kraksontracks (c) : Garmin Database MTB tracks exchange

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

ivo schreef:6.12.3 is momenteel de laatste. Ik gebruik deze en daar zitten er ook maar 4 in. Uiterlijk is er geen verschil met 6.12.2 er zijn in de .3 alleen een aantal bugs verdwenen die in de .2 zaten.
hey ivo
heb de versie gedownload van het internet op 21042007 bij garmin.com
dus niet gebruik gemaakt van "check for updates"
heb het bestand van 47MB nog steeds op mijne pc apart opgeslagen
indien je wenst stuur ik het je wel door,
eventueel in een zip bestand (gereduceerd tot 32MB)
misschien kun je eens proberen om "mijn" versie te runnen
wie weet....

andere mogelijkheid...
werk wel met de engelse versie
(misschien verklaar ik me nu voor dommerik en is de taal simpelweg aanpasbaar, doch uit gewoonte werk ik steeds met maximaal engelstalige versies voor alle software en besturingssysteem)
misschien heeft het er niets mee te maken
wie weet....
De Janssens
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: za 19 aug 2006 20:51
Rijdt met: Wilier 101x Squadra Corse
Contacteer:

Bericht door De Janssens »

hier ook versie 6.12.3 (nederlands) met 6 verschillende opslagmogelijkheden :roll:
ook gewoon van de garmin site gehaald trouwens (MapSource software version 6.12.3 as of April 3, 2007)
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Beny schreef:
ivo schreef:6.12.3 is momenteel de laatste. Ik gebruik deze en daar zitten er ook maar 4 in. Uiterlijk is er geen verschil met 6.12.2 er zijn in de .3 alleen een aantal bugs verdwenen die in de .2 zaten.
hey ivo
heb de versie gedownload van het internet op 21042007 bij garmin.com
dus niet gebruik gemaakt van "check for updates"
heb het bestand van 47MB nog steeds op mijne pc apart opgeslagen
indien je wenst stuur ik het je wel door,
eventueel in een zip bestand (gereduceerd tot 32MB)
misschien kun je eens proberen om "mijn" versie te runnen
wie weet....

andere mogelijkheid...
werk wel met de engelse versie
(misschien verklaar ik me nu voor dommerik en is de taal simpelweg aanpasbaar, doch uit gewoonte werk ik steeds met maximaal engelstalige versies voor alle software en besturingssysteem)
misschien heeft het er niets mee te maken
wie weet....
De taal heeft niets te maken met de Mapsource versie. Vanaf update 6.11.x wordt Mapsource automatisch geïnstalleerd in de taal van je besturingssysteem. Indien je toch een andere taal wil dan je besturingssysteem moet je een apparte dll module installeren die buiten het taalbestand niets verandert aan de geïnstalleerde versie.
Ik gebruik ook nooit de check voor updates maar haal het bestand eerst in zijn geheel binnen (overigens altijd aan te raden) voor het te installeren. Ditmaal van de Perry index welke maar een verzamel copy is van alle gps installatie bestanden. Normaal zou een versie een versie moeten zijn en heeft het waarschijnlijk iets te maken met de instellingen in de verscheidene pc's. Wat ook weer niet zou mogen maar Garmin staat nu niet echt bekend voor zijn doorgewinterde softwareexpertise.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

:oops:
Het antwoord ligt in een nogal onverwachte hoek. Moet je waarschijnlijk heel lang voor doorgeleerd hebben om zulke verschillen te programeren :roll:
In een 'lege' Mapsource zie je de dxf en gpx opslagmogelijkheid niet. In een 'geladen' Mapsource wel. Toevallig hebben de ene steeds in een leeg document zitten zoeken en de anderen in ééntje met inhoud (en sommigen op de ene pc in het ene en het andere enz :lol:).
(met dank aan Eelco van het gpsbe forum).
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

