Mogelijkheden met micro-sd-kaartje op garmin

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
gaatje
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 mar 2006 12:17
Rijdt met: Canondale F600, trek850 met een kot

Mogelijkheden met micro-sd-kaartje op garmin

Bericht door gaatje »

De kaarten die je over zet van mapsource komen terecht op het micro SD-kaartje.
Met de laatste software up-date voor mijn Legend Cx is het mogelijk om tracks op het micro SD-kaartje op te slaan.
Via mijn PDA kan ik deze tracks openen in mapsource en terug laden naar mijn Legend Cx Dit zou het mogelijk maken tracks op te slaan op mijn PDA en dan over te zetten naar mijn Legend Cx.
Vorige week liet een van mijn bikemates het afweten op onze afspraak, net hij had een route gepland in het zoniënwoud. Ik had mijn GPS wel bij maar alle opgeslagen tracks had ik gewist, op het SD-kaartje vond ik wel de verschillende logs maar had enkel de mogelijkheid om deze te wissen.

Weet iemand hoe je tracks kan laden van het micro SD-kaartje? #-o
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Voorlopig niet denk ik.
Je kan in de gps enkel uploaden via het trackgeheugen of het active log geheugen.
Opslaan kan wel, zoals je zelf al aangeeft, op de SD kaart. Maar dat is om het beperkte tracklog geheugen te omzeilen (max 500 logs per track) of meerder grotere logs op te slaan (op bv een meerdaagse) omdat je active log maar één file van 10.000 punten aankan.
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Bericht door Solo »

Heb ook een beetje rond gekeken en geprobeerd maar zie niet direct een mogelijkheid
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Misschien bij een volgende update... [-o<
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Heb me ook al afgevraagd waarom nog geen enkele fabrikant zo'n functionaliteit heeft. de oplossing is nochtans simpel : een infrarood-zonder/ontvangertje.
gaatje
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 mar 2006 12:17
Rijdt met: Canondale F600, trek850 met een kot

Bericht door gaatje »

Ik heb dezelfde vraag ook gesteld op site garmin.be maar nog niets ontvangen.
Misschien stellen ze zich zelf de vraag waarom je geen tracks van de kaart kan lezen alhoewel de kaarten wel van het kaartje worden gelezen.

In mapsource zouden ze ook een mogelijkheid mogen maken om de tracks van het kaartje te kunnen lezen. Nu moet je nog een ander machien hebben om het tracklogs van het kaartje te krijgen, ik doe dat met mijn PDA.

Heeft iemand een idee of er iets bestaat zoals mapsource om tracks en kaarten van mijn PDA te kunnen uploaden naar mijn Legend Cx?
gaatje
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 mar 2006 12:17
Rijdt met: Canondale F600, trek850 met een kot

Bericht door gaatje »

Antwoord van Garminhelpdesk:

Geachte,

Als deze tracks in een compatibel Garmin formaat zijn, kunnen deze via MapSource geladen worden naar uw GPS.
Over welke PDA beschikt u, en met welke GPS ontvanger werkt u op de PDA ?
--
Hoogachtend,
Garmin After Sales


3 Votre message du 9 October 2006 22:19
Geachte

Op mijn PDA heb ik geen GPS, ik gebruik deze enkel om de gegevens van de micro SD-kaart op mijn PC te krijgen (via file explorer en dan verbinden met PC en met active sync in een bestand zetten en dan kan ik dat bestand in mapsource openen.
Rechtstreeks de gegevens ophalen van mijn Legend Cx met mapsource krijg ik niet klaar, ik heb wel de recentste up-grade van mapsource (deze week nog ge-update).

Maar wat ik graag zou klaar krijgen is de yracklogs die op het micro SD-kaartje staan terug kunnen opvragen in mijn Legend Cx zonder gebruik te moeten maken van mapsource.
Dit zou het mogelijk maken om meer dan 20tracks te kunnen opslaan met max 500trackpoints. Deze zomer ben ik namelijk 26dagen met de MB door frankrijk gereden, ik heb hiervoor de sommige tracks moeten verdubbelen in lengte om aan 20tracks te raken. Ik neem namelijk niet graag een laptop mee op mijn mountainbike, een PDA tot daar toe.

De kaartjes die opgeslagen worden staan na datatransfer van¨PC naar Legend CX op het micro SD-kaartje, mijn Legend kan dat kaartje lezen, waarom kan ik in het menu waar ik de opgeslagen tracklogs vindt enkel de logs wissen en waarom kan ik deze tracklogs niet terug op het scharm zien?

Mijn vraag is dus eigelijk kan ik de opgeslagen tracklogs op het micro SD-kaartjes in mijn legend Cx terug vinden zoals je tracklogs die op het toestelgeheugen opgeslagen zijn wel kan terugrijden.

Misschien is dit iets voor een volgende software up-date, ik ben volgens enkele fora niet de enige die met die vraag zit.

Alvast bedankt voor het doornemen van deze lange vraag

met sportieve groet
Jan Vissers


4 Message de Tony du 10 October 2006 9:02
Geachte,

Het is niet mogelijk om deze gegevens op een externe geheugen te plaatsen, in om het even welk formaat.
Deze gegevens worden op een bepaald manier naar een speciaal verziene interne geheugen.
Dit geheugen kan alleen maar geladen worden aan de hand van een PC met MapSource.
--
Hoogachtend,
Garmin After Sales
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

gaatje schreef:Ik heb dezelfde vraag ook gesteld op site garmin.be maar nog niets ontvangen.
Misschien stellen ze zich zelf de vraag waarom je geen tracks van de kaart kan lezen alhoewel de kaarten wel van het kaartje worden gelezen.

