Topografische GPS kaarten GARMIN / NGI ...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Topografische GPS kaarten GARMIN / NGI ...

Bericht door nebraz »

Hans B schreef:Jawel, je begrijpt me blijkbaar verkeerd. Ik zeg dat je met de European basemap als kaart op zich niet veel bent om mee te fietsen. Ik zeg alleen dat om hem optimaal te benutten je er best de Topomap Belgium kaarten bijkoopt. Dan heb je een onderliggende kaart op je scherm en kan je perfect de tracks volgen op de kaart. Er bestaan voor verschillende Europese landen al Topomap-kaarten : Frankrijk, Oostenrijk, ...
Topomap België is een speciale versie van de NGI-kaarten, mede ontwikkeld formar (de exclusieve importeur van Garmin in België).
Hans
Ik wil er ook direct bij vermelden dat de naam "Topomap" een beetje misleidend is.
Denk niet dat je met deze een topografische kaart hebt zoals NGI bijvoorbeeld.
Als je eens wil zien hoe de kaarten eruit zien kan je ze bekijken op volgende site: Klik hier !!!

Welke topokaarten zijn er reeds uit:
Momenteel is Belgie , Duitsland , Zwitserland , Oostenrijk en Engeland ter beschikking , Nederland volgt binnen enkele weken en Frankrijk in de loop van 2006-2007.Voor Spanje heb ik ook gezocht maar er zijn geen gegevens bekend over wanneer die zouden op de markt komen .

Hans B : Ik heb de franse nog niet gevonden. Kan je eventueel eens uw bron vermelden.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

nebraz schreef:Ik wil er ook direct bij vermelden dat de naam "Topomap" een beetje misleidend is.
Denk niet dat je met deze een topografische kaart hebt zoals NGI bijvoorbeeld.
Als je eens wil zien hoe de kaarten eruit zien kan je ze bekijken op volgende site: Klik hier !!!
Jouw info is echter ook erg misleidend. Op het GPS toestel zelf zie je nl veel meer detail dan op je pc of de link die jij geeft.
De Topo van Garmin is in grote lijnen gelijk aan die van het NGI.
De verschillen zitten vooral in de mogelijkheden die men heeft wat betreft "werken met de kaart", bvb tracks uitzetten of het lezen van hoogtelijnen...
Maar we gaan hier way off-topic.

Terug naar de verkoop dus... :wink:
Hans B
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 13 nov 2004 20:34
Rijdt met: Tomac Automatic 120

Bericht door Hans B »

Nebraz,
Ook de Topomap kaarten van frankrijk zijn beschikbaar : http://www.garminfrance.com/cartographie-outdoor.php

Hans

PS : nog minder dan 2 dagen !!
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

flip FSR schreef:Jouw info is echter ook erg misleidend. Op het GPS toestel zelf zie je nl veel meer detail dan op je pc of de link die jij geeft.
De Topo van Garmin is in grote lijnen gelijk aan die van het NGI.
De verschillen zitten vooral in de mogelijkheden die men heeft wat betreft "werken met de kaart", bvb tracks uitzetten of het lezen van hoogtelijnen...
Indien dit zo is moet ik mij excuseren.

Aangezien de informatie van Garmin zelf komt zou het me sterk verwonderen dat ze hun product zelf onderwaarderen in hun reclame (meestal is het omgekeerde waar).

Vorige week heb ik nog en mail doorgestuurd naar een verdelervan dergelijke toestellen.
Het volgende stond in mijn mail:
mail schreef:Björn:Is de TOPObelgium map even gedetailleerd als de cd-roms van NGI?

Gps-center: De TOPOmap Belgium is afgeleid van de stafkaarten , en bevat minder extra detail die je wel op stafkaarten terugvindt ( alle wegen , verhard en onverhard staan er wel op ) . Een online viewer ( weliswaar in het Frans ) kun je terugvinden op http://www.gpscenter.be/html/topomap_belgium.html , daar kun je zien wat de kaart wel en / of niet weergeeft .

Björn:Het interessantste aspect voor mij was het gebruik van topografische kaarten in de GPS zoals ze in bv. NGI worden weergegeven
Na het detailoverzicht te hebben bekeken zie ik dat de topografische kaarten van Garmin werkelijk nog in hun kinderschoenen staan ten opzichte van topografisch kaartmateriaal zoals NGI.

