Garmin micro SD kaartjes met gedetailleerde BlueChart® of Europese wegenkaarten kunnen eveneens worden aangeschaft. De 64 MB micro SD geheugenkaart kan door de gebruiker zelf worden voorzien van MapSource® cartografie producten zoals MPC Topo, BlueChart en City NavigatorTM. Een snelle USB aansluiting maakt het laden van kaarten vlot en eenvoudig uit te voeren. Daarnaast is het apparaat voorzien van een seriële poort voor het doorgeven van informatie in NMEA formaat aan instrument systemen, plotters en stuurautomaten. De GPSMAP® 60CSx is daarnaast voorzien van een luchtdruksensor en een elektronisch kompas. Met de luchtdruk hoogtemeter kunnen uiterst nauwkeurige hoogtegegevens en verticale profielen worden vastgelegd. Het kompas bewijst z'n nut bij het nemen van zichtpeilingen en geeft tevens aan in
welke richting uw neus wijst als u stilstaat.

bron: www.gps.nl

De "x" staat voor de laatste (?) generatie ontvangstchip, deze heeft praktisch geen ontvangstverlies meer (behalve binnen of in tunnels) en is dus de te kiezen optie...
De GPS76 heeft een vast intern geheugen van 1MB, de GPSmap60CS(x) werkt met micro SD kaartjes, dus is het aantal kaarten dat je kan mee nemen quasi onbeperkt, toch wel een belangrijk argument.
Persoonlijk vind ik de 76 wat achterhaald, het huidige neusje van de zalm is de GPSmap60CSx...
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

de "x" betekent dat het toestel de SirfStarIII ontvanger ingebouwd heeft
dit betekent dat je veel beter ontvangst hebt
heel handig bij mtb'en: onder dik bladerdek, canyons, ...
ik gebruik een 60csx, ook gekocht voor de 1ste plaats mtb
maar gebruik hem ook in de auto
het toestel werkt perfect
je hebt wel geen stembegeleiding, enkel een signaal
tot heden nog niet echt gemist
kan me wel inbeelden als je dikwijls in een drukke onbekende stad zit
waar je veel links-rechts moet afdraaien,
dat stembegeleiding aangewezen is
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

sorry, de "x" heeft niets vandoen met een sirfstar 3 chip, maar wel met het feit dat ze met een memorykaart werken Zo heeft de LegendCX, VistaCX of Venture CX geen sirfstar chip.

Mag ik ook nog een tip geven voor de bevestiging op het stuur.
Die toestellen kunnnen best tegen het schokken, maar toch raad ik aan om de bevestiging (rubber binnenring) niet rotsvast vast te draaien. Als je valt, en je raakt de GPS, is het beter dat de sluiting meegeeft (en het toestel rond het stuur draait) dan dat de bevestiging afbreekt.

En oh ja, idealiter, voor MTB EN auto heb je dus wel een kapitaaltje aan kaarten aan te kopen (garmin topo belgie, liefst ook NGI topo, en Mapsource city Navigator). Maar het is het waard!!!
G-Stoel
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: do 08 dec 2005 20:51
Rijdt met: Merida

Bericht door G-Stoel »

Alvast bedankt voor de uitleg.
Weet er iemand iets van prijzen Gpsmap60csx en van de software?
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

toestel vind je vanaf EUR 500.
Garmin Topo EUR 99
Garmin City Nivigator vanaf EUR 150
bundle 60csx + navigator = vanaf EUR 600

Toestellen zijn veeeeeel goedkoper via ebay/VS (als je ze kan laten meebrengen; zoniet douanetaksen!), maar let wel op de verschillen tss de amerikaanse en europese versie (de amerikaanse versie bevat geen Europese basiskaart, ook niet in het nederlands in te stellen. Die kaart is weliswaar van geen belang indien je ook city navigator bijkoopt. Zie het Notter GPS forum!)
Laatst gewijzigd door jervanheg op di 07 nov 2006 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

jervanheg schreef:sorry, de "x" heeft niets vandoen met een sirfstar 3 chip, maar wel met het feit dat ze met een memorykaart werken Zo heeft de LegendCX, VistaCX of Venture CX geen sirfstar chip.
Ge meent het!!?? Oké, dan hebben we weeral iets bijgeleerd 8) :wink:
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Ik begrijp je reactie niet - ben ik verkeerd?


(even later..) : ik heb nogges nagekeken, en ik denk toch dat ik juist ben hoor, met die "x".

- de "C" in de productcode staat voor "Color"
- de "x" on de productcode staat voor "eXpandable" (refererend naar memory)
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Flip FSR schreef: dan hebben we weeral iets bijgeleerd 8) :wink:
Ge waart dus just, dat bedoelde ik ook :wink:
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

:drunk:
Plaats reactie