kraksontracks (c) : Garmin Database MTB tracks exchange

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Ik zou ook liefst hebben dat alles blijft zoals het is, vermits ik Mapsource niet meer kan upgraden omdat ik nog steeds met Windows ME zit.

Bij mijn upgrade DVD van City Navigator V9 is dit ook al een probleem, ik heb de unlock gekregen maar de dvd is niet te installeren omdat je op zijn minst over Windows 2000 moet beschikken. (een nieuwe PC begint zich nu stilletjes aan wel op te dringen,maar toch :roll: ).
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Tja, door straks op mijn laptop te experimenteren met de laatste versie van Mapsource (omdat ik weer verschillende tracks in gdb3 had binnengekregen en geen zin meer had telkens iedereen achterna te blijven lopen om te converteren naar gdb2 ) heeft Mapsource blijkbaar zijn eigen willetje opgelegd.
Op mijn laptop had ik MP 6.12.3 geïnstaleerd (dat in tegenstelling tot 6.12.2 wel degelijk blijkt te werken).
Op mijn vaste pc staat nog MP 6.11.5.
Maar nu blijkt dat ik mijn bestanden die ik van mijn laptop overgezet heb naar mijn pc (en wel degelijk telkens heb opgeslagen in gdb 2 ipv gdb 3 niet meer open krijg in 6.11.5. Hij legt mij op te upgraden naar 6.12.3.

Ik kan natuurlijk mijn back up van mijn vaste pc terug zetten maar dan ben ik al mijn werk van vandaag op de laptop kwijt en weet ik op den duur ook niet meer wat wat is als ik met 2 verschillende pc's met 2 verschillende versies moet gaan werken (het is nu al ingewikkeld genoeg).

Inmiddels ben ik er ook achter dat downgraden van 6.12 naar 6.11 ook niet gaat door de eerdere versie de latere versie te doen overschrijven.
Ik moet dan al mijn garmin bestanden inclusief al mijn kaartmateriaal wissen van de pc's en alles nieuw installeren, inclusief de unlockprocedures voor alle kaarten. En daar heb ik nog minder zin in.
Als daar iets misloopt ben ik de klos.

Ik kan misschien alle bestanden in gdb2 die nog op de vaste pc staan overzetten naar één server en op een andere server verder gaan in gdb3 (wel met de totale database natuurlijk). Dan kunnen zij die niet kunnen upgraden toch nog downloaden tot en met het voorbije WE.

Of als er iemand anders een betere technische oplossing heeft?

Vroeg of laat moet je toch overschakelen want 6.11.6 ondersteunde nog gdb1 en in 6.12.3 is zelfs dat al verdwenen. Dus vroeg of laat zal gdb2 ook verdwijnen uit Mapsource.
Blijft nog het probleem met tracks opgeslagen in gdb3 die ik bij 'derden' vind. Die zijn verloren voor de database als je in gdb2 blijft werken.

Eigenlijk zint het mij ook niet maar het concept van Mapsource is technisch zo ontworpen dat je bijna verplicht bent te volgen.
Nieuwe tracks kan je alleen nog openen in de laatste versie van Mapsource. Oude tracks kan je zowel openen in de oudere versies van Mapsource als de laatste update. Door te volgen sluit je dus het minst aantal deelnemers uit. Alleen zij met een oudere pc die niet meer kunnen upgraden kunnen dan niet meer aan de tracks vanaf 01.05.2006.
Wat ik wel kan doen is de bestanden met losse maandbestanden individueel opslaan in gdb2 zodat deze mensen hier nog steeds bestanden kunnen gaan halen.
Uiteraard kunnen zij ook nog aan de excel database.
Zij hebben dan evenwel geen toegang meer tot de overzichtsdatabases gezien het in de praktijk niet werkbaar is om met deze uitgebreide databases te werken in de 2 systemen gezien Mapsource dan in één bestand telkens autpomatisch dubbele bestanden wil aanmaken (in gdb 2 en 3) en het dan een soep van jewelste wordt. Deze moeten dan noodgedwongen in gdb 3 worden opgeslagen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

ivo schreef:Dan zit je met het omgekeerde probleem.
Mapsource opent nog steeds automatisch gpx bestanden maar in de laatste versie van Mapsource kan je niet meer saven in gpx.
Gezien de meeste gebruik maken van een Garmin GPS die automatisch een gdb bestand aanmaakt zou dis bijna iedereen een convertor moeten gebruiken om over te zetten naar gpx.
Bovendien gaat er in gpx info verloren van een gdb bestand.
hey ivo
ik kan in mijn versie 6.12.3
toch nog steeds een track saven in gpx
is er misschien een nog latere versie van mapsource?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Als ik in die versie bestand opslaan als kies krijg ik ùmaar 4 keuzemogelijkhedenb: .gdb3/.gdb2/mps/txt bestand.
Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

ivo schreef:Als ik in die versie bestand opslaan als kies krijg ik ùmaar 4 keuzemogelijkhedenb: .gdb3/.gdb2/mps/txt bestand.
Zie ik iets over het hoofd?
hmm...

ik heb 6 mogelijkheden:

gdb v3
gdb v2
txt
mps
dxf
gpx
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

Beny schreef:
ivo schreef:Als ik in die versie bestand opslaan als kies krijg ik ùmaar 4 keuzemogelijkhedenb: .gdb3/.gdb2/mps/txt bestand.
Zie ik iets over het hoofd?
hmm...

ik heb 6 mogelijkheden:

gdb v3
gdb v2
txt
mps
dxf
gpx
Idem hier!
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

De twee laatse zie ik echt niet hoor, noch op mijn laptop, noch op de pc (wel dezelfde update van de Perry index gehaald nl. 6.12.3).
Is dat ergens een instelling die je moet wijzigen of zo? Ik zou niet weten welke maar anderzijds begrijp ik ook niet waarom ik die 2 instellingen dan niet zou zien.
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

ivo schreef:De twee laatse zie ik echt niet hoor, noch op mijn laptop, noch op de pc (wel dezelfde update van de Perry index gehaald nl. .12.3).
Is dat ergens een instelling die je moet wijzigen of zo?
Nog eigenaardiger, ik probeer nu net op mijn andere pc en heb ook maar 4 mogelijkheden... begrijpe wie begrijpe kan.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Hier ook slechts 4 mogelijkheden.
Versie 6.12.2. (dit zou de laatste update moeten zijn) Klopt dit?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

6.12.3 is momenteel de laatste. Ik gebruik deze en daar zitten er ook maar 4 in. Uiterlijk is er geen verschil met 6.12.2 er zijn in de .3 alleen een aantal bugs verdwenen die in de .2 zaten.
Plaats reactie