GPS "on track" ervaringen...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

ivo schreef:
En nog een fout in het toestel. De hoogtemeter (en daarom koop je toch een 'S') werkt ook absoluut niet nauwkeurig. Een fietscomputer van 50 € doet het beter. Of zijn waarden van 29999 m de standaard in Vlaanderen?
En dat is ook niet afhankelijk van mijn toestel want als ik naar opgetekende tracks op het net kijk kom je deze waarde geregeld tegen.
inderdaad, als ik mijn hoogtemeters wil bepalen via mijn Vista CX, dan krijg ik heel verschillende resultaten dan een VDO computerke en dan de stafkaarten van het NGI... Da is nu al enkele keren zo geweest... Is wel ambetant, want de hoogtemeter is voor mij toch ook wel belangrijk... #-o
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

ivo schreef:En nog een fout in het toestel. De hoogtemeter (en daarom koop je toch een
'S' werkt ook absoluut niet nauwkeurig. Een fietscomputer van 50 € doet het beter. Of zijn waarden van 29999 m de standaard in Vlaanderen?
En dat is ook niet afhankelijk van mijn toestel want als ik naar opgetekende tracks op het net kijk kom je deze waarde geregeld tegen.

Er is dus nog werk aan de winkel bij Garmin (en hun verkoopspunten :evil: ).
Ik heb al ruim 2 jaar een Geko 301 (met barometrische hoogtemeter)
En bij deze gps kan je instellen of je een correctie van de hoogtemeting via de gps wil, of enkel met de barometrische hoogtemeter wil werken.
Wel deze gps correctie is zo goed als waardeloos en geeft dan ook van die zotte metingen.
De louter barometrische meting is wel betrouwbaar zolang het weer stabiel blijft (lees luchtdruk) en je telkens voor het vertrek je hoogtemeter ijkt.
Ik weet niet of je met een C60 die keuze ook hebt
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ja, je hebt die keuze.
En je kan hem ook ijken naar een gekende hoogte.
En tijdens het rijden zie je ook min of meer de juiste hoogte met weliswaar de normale afwijingen ten gevolgen van schommelingen in de luchtdruk, maar dat is eigen aan iedere barometrische hoogtemeter.
Maar eigenaardig genoeg zie je daarna in de log niet de meetgegevens van het scherm maar van die absurde hoogtemetingen.

Daarenboven vind ik niet hoe je de tripteller kan opslaan maar ook niet het
hoogteprofiel. En overdragen naar de pc natuurlijk.
Dus een goede fietscompute is nog steeds onontbeerlijk naast de gps.

De tripteller op de gps geeft wel bij benadering de goede afstand weer op het
display maar deze gegevens gaan verloren bij het overdragen naar pc want dan geeft hij niet de gegevens van de tripteller weer maar deze van de gelogde route. En afhankelijk van de nauwkeurigheid van je log (de fijngevoeligheid van de instelling dus) kan het verschil tot 15% minder bedragen dan de werkelijk afgelegde afstand.
wim040
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
Rijdt met: iets met 2 wielen

Bericht door wim040 »

Hi,

Veel info kan je vinden op het forum van Notter: http://forum.gps.nl/.

Misschien kan je daar je vraag over de tracklogger posten ?

Wim
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Een weetje bij het overdragen van tracks van mapsource naar je gps.
Op een 60 (het verschilt wel van model tot model) kan je een track opslaan tot 10000 trackpoints.
Je kan deze ook zo opslaan in mapsource onder een bestandsnaam naar keuze.
Maar als je deze track wil overdragen naar je gps (of iemand anders) kan een gehele track max. 500 trackpoints bevatten.
Je moet dus gaan filteren waardoor, vooral bij mtb singeltracks, nuttige
details en wendingen verloren kunnen gaan.

Je kan dan de track in stukken 'knippen' van ieder max 500 trackpoints.
Eigenaardig genoeg kan je al deze stukken wel in één keer downloaden naar
je gps-toestel.
Bij het einde van ieder deel moet je dan onderweg wel steeds overschakelen naar het volgende deel.

Nu, er is een manier om je gps om de tuin te leiden.
Als je de track met meer dan 500 points in één gheeel wil downloaden naar je gps hernoem je het bestand met een naaml die begint met 'Activelog...'
De gps denkt dan da thet de activelog in zijn gehuegen is (die tot 10000 punten kan opslaan) en neemt hem dan wel aan.

Dus technisch is het toestel in staat om tracks tot 10000 logs in één keer
te ontvangen maar door één of andere programmatiefout (moedwillig of
uit domheid?) moet je hem om de tuin leiden.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

wim040 schreef:Hi,

Veel info kan je vinden op het forum van Notter: http://forum.gps.nl/.

Misschien kan je daar je vraag over de tracklogger posten ?

Wim
Ik ken dat forum al van buiten.
Gezien het een partijdig forum is (het forum wordt gerund door een officiële
dealer van Garmin en is eigenlijk bestemd voor klanten van die winkel)
zal je mij daar niet zien :wink:
Met mijn instelling zou ik het daar ook niet lang uithouden :-D
Iedere 'tip' die tegen de commerciële belangen van Garmin in gaat wordt onmiddellijk verwijderd en wie wat te veel negatieve kritiek uit tov Garmin wordt 'geband'.
Een 'newbee' kan er idd heel wat tips en tricks opsteken (mede door de
zeer onvolledige gebruiksaanwijzing ingesloten bij een Garmin is iedere
externe tip er eentje extra). Maar eenmaal de echte 'kneepjes' aan bod
komen moet je het elders gaan zoeken.

Ze vullen daar bv. ellenlange topics hoe erg het wel is dat je de officiële software maar op één pc mag installeren :roll:
Inderdaad een schande, so what?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Je kan de tripteller inderdaad niet opslaan, wel kan je de "active log" naar je pc downloaden, dan kan je het hoogteprofiel bekijken, gemiddelde snelheid enz... LET op! Als je de track opslaat in je gps (bij meerdaagse tochten bvb), dan kan je de gemiddelde snelheid niet meer zien, maar is vlug uitgerekend hé. Het hoogteprofiel blijft wel mee bewaard en kan je dus ook weer uitlezen op je pc, bij de eigenschappen van de track.

De oplossing voor het terug opnemen van de tracklog na verlies van GPS signaal:
(ik had vanmorgen een helder moment...)

Als je de toertocht start sla je het startpunt op als waypoint, vooraleer je vertrekt laat je je door de GPS begeleiden naar datzelfde waypoint.
Nu ben je dus aan het navigeren en de GPS zal, na de ontvangst kwijt te zijn, konstant zoeken naar signalen, van zodra die er weer zijn gaat de tracklog weer gewoon verder.
De navigatie "niet via wegen" laten gebeuren is het meest logische, zo gaat hij niet steeds herberekenen en spaar je weeral een beetje de batterijen...
Je kan hem dus rustig in je rugzak stoppen (deed ik vandaag ook, jawel). Er komt wel een melding "signaal weggevallen", maar van zodra er signaal is, verdwijnt dit weer... :wink:
Vandaag trouwens nergens signaal verloren, ook niet in diepe geulen of onder 27 bladerdekken 8)
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

'Niet via wegen' staat bij mij ook al op via het begin, gewoon omdat ik niet via wegen rij, wehgens gebrek aan een autoroutingprogramma :-)

Vandaag drie keer in een tunneltje gedoken en geen signaalverlies.
De eerste keer dat EGNOS af stond. Misschien heeft dat er iets mee te
maken of waren de tunnels (meer onderbruggingen) niet lang genoeg.

Een waypoint heb ik steeds al bij het begin gemaakt (mark) gewoon al om bij het einde mijn auto terug te vinden :wink:
Dat waympoint markeerde ik wel altijd bij het vertrek en gebruikte ik (tot nu) nooit om naar het vetrek te navigeren omdat ik toch geen autorouting
programma heb en omdat ik vrees onderweg dan zonder batterijpower te vallen.
Hopelijk is dit probleem over 2 weken verholpen #-o #-o

Het is mij wel niet onmiddellijk duidelijk wat dat waypoint te maken heeft met het heroppikken van een weggevallen signaal.

Dat bericht van verlies signaal heeft hij altijd al gegeven. Maar dat zag ik pas als ik hem uit de rugzak haalde

Wat het uitlezen van de tracklog betreft ben ik het toch niet helemaal eens.
Dat zijn niet de gegevens van de tripteller maar van de logs.
De gereden tijd blijft idd identiek (de tijd loopt nu eenmaal voor iedereen gelijk) maar je gemiddelde wordt berekend aan de hand van de gemeten tijd tov de gelogde track en niet tov de werkeljk afgelegde afstand (die de tripteller wel min of meer juist weergeeft).
En de gelogde afstand hangt af van de fijgevoeligheid waarmee je opname staat ingesteld. In de hoogste opnamestand komt dit voor 95 % overeen (maar dan is je log ook vlug vol). Maar als je op bv 'normaal'
opneemt wijkt de opgenomen afstand al 10-15 % af van de werkelijke afstand (omdat er minder trackpoints zijn en de log een rechte lijn meet van point naar point). Je gemiddelde zal dan bijgevolg ook al zoveel gaan afwijken.
De hoogtemeter is al helemaal een lachertje, meer natte vinger werk.
Dat wijkt meer dan 50 % af met de werkelijk gereden route.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

ivo schreef:Het is mij wel niet onmiddellijk duidelijk wat dat waypoint te maken heeft met het heroppikken van een weggevallen signaal.
Omdat je in mijn voorbeeld aan het navigeren bent, en anders niet.
Je krijgt ook geen meerkeuzescherm, maar gewoon een melding.

Test het maar eens. Ga buiten staan, start de navigatie naar eender welk punt, ga naar de kelder bvb zodat het signaal weg valt, dan terug naar buiten en je zal zien dat hij gewoon terug het signaal oppikt :-D
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

ivo schreef:En de gelogde afstand hangt af van de fijngevoeligheid waarmee je opname staat ingesteld. In de hoogste opnamestand komt dit voor 95 % overeen (maar dan is je log ook vlug vol). Maar als je op bv 'normaal'
opneemt wijkt de opgenomen afstand al 10-15 % af van de werkelijke afstand (omdat er minder trackpoints zijn en de log een rechte lijn meet van point naar point). Je gemiddelde zal dan bijgevolg ook al zoveel gaan afwijken..
10-15% lijkt me toch veel, gisteren had ik 47.48km op de gps staan terwijl mijn makkers 48.24km hadden gemeten... Bij mij stond/staat de log op "normaal". Let wel; ik spreek hier over de "active log".
ivo schreef:De hoogtemeter is al helemaal een lachertje, meer natte vinger werk. Dat wijkt meer dan 50 % af met de werkelijk gereden route.
Voor elke rit kalibreren wordt door velen vergeten... maaris zeer bealngrijk!!
Plaats reactie