ivo schreef::oops:
Het antwoord ligt in een nogal onverwachte hoek. Moet je waarschijnlijk heel lang voor doorgeleerd hebben om zulke verschillen te programeren :roll:
In een 'lege' Mapsource zie je de dxf en gpx opslagmogelijkheid niet. In een 'geladen' Mapsource wel. Toevallig hebben de ene steeds in een leeg document zitten zoeken en de anderen in ééntje met inhoud (en sommigen op de ene pc in het ene en het andere enz :lol:).
(met dank aan Eelco van het gpsbe forum).
En dan zeggen dat informatica een 'exacte' wetenschap is...
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Het maakt niet meer uit in welk gdb bestandsformaat je je files overmaakt (2 of 3). Eén bestandsformaat is voldoende.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

ivo schreef:Het maakt niet meer uit in welk gdb bestandsformaat je je files overmaakt (2 of 3). Eén bestandsformaat is voldoende.
en in welk formaat komt het dan in de databank?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Omdat werken met 2 verschillende bestandsformaten in een database in de praktijk onmogelijk bleek (te veel kans op vergissingen) en er meer mensen zijn die kunnen upgraden naar de laatste Mapsource versie dan er zijn die dat niet kunnen wordt de database aangeboden in versie gdb3.
Mapsource 6.12.3 is in tegenstelling tot vorige 6.12.x versies ook stabiel.
Met deze versie kan je zowel de laatste als de vorige gdb versies openen.

Om de mensen die niet meer kunnen upgraden naar 6.12.x omdat hun besturingssysteem verouderd is toch de kans te geven bij te blijven zal ik in de losse maandmappen steeds de .gdb2 versie opslaan zodat ook zij nog steeds de laatste toevoegingen kunnen downloaden. Indien gewenst kunnen zij dan manueel deze files blijven toevoegen aan de overzichtsdatabase (iets wat ik tenslotte ook steeds moet doen).
Ik zal in de maandfiles dan ook steeds de up to date excel overzichtstabel bijvoegen (gezien dit geen invloed heeft op de gdb extensies) zodat zij die zelf niet moeten aanpassen.

Het is niet ideaal maar voorlopig het beste wat er uit te halen valt. Blijven stilstaan heeft ook geen zin want uiteindelijk zal vroeg of laat iedereen zijn pc wel eens upgraden. Zo werk ik voor de excel sheets voor de database ook nog in .xls omdat dat nog voor iedereen leesbaar is terwijl ik normaal al werk in .xlsx en .docx. Dit levert geen problemen op gezien ze bij MS tenminste zo slim geweest zijn een verschil te maken in extensie zodat je onmiddellijk ziet in welke versie je werkt en er bij Garmin uiterlijk geen verschil is tussen een 1,2 of 3 versie (allen extensie gdb) en je dit pas merkt bij het openen van een bestand.

Voor de inzenders maakt het niet uit in welk formaat je je bestand inzendt (.gdb2 - .gdb.3 - gpx) gezien ik ze voor opslag toch converteer.

Op de eerste pagina van de kraksontracks sticky werd een link toegevoegd waar je rechtstreeks de MP 6.12.3 kan binnenhalen.
Laatst gewijzigd door ivo op zo 13 mei 2007 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Dat lijkt inderdaad de beste oplossing, en ik ben al blij dat ik op deze manier toch nog de nieuwe tracks zal kunnen downloaden (ondanks mijn "oude" mapsource). En dat dit nu in losse maandmappen is maakt voor mij niet uit, ik ben al erg blij als ik ze op mijn PC krijg :wink: .
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Enkele links toegevoegd aan pagina 1 van de kraksontracks sticky:
- Iedereen kan hier nu, zonder paswoord, zien welke tracks up to date beschikbaar zijn.
Ook handig als je een track wil overmaken op na te gaan of hij al niet in de database staat.

- Nieuwe link naar mapsource versie 6.12.4
Plaats reactie