Volgen van een aangemaakte route

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Volgen van een aangemaakte route

Bericht door Koen31 »

Hallo iedereen,

Ik heb een paar (waarschijnlijk domme, dus alvast mijn excuses) vraagjes over de GPS Garmin 60C.
Ik ben een beginnend gebruiker,, en ik weet niet niet precies hoe het allemaal zit met de zelf uitstippelen en volgen van routes.
Ik had gisteren een route uitgestippeld in MapSource, van punt A naar B. Ik heb die overgeladen naar de GPS, om die dan te kunnen volgen.

Dus in de GPS kies ik "routes", ik selecteer de route, en vervolgens "navigeer".
Op dit moment vraagt de GPS me of ik al dan niet via wegen wil gaan (wat ik al niet snap, ik wil gewoon mijn route volgen) en of ik de kortste of snelste route wil volgen.
Als ik "kortste route" kies, dan navigeert de GPS me volgens een andere weg (want ik had de route aangemaakt als "snelste").

Dus hoe zit dat eigenlijk ? Wat doe ik verkeerd ? Wat is de juiste procedure om een vooral aangemaakte route te volgen ?

Alvast bedankt,

Koen
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Domme vragen bestaan niet :wink:
Eerste vraag: met welk programma heb je die route gemaakt? Metroguide? Cityselect? Citynavigator?

De optie "niet via wegen" wil zeggen dat je GPS via rechte lijnen naar je routepunten gaat navigeren.
De optie "volg wegen" wil zeggen dat je GPS de straten wel degelijk volgt, maar dan moet je kaartmateriaal wel routeberekening ondersteunen, zoals dat bij bvb cityselect en citynavigator is...
Wel effe oppassen; de GPS60 reeks gaat steeds een ingeladen route herberekenen, hetgeen niet altijd even prettig is, maar dat is nu eenmaal zo.
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Filip,
ik heb de route gemaakt met Mapsource.

Ik heb ondertussen al wat zitten rondzoeken, en blijkbaar kan je een route enkel volgen als de GPS die eerst herrekend heeft.
Als je zeker wil zijn dat je werkelijk uw eigen route zal volgen, en niet een herberekende variant, moet je voldoende routepunten gebruiken in Mapsource.

Klopt dit wat ik zeg ?
Is er een limiet wat betreft routepunten ?

Groeten,

Koen
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Mapsource is de software die overweg kan met de kaarten van oa Garmin.
De vraag is nu welke kaarten jij gebruikt..? :roll:
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Ik heb de kaarten van CitySelect.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Koen31 schreef:Ik heb de kaarten van CitySelect.
Aha, nu zijn we d'r :lol:

Een optie om je route exact te volgen is dat je op elke bocht een waypoint zet zodat de GPS er in rechte lijn heen kan navigeren.
Een andere optie is dat je de route omvormt naar een track en dan de track opslaat in je GPS. Je moet dan wel gewoon de stippellijn op het scherm volgen en krijgt geen navigatie/afslag-schermen :-?
Dat omvormen kan je doen met het programma wingdb, kan je gewoon downloaden van het internet...

ps; Je kan in de GPS60 10.000 trackpoint en 1000 waypoints opslaan.
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Filip,
Bedoel je met "Waypoint" een routepunt in Mapsource ?

En als je je route omvormt naar track, kan je dan de trackback functie niet gebruiken ? Dan heb je toch wel de navigatie aanwijzingen (het kompas) ?
Zit er in de 60C een instelling "herbereken op verzoek" ? Zodanig dat herberekenen vermeden wordt ?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Het toestel zal automatisch punten markeren als trackpoints als de tracklog aan staat. Zo vorm je ook een track.

Een waypoint wordt vaak gebruikt om een specifieke plek terug te vinden; bijvoorbeeld de plek van je auto. En is dan ook, doordat het waypoint een naam krijgt (die je ook zelf kunt geven) te kiezen uit een lijst. Dat kan bij trackpoints niet.
Ook met een opeenvolging van waypoints kun je een route maken, en dat is in jouw geval het beste. Zo kan je gewoon navigeren.

En inderdaad, als je een trackback doet krijg je de kompasaanwijzingen. :wink:
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Filip,

Ik heb vanmorgen geprobeerd volgens uw uitleg, en dat is gelukt. De truk is dus van genoeg routepunten te gebruiken...

Wat ik me afvroeg, stel dat je een route wil beginnen volgen, maar je bent niet aan het startpunt van je route (maar bv ergens halverwege), waar navigeert de GPS je dan naartoe ? Naar het beginpunt, of naar het dichtst bijgelegen punt ?

Groeten,

Koen
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Koen31 schreef:naar het dichtst bijgelegen punt ?
Voila se, het antwoord bijna in de vraag :-D

Nog beter is: het dichtsbijzijnde volgende routepunt, dus niet terug naar het vorige, ook al is dat dichterbij... :wink:
Plaats reactie