Garmin Foretrex 201

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
meisters
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 sep 2005 13:37
Rijdt met: scott scale 50

Garmin Foretrex 201

Bericht door meisters »

Hallo
Ja de vraag is al eens gesteld begin dit jaar, maar ik wil mij de garmin foretrex 201 aanschaffen, is dit een goed toestel.
De edge twijfel ik aan maar die vind ik een beetje te groot maar zijn de mogelijkheden het zelfde???
Ik vind ze maar allemaal op diversen site maar slecht beschreven.
Ik wilgewoon routes downloaden en zelf routes maken.
Dit zijn mijn voorkeuren.
Welke zeg het maar !!
Bedankt #-o
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Re: Garmin Foretrex 201

Bericht door jerommeken »

meisters schreef:Hallo
Ja de vraag is al eens gesteld begin dit jaar, maar ik wil mij de garmin foretrex 201 aanschaffen, is dit een goed toestel.
De edge twijfel ik aan maar die vind ik een beetje te groot maar zijn de mogelijkheden het zelfde???
Ik vind ze maar allemaal op diversen site maar slecht beschreven.
Ik wilgewoon routes downloaden en zelf routes maken.
Dit zijn mijn voorkeuren.
Welke zeg het maar !!
Bedankt #-o
Als je hem vooral op je bike gebruikt kan je de Edge toch moeilijk te groot vinden ? En als je hem op je stuurpen zet heb je er zeker geen last van.
Integendeel vind ik, het schermpje is nu al minimalistisch en je moet soms moeite doen om alles te kunnen lezen. Of zouden het mijn oogskes zijn die van de jaren beginnen te weten :-k
Estivie
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 09 nov 2006 16:04
Rijdt met: Radon ZR Pro

Bericht door Estivie »

Het belangrijkste verschil met de Edge (305) is het ontbreken van de hartslag of cadans meting. Daarnaast heeft de ForeTrex het vorige model GPS ontvanger (SirfStar2?) die het bij dichte bebossing wat moeilijk heeft om het GPS signaal te houden.

Ik heb zelf de ForeTrex 101 met losse batterijen. (wat het enige verschil is met de 201). Dat vind ik persoonlijk veel gebruiksvriendelijker vermits je geen schrik hoeft te hebben over de levensduur van de batterij. Zijn ze versleten of kapot koop je nieuwe, en voor onderweg kan je altijd reserve batterijen meenemen (bv. voor meerdaagse tochten).

Tracks kan je perfect tekenen/downloaden/opslagen en uploaden via MapSource of NGI zodat je het "kruimelspoor" op je GPS perfect kan volgen. Ik gebruik mijne al lang voor Enduro op de motorfiets en sinds kort voor de MTB. (op sommige sites staat dat het niet kan met de 101 maar dat is dus verkeerde info... ik doe het voortdurend :-D )

Persoonlijk vind ik het ontbreken van hartslaggegevens een gemis en vermits een (goede) polar met logfunctie bijna evenveel (of meer) kost dan de Edge 305 HR overweeg ik de aanschaf van de Edge. Mocht je interesse hebben in mijn ForeTrex 101 stuur je maar een PM.

Suc6
Gebruikersavatar
Thompe
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 06 mar 2005 14:06
Rijdt met: Trek Top Fuel - Ridley Orca - Kona Nunu

Bericht door Thompe »

Izelf heb ook getwijfeld over de Foretrex en de Edge. UIteindelijk heb ik de Foretrex 201 tweedehands kunnen kopen van iemand op dit forum.

Ik heb het mij in ieder geval nog niet beklaagd. [-X

Ik gebruik hem vooral om MTB ritten op te slaan en dan later nog eens over te rijden via het kruimelspoor (=tracklog). een Route rijden lukt mij precies niet omdat ik van punt a naar b rijd maar de route nooit verspringt naar c, enz...

Ook heel handig is dat je je thuisadres of hotel er kunt in plaatsen. Je rijdt waar je wilt en eens je naar huis wilt hoef je dan enkel de richting van de pijl ongeveer te volgen en dit opnieuw via binnenbaantjes om alsnog binnen een beperkt aantal km's te blijven en nog op een deftig uur thuis te komen.

Enkele nadelen t.o.v. edge.
- De edge is zoals hierboven al gezegd véél gemakkelijker en compacter op uw stuur(pen) te bevestigen.
- De edge is kleiner van formaat
- Minder goede ontvangst ook al dat ik daar nog niet zo veel last van gehad heb. (tijdens het BK in Verviers heeft de Gps een paar keer in de bossen geen duidelijk signaal gevonden en ook bovenop de Kemmelberg heb ik steenvast géén verbinding)
- een stuurbevestiging is nogal duur en bij de edge heb je er direct twee stuurbevestigingen bij
- de Ghost riding functie op de Edge lijkt mij wel tof bij intervaltraining of vaste routes.

Voordelen t.o.v. edge
- De interne batterij gaat véél langer mee (dit is dan ook wat voor mij de doorslag heeft gegeven om de Edge niet te nemen, omdat die maar max 6h zou meegaan)
- je kunt de foretrex ook rond de pols of bovenarm doen om te gaan lopen of wanneer je met een fiets zonder bikemount op stap bent maar je toch de tocht wilt registreren.
- ik denk dat de stuurbevestiging, samen met de klittenband, veel steviger op uw bike blijft zitten bij een valpartij.

Ik moet er ook bij vertellen dat ik al in het bezit ben/was van een degelijke hartslagmeter (polar710i) waardoor de Edge mert Hr-Cad functie voor mij geen meerwaarde betekent omdat de Hr-banden niet compatibel zijn.

Zijt je al wat wijzer?

Nog een weetje, ik heb de gps tweedehands gekocht - de gps was in perfecte staat- doch is er na een maan of twee water in de gps binnengetreden #-o en werkte hij niet meer. #-o
Ik heb hem zonder enig kasticket of papieren binnengedaan bij Pieter van GPSCenter en ik heb van Garmin een splinternieuw toestel gekregen =D> =D>
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Thompe schreef:- De interne batterij gaat véél langer mee (dit is dan ook wat voor mij de doorslag heeft gegeven om de Edge niet te nemen, omdat die maar max 6h zou meegaan)
Ik heb de GRG gereden met een Edge en ben 6,5u onderweg geweest - de batterij van de gps was nog lang niet leeg (wat niet kan gezegd worden van mijn eigen batterij #-o )
Gebruikersavatar
Thompe
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 06 mar 2005 14:06
Rijdt met: Trek Top Fuel - Ridley Orca - Kona Nunu

Bericht door Thompe »

Op vraag van meisters:

Wat de Edge allemaal exact kan en niet kan, daar ben ik niet zo van op de hoogte maar om kort nog eens uit te leggen wat ik met mijn Fortrex doe:

Je kunt dus een parcours rijden en dat door de fortrex laten registreren. Bij het einde kun je de track bewaren en daarna overzetten op de computer en in een mapje bewaren.
Later kun je de track terug via het bijgeleverde datakabeltje terug op uw Gps zetten en deze track nogmaals narijden.

Let wel! Je ziet geen straten verschijnen nog benamingen, enkel een zwarte lijn die je kunt in en uitzoomen en die je dient te volgen. Wanneer je dan merkt dat de lijn verbuigt dan zul je zien dat je ofwel een grote bocht aan het nemen bent of dat je een kruispunt passeert en je links of rechts dient af te slaan.

Hetzelfde principe geld voor routes die je van het internet haalt. Het enige probleem die er kan zijn dat die routes in een ander formaat opgeslaan zijn maar dat kan gemakkelijk omgezet worden met gratis programmatjes op het internet.

Wat je ook kunt doen is enkele waypoints opslaan op de gps en wanneer je in de buurt van zo een punt komt dan zie je dat ook verschijnen op uw schermpje.

Zo heb ik bv mijn thuisadres, enkele grote steden en bekende hellingen erin gestopt. Zo heb je iet of wat een idee waar je ongeveer zit of kan je ook gemakkelijk de richting naar volgen met de "go to" functie.

Dan verschijnt er een pijl met de richting en de afstand in vogelvlucht.
Heel handig als ik bv eens naar de Catsberg wil en terug, zonder verplicht een bepaalde route te volgen maar dat je toch een beetje weet welke richting ik uit moet.

Een andere luxe is wanneer je op verplaatsing bent je gewoon uw hotel of camping als waypoint aanduid en je willekeurig kunt rijden zonder al te veel risico te lopen dat je hopeloos verkeerd rijd.

Let op! onlangs wel in Houffalize een afstand in vogelvlucht van 6km. Alles ging goed tot op 2km van mijn bestemming tot ik aan een rivier en een berg kwam waardoor ik ongeveer 10 km heb moeten omrijden om dan uiteindelijk toch op de bestemming aan te komen. #-o

Dus onfeilbaar is de gps ook weer niet als je dringnd moet...

Ook over de ontvangst hoor je mij niet klagen.
Steevast valt de gps zonder signaal op de top van de Kemmelberg maar in de ardennen heb ik tijdens de zomer nog niet veel last gehad van een slecht signaal in de bossen.

Om de routes te bekijken o de pc die ik gereden heb gebruik ik de gratis programma's google earth en easy gps.
Plaats reactie