Mogelijkheid tot aanleggen database in MTB.BE?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

maurice schreef:We zouden zowieso moeten kijke nhoe het met de auteursrechten is gesteld. In het verleden is er al opschudding geweest met het NGI. Ik wacht ook eventjes de reactie van mijn collega's hieromtrent af. We zitten nl ook met een redelijk grote datatrafiek en dit nog meer belasten zou alles trager en nog kostelijker maken. Deze en jullie argumenten zullen we moeten overwegen. Maar laten we niet te snel van stapel lopen en dit na het weekend eens verder bekijken.
Dat kan ik niet goed volgen. Auteursrechten van wie?
En wat heeft het NGI hier mee te maken?
Je werkt toch met software van Garmin (of zijn evenknie). En die zullen er niks op tegen hebben gezien ze het zelf mogelijk maken om hun software (en gereden tracks) te up- en downloaden van gps naar pc. En vice versa.
Daar dient hun systeem juist voor.
En hoe meer mensen tracks downloaden hoe meer mensen hun systemen kopen, dus aan die kant kunnen ze alleen maar blij zijn.

En natuurlijk moeten we niet te hard van stapel lopen. Maar ook niet achterblijven want ondertussen bouwen onze Nederlandse vrienden een ijzersterke reputatie op die achteraf nog moeilijk bij te benen valt.

Maar natuurlijk moet er een zekere code zijn. Ikzelf bv. 'schoon' mijn tracks steeds op voor ik ze post. Zodoende kan de downloader zeker zijn dat hij een betrouwbare zuivere track krijgt voorgeschoteld (en niet met een hele hoop 'rondjes draaien' verkeerde afslagen enz, tracks die niet mooi over het pad lopen,...). Want je krijgt soms wat brol binnen.
www.gpstracks.nl is op dit ogenblik eigenlijk wel een referentie op dat vlak. De auteur post ook geen tracks die hij niet persoonlijk heeft nagekeken. En daar kruipt ontzettend veel tijd in. Hoedje af.
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

maurice schreef:We zouden zowieso moeten kijke nhoe het met de auteursrechten is gesteld. In het verleden is er al opschudding geweest met het NGI.
Leg dat eens uit? Ik kan ook niet goed volgen. Als ik een track geregistreerd hebt met mijn GPS, bezit ik toch de auteursrechten van de track en niet het NGI. Bovendien, zijn er andere GPS-bestandsvormen die volledig rechtenvrij zijn. Ik zou zelfs opteren om niet voor NGI-bestanden te opteren, maar juist voor bestandsvormen die iedereen kan gebruiken, ook de mensen zonder de ngi-software.
maurice schreef:Ik wacht ook eventjes de reactie van mijn collega's hieromtrent af. We zitten nl ook met een redelijk grote datatrafiek en dit nog meer belasten zou alles trager en nog kostelijker maken. Deze en jullie argumenten zullen we moeten overwegen. Maar laten we niet te snel van stapel lopen en dit na het weekend eens verder bekijken.
Begrijpelijk, maar mooi opgekuiste GPS-bestanden zijn meestal niet groter dan 30kb.
Gast

Bericht door Gast »

Ikzelf ben muzikant en de auteursrechtenwetgeving zit raar in mekaar. Zelfs als ik eigen nummers op het net publiceer of op cd zet moet ik hiervoor betalen. tenminste als ik meer dan 100 cd's uitbreng. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet weet hoe dit in deze wereld zit.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

De .gdb bestanden zijn zelden groter dan 10 Kb.
Een algemene track standaard tegenwoordig is het .gpx dat converteerbaar is naar verschillende gps standaarden (o.a. de Garmin .gdb).
Het voordeel van de .gpx is dat het door meerdere gebruikers als standaard gebruikt kan worden. Een verwaarloosbaar nadeel is dat het een grotere opslagcapaciteit nodig heeft (ongeveer 30 kb) tov een .gdb file.
Een .ngi annonatie is in deze onbruikbaar gezien het met bijna niets anders dan zijn eigen compatibel is.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

maurice schreef:Ikzelf ben muzikant en de auteursrechtenwetgeving zit raar in mekaar. Zelfs als ik eigen nummers op het net publiceer of op cd zet moet ik hiervoor betalen. tenminste als ik meer dan 100 cd's uitbreng. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet weet hoe dit in deze wereld zit.
Je bedoelt eigenlijk dat de muziekwereld nogal raar in elkaar zit :-D.
Je betaald dus eigenlijk auteursrechten aan SABAM die een deel daarvan
terug aan jou betaald (en een deel van je eigen geld in eigen zak steekt uiteraard). Ook een manier natuurlijk om goedkoop je brood te verdienen op het zweet van een ander. Je moet er maar opkomen, en beter nog dit
als normaal doen overkomen.