Gps-center:Wij respecteren uw keuze. De evolutie op dit gebied kan u steeds volgen via onze nieuwsbrieven.
mvg, Gps-center
Vreemd genoeg spreekt de verdeler ook niet over het verschil van de link
in vergelijk met het werkelijke beeld op de GPS. Ik kan mij hier wederom niet voorstellen dat hij deze informatie zou achterhouden wat de aankoop van dit toestel zou belemmeren.

PS: Ik kan je de originelen van de mails onmiddellijk doorsturen als je dat wil.
Maar we gaan hier way off-topic.
Terug naar de verkoop dus...
Je mag voor mij gerust deze post verplaatsen naar het GPS-forum zodat het wel on topic is.
Het is in het belang van ieder op dit forum dat de informatie die hier neergeschreven wordt correct is en de pro’s en contra’s kunnen afgewogen worden teneinde de consument bij de aanschaf van dergelijk toestel niet voor een voldom feit te plaatsen. Vandaar deze reactie.
Mvg,
Björn :wink:
Hans B schreef:Nebraz,
Ook de Topomap kaarten van frankrijk zijn beschikbaar : http://www.garminfrance.com/cartographie-outdoor.php

Hans

PS : nog minder dan 2 dagen !!
Thx voor de info Hans.
Laatst gewijzigd door nebraz op wo 24 mei 2006 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Die van Nederland en Polen zijn ook al een tijdje in omloop hoor.
En op een Garmin compatibele topokaart staat evenveel detail als op een
gps kaart. Wat betreft bruikbaar navigeerbaar detail. Zoals daar zijn wegen en paden.
Een ngi digitale kaart ziet er idd wat afgelikter uit maar heeft niet bruikbaar meer detail. Alles staat wat mooier ingekleurd en de contouren van alle gebouwen zijn ook zichtbaar. Riviren en wegen zijn meer in schaal weergegeven maar er staan er niet meer op.
Maar juist deze overdaad indetail zou zo'n kaart gewoon onbruikbaar maken op een gps display gezien je dan door het bos de bomen niet meer ziet.

Ook zou je gps dan onhandelbaar traag worden.

Op je pc kan je het verschil al zien. Navigeer maar eens over een mapsource met geladen topkaart en over een ngi kaart. Het duurt veel langer voor een ngi kaart is opgebouwd. Kan je nagaan wat dat moest geven op een gps scherm met zijn beperkt werkgeheugen.
Laatst gewijzigd door ivo op do 25 mei 2006 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

Flip FSR schreef:
nebraz schreef:Ik wil er ook direct bij vermelden dat de naam "Topomap" een beetje misleidend is.
Denk niet dat je met deze een topografische kaart hebt zoals NGI bijvoorbeeld.
Als je eens wil zien hoe de kaarten eruit zien kan je ze bekijken op volgende site: Klik hier !!!
Jouw info is echter ook erg misleidend. Op het GPS toestel zelf zie je nl veel meer detail dan op je pc of de link die jij geeft.
De Topo van Garmin is in grote lijnen gelijk aan die van het NGI.
De verschillen zitten vooral in de mogelijkheden die men heeft wat betreft "werken met de kaart", bvb tracks uitzetten of het lezen van hoogtelijnen...
Maar we gaan hier way off-topic.

Terug naar de verkoop dus... :wink:
Ik vind de NGI kaarten toch stukken duidelijker dan det Garmin topo en maak altijd mijn tracks aan met de NGI-kaarten.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

nebraz schreef:Indien dit zo is moet ik mij excuseren.

Aangezien de informatie van Garmin zelf komt zou het me sterk verwonderen dat ze hun product zelf onderwaarderen in hun reclame (meestal is het omgekeerde waar).
't Is inderdaad raar, maar waar :drunk:
Op je GPS zelf zie je meer detail dan op de online vieuwer...
Misschien kan ik eens de twee naast elkaar posten, dan zie je het verschil.
Maar euh, kan wel effe duren, wegens accuut tijdgebrek... #-o
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Ja bon. Ik heb ondertussen de Topomap op de CSX gezien en sorry maar k'vind het verschil tussen het voorbeeld van Garmin en de werkelijke gps-kaart echt niet. Even duidelijk en even gedetailleerd. Als er dan al een verschil zou zijn is dit zeker niet noemenswaardig.
Plaats reactie