In mapsource zouden ze ook een mogelijkheid mogen maken om de tracks van het kaartje te kunnen lezen. Nu moet je nog een ander machien hebben om het tracklogs van het kaartje te krijgen, ik doe dat met mijn PDA.

Heeft iemand een idee of er iets bestaat zoals mapsource om tracks en kaarten van mijn PDA te kunnen uploaden naar mijn Legend Cx?
Ik weet eigenlijk niet waarom je een ander toestel nodig hebt om de tracks op je kaartje in mapsource te lezen. Dat is toch geen probleem.
De tracks op je kaartje worden opgeslagen in een .gpx formaat (in tegenstelling tot het .gdb formaat van het intern gehuegen).
Dat kan je inlezen in mapsource op minstens 2 manieren:
- Als de software van je gps uitgerust is met mass device software (zoals de 60x reeks, van de andere toestellen weet ik het niet). Je gps gewoon op mass storage zetten en in mapsource wordt je gps dan niet herkent als een gps toestel maar als een extern hardare opslag toestel en dan kan je de gpx. bestanden zien op je kaartje en alle normale windows uitvoeren toepassingen: knippen, plakken, copiëren,....
(btw als je nieuwe kaarten op je SD kaartje zet worden de gpx bestanden trouwens niet gewist. Ze blijven op de SD kaart tot je ze zelf wist of knipt.

Of indien je toestel deze software (nog) niet heeft kan je steeds het SD kaartje in een normale SD kaart lezer steken van je pc en dan weer alle windows bewerkingen doen zoals met een gewoon hardware opslagapparaat.
gaatje
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 mar 2006 12:17
Rijdt met: Canondale F600, trek850 met een kot

Bericht door gaatje »

Hey, met de vorige up-date van garmin zat inderdaad die mass divice software. Ik was niet meer naar de instelmogelijkheden gaan zien sinds laatste up-date. In de laatste bijgewerkte manual gevonden hoe ik het moet doen. Zal die dan ook maar eens afprinten en helemaal terug doornemen, wat vindt ik misschien nog?

Ik gebruikte mijn PDA omdat dat het enige machien is dat ik heb waarmijn ik (micro)SD-kaartjes kan lezen.

Als ze nu bij Garmin nog een tool ontwikkelen waarmee de tracks op het SD-kaartje kunnen gelezen worden dan zou ik alle TT's op 1 kaartje kunnen zetten en moet ik thuis niet eerst zitten zoeken welke tracks ik nodcig heb om ergens te kunnen rijden.

Zeker bedankt voor de tip. :P
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Maar zoals je zelf zegt die tool zit gewoon in de laatste update.
Je hebt ook helemaal geen ander toestel of software nodig om de opgeslagen .gpx files op de SD kaart in je gps te kunnen lezen of overzetten van je gps
naar een andere externe bron of opslagmedium.
1. Verbindt je gps met de USB poort van je pc.
2. Schakel je gps aan.
3. Zet je gps uit (Menu/GPS uit) anders begint ie weer direct een nieuwe tracklog te maken terwijl je werkt of zet de tracklog uit).
4.Ga met de 'page knop' naar het display met het 'Instellen' icoon
5. Open het icoon 'Instellen'. (Enter)
6. Ga naar het icoon 'Interface'.
7. Open het icoon 'Interface' (enter)
8. Scroll helemaal naar beneden naar de balk 'USB Massa Opslag' tot deze oplicht.
9. Enter de balk USB Massa Opslag
10. Je gps wordt nu een extern opslagmedium (zoals een externe harde schijf of USB stick). Automatisch opent zich een windows venster met de inhoud van de SD kaart in je GPS (genaamd Micros SD GPS met de beschikbare drive letter).
11. Chronologisch zie je nu alle opgeslagen .gpx files per datum.
12. Blijf van de map 'Garmin' af als je hier niet in thuis bent want hier zitten je kaartfiles in.
13. De .gpx files kan je nu behandelen zoals elk extern medium.
Knippen/ plakken/ kopiëren enz op ieder ander extern medium zoals de harde schijf van je pc, een anders SD kaart, een USB stick enz.

Eénmaal op dit ander medium (of de harde schijf van je pc) opgeslagen kan je dit eenvoudig inladen in maspource (die het automatisch omzet naar een.gdb file) en uploaden naar het intern gehuegen van je gps (om te rijden). Gefilterd tot max. 500 punten in het tracklog geheugen of ongefilterd in het Active Log geheugen.

De 'Mass storag'e zet je op je gps gewoon af door even pop de aan/uit knop van de gps te drukken.

Ik zou het al een hele vooruitgang vinden als ze de mass storage functie ook zouden koppelen aan de kaartoverdracht (wat volgens mij maar een kleine softwarematige aanpassing zou zijn). Zodat je naar eigen goeddunken kaarten kan wissen en toevoegen zonder alles telkens in één keer te wissen of te moeten uploaden. Diegene die dat ooit bedacht heeft
:roll:
Plaats reactie