Nu met betrekking tot tracks kan dit niet het geval zijn gezien het al algemeen in gebruik is over gans de wereld (zonder tegenkanting of rechtszaken) en alleen in België er momenteel geen goed alternatief is (een gat in de markt dus zou ik zo zeggen :wink:)

Is de auteurswet in België dan zo verschillend dan in de rest van Europa?
In Frankrijk maakt de verdeler van de Franse Topo's zelfs onomwonden
reklame voor utagawavtt.

Ik heb de auteurswet uit 1994 eventjes kruiselings doorgenomen.
Nou moe. Eigenlijk mag er niks.
En omdat er eigenlijk niks mag kan eigenlijk alles omdat het anders niet
uitvoerbaar is. Kan je net zo goed het forum opdoeken en de site want je mag gewoon naar geen enkel artikel verwijzen of quoten zonder schriftelijke toestemming van de auteur(s). En stop dan ook maar met het publiceren van foto's zonder toestemming van de auteur of portret rechthebbenden.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ik denk dat dit een storm in een glas water is.
Tracks worden over heel de wereld uitgewisseld, geen haan die ernaar kraait.
Dan spreek ik echter over particulieren die tracks down/uploaden en gebruiken.
Hoe het zit met het verspreiden van tracks via een website, daar heb ik geen idee van... maar er zal wel ergens een addertje zitten.
Enfin, vooraleer ik al de tracks die ik al heb, gereden heb ben ik 82 vrees ik #-o
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

Van auteursrechten weet ik niet veel af, dus ga ik me er ook niet over uitspreken. Maar ik kan best begrijpen dat jullie niet over een nacht ijs willen gaan.

Ik denk dat er ook eens nagedacht moet worden omtrent tracks (bv. van Toertochten) die deels over privédomein lopen. Ik denk dat we daar met de nodige omzichtigheid moeten mee omspringen. Het zou onwijs zijn dat mensen zomeer die tracks beginnen te rijden over het privédomein van anderen. Dit zou onze sport geen goed doen. Nou ja, hierover is er natuurlijk al veel gediscuteerd, maar het is zeker iets waar bij stil moet gestaan worden bij het opzetten van de DBASE.

Ik heb ook al wel een hele portie tracks, die ik idd niet allemaal zal kunnen rijden, maar ik denk dat een mooi opgezette dbase een toegevoegde waarde is voor de website. Het zou spijtig zijn als jullie die kans zouden laten schieten.

Tracks zijn in mijn ogen zeker geen concurrentie voor TTen, maar vooral voor slecht onderhouden en weinig uitdagende vaste routes. Ikzelf rij vooral GPS-tracks op momenten dat er geen TTen in de buurt zijn, of in de week, of wanneer ik op vakantie ben (het past mij of de famillie dan niet altijd om zondagvoormiddag te rijden en dan kan ik tijdens een vrij moment toch een 2tal uurtjes gaan fietsen).
Gast

Bericht door Gast »

Joris schreef: Ik heb ook al wel een hele portie tracks, die ik idd niet allemaal zal kunnen rijden, maar ik denk dat een mooi opgezette dbase een toegevoegde waarde is voor de website. Het zou spijtig zijn als jullie die kans zouden laten schieten.

Tracks zijn in mijn ogen zeker geen concurrentie voor TTen, maar vooral voor slecht onderhouden en weinig uitdagende vaste routes.
En hier zit natuurlijk weer een gevaar. In hoeverre kunnen wij het ons verantwoorden om jullie aan te moedigen om van de bestaande vaste routes af te wijken en door het bos te gaan rijden. In het bestaande bosdecreet ( Art.10 ) is het beoefenen van sport en het rijden met een fiets in een bos voor personen boven de 9 jaar verboden. Dit kan enkel bij machtiging worden omzeild. Dus ook hier moeten we voorzichtig mee omspringen.
mountainbike.be speelt een steeds grotere rol in het onderhandelen met de verschillende organen inzake bosbeheer e.d. Momenteel ben ik bezig met het bosbeheerplan van Dilsen-stokkem en het "nationaal park Hoge kempen". De houding van de verschillende organen in deze materie is reeds vrij star en moeilijk te overtuigen van onze goede wil. Ik zal dit gegeven het best eens voor leggen aan mijn contact bij de provincie en het advies van haar ook eens inwinnen.
Kijk, wat jullie hier onder mekaar doen is op zich geen probleem en tracks aanbieden van vaste routes ook niet. Zelfs het aanbieden van tracks uit de Ardennen of verder weg is geen probleem ( ook al zijn er daar natuurlijk ook beleidsregels uitgezet), maar Vlaanderen blijft op dit gebied een vestiging van groene en elitaire verenigingen, die zich het alleenrecht op de natuur toe-eigenen. natuurlijk moeten we ons hier niet in laten vangen, maar het is ook niet goed om tegen iedereen gaan schoppen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Nu ik zie niet in wat bv. het verschil is tussen een vaste route rijden via
her en der in de grond geklopte paaltjes en via een gelogde track.
Het blijft dezelfde route met dezelfde toestemming.
Het enige verschil met een log is dat je hem nog kan rijden indien het gras 2 kontjes hoog is of de vandalen weer hebben toegeslagen.
Wat TT's betreft, het rijden over privéterrein staat natuurlijk buiten alle discusies. Daar heb je alleen toestemming die dag zelf.
Maar van een (zeldzaam) omwegje over openbaar domein ga je ook niet dood.
En het zal minder belastend zijn voor een route of de natuur als er af en toe eens ene of andere met een fiets over een bos- of veldweg rijden dan een horde van 2000 man in 4 uur.
Verder werkt zo'n database juist regulerend. Heb je (of iemand) tenminste toezicht over welke tracks er aangeboden worden en weet je als rijder ook
ineens dat er geen probleem is om op die track te rijden.

