Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
de Ron
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: do 16 feb 2006 19:06
Rijdt met: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Bericht door de Ron »

Je kan inderdaad tracks via MapSource op de edge zetten. Je kan ook een route aanmaken via Mapsource, en deze downloaden naar de Edge.

Zo kan je in Mapsource aanduiden dat je 'fietser' bent, en een route laten berekenen op basis van voor de fiets toegankelijke wegen (hij zal je bijvoorbeeld dan niet over de autostrade sturen), en deze route kan je dan perfect via mapsource naar de Edge zelf downloaden. Hierbij gebruikt de Edge verschillende zelf genummerde waypoints, om de route van punt naar punt in te delen. Het aantal Waypoints is echter beperkt (ik denk minder dan 100 tussenpunten).

Ook bij navigeren van de route krijg je een bieptoon, en een duidelijk aanwijzing wanneer je van richting moet veranderen. Het is inderdaad een beetje 'op het lijntje' rijden, zoals eerder is geformuleerd.

De Virtual Partner test ik dit week-end uit
LoXoS
Mountainbiker
Berichten: 429
Lid geworden op: wo 23 feb 2005 09:52
Rijdt met: Merckx EMX 1 // Cube Reaction HPA SL 29

Bericht door LoXoS »

Al meer nieuws met het gebruik van de gps? Kun je in de gps ook coordinaten ingeven in de vorm van N 1°55'233" - E ...°...'..." ? Kun je dit op het apparaat zelf of moet dit via pc?

Kan deze gebruikt worden om te geocachen (voor diegene dat weten wat dit is)?
de Ron
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: do 16 feb 2006 19:06
Rijdt met: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Bericht door de Ron »

Je kan bij de Edge geen coördinaten ingeven in de vorm van N 1°55'233" - E ...°...'..." . Je kan enkel een 'Mark' doen van je huidige positie. Wat je wel kan doen als oplossing, is in Mapsource een nieuw Waypoint aanmaken met gebruik van deze coordinaten, en dan dit Waypoint gewoon inladen in de Edge.

in verband met geocaching: als je een WayPoint selecteert, kan je hier naar toe navigeren (vogelvlucht) met het compas (ik denk dat dit enkel voor de Edge305 kan, en niet voor de Edge205, maar ben niet zeker)
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

LoXoS schreef:Al meer nieuws met het gebruik van de gps? Kun je in de gps ook coordinaten ingeven in de vorm van N 1°55'233" - E ...°...'..." ? Kun je dit op het apparaat zelf of moet dit via pc?

Kan deze gebruikt worden om te geocachen (voor diegene dat weten wat dit is)?
Neen, dat moetje via de pc doen. De Edge slaat enkel de waypoints op die je upload of ter plaatse in het terrien.
Schattenjagen kan, maar op zeer beperkte wijze. Enkel naar het waypoint lopen, graven en verder
Euh... ja, ik doe da ook soms :wink:
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Eigenlijk is het wel spijtig dat je geen kaarten kan uploaden, hoewel het schermpje natuurlijk wel erg klein is :roll:
Ik zie deze gps functie meer als een handige tijds- en track opname met de vele mogelijkheden om achteraf je ritten te analiseren.
De grafiekjes die je eruit krijgt zijn mooi en duidelijk en de meting is vrij correct qua afstand. Of de hoogtemeting correct is zullen we morgen eens testen in Dilsen op de terrils. De Edge op het stuur en de GPS60CS in de rugzak :wink: Ne goeie test denk ik... :roll:
Gebruikersavatar
dwphilippe
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 15 nov 2004 13:21
Rijdt met: Trek Fuel

Bericht door dwphilippe »

Ik heb vorige week den mijne ontvangen. Zondag de TT in lennik mee gereden en is geen enkele keer uitgevallen.
Ik zit wel nog met een vraagske: Als ik de Topomap België aankoop, zal ik dan een route kunnen maken en uploaden naar de Edge305HR. Die dan via de GPS mij de weg aanwijst (Ik weet dat hij geen kaarten kan bevatten maar dat hij zegt nu rechts/links)?
de Ron
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: do 16 feb 2006 19:06
Rijdt met: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Bericht door de Ron »

Als je de Topokaart van België koopt, wordt ook het programma Mapsource meegeleverd.

Met Mapsource kan je routes creëren op basis van de geïnstalleerde kaarten, echter, de topomap