Off topic: de minister van cultuur en sport zou beter zijn (ons) geld in zulke projecten duwen dan het bevoordelen van 1 enkel commerciëel project.
Hij bereikt er meer kiezers mee, het blijft langer bestaan en het heeft meer openbaar nut.

Nu ja of je op de trein (die niet meer te stoppen is) springt of niet is
voor de gebruikers zelf geen probleem.
De eerste 10 jaar kan ik verder zonder dat ze me van de weg rijden of toeschreeuwen dat ik uit de weg moet. Op dat ogenblik zijn zowel den deze als de natuur volmaakt gelukkig :wink:
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

[quote="mauriceEn hier zit natuurlijk weer een gevaar. In hoeverre kunnen wij het ons verantwoorden om jullie aan te moedigen om van de bestaande vaste routes af te wijken en door het bos te gaan rijden. In het bestaande bosdecreet ( Art.10 ) is het beoefenen van sport en het rijden met een fiets in een bos voor personen boven de 9 jaar verboden. Dit kan enkel bij machtiging worden omzeild. Dus ook hier moeten we voorzichtig mee omspringen.
mountainbike.be speelt een steeds grotere rol in het onderhandelen met de verschillende organen inzake bosbeheer e.d. Momenteel ben ik bezig met het bosbeheerplan van Dilsen-stokkem en het "nationaal park Hoge kempen". De houding van de verschillende organen in deze materie is reeds vrij star en moeilijk te overtuigen van onze goede wil. Ik zal dit gegeven het best eens voor leggen aan mijn contact bij de provincie en het advies van haar ook eens inwinnen.
Kijk, wat jullie hier onder mekaar doen is op zich geen probleem en tracks aanbieden van vaste routes ook niet. Zelfs het aanbieden van tracks uit de Ardennen of verder weg is geen probleem ( ook al zijn er daar natuurlijk ook beleidsregels uitgezet), maar Vlaanderen blijft op dit gebied een vestiging van groene en elitaire verenigingen, die zich het alleenrecht op de natuur toe-eigenen. natuurlijk moeten we ons hier niet in laten vangen, maar het is ook niet goed om tegen iedereen gaan schoppen.[/quote]
Kijk wat ik hierboven lees is weer zo'n amalgaam van verzinsels en halve waarheden. Ik heb totaal andere ervaringen ivm contacten met overheid, bos en groen en andere natuurgebruikers en zelfs de groenen.
Ze zitten daar net te wachten op mensen uit de mtb wereld die actief willen optreden als vertegenwoordigers en bij het uitwerken van reglementen. Maar zowel de clubs als de bonden passen daar en vegen feestelijk hun laars aan veel voorschriften. Money makes the world go around. Dat sommigen vrij star reageren is verstaanbaar.
Wat heeft mtb ooit teruggegeven aan de natuur voor het gebruik ervan ?
Voor individuele bikers zijn er ook in de toekomst weinig problemen te verwachten behalve tijdens bepaalde periodes en op bepaalde plaatsen.
Voor tt's ziet het er minder goed uit.
Een voorwaarde is natuurlijk dat er nen mtb'er mee aan tafel zit bij het opstellen van de toekomstige reglementeringen.
Het zou niet slecht zijn als jullie eens open kaart zouden spelen ivm jullie activiteiten daaromtrent.
Verder ivm gps tracks de verantwoordelijkheid leggen bij de indiener van de track.
Die moet maar zorgen dat er geen niet vrij toegankelijke stukken in zijn track zitten en dat zijn track opgeschoond wordt voor publicatie.
Plaats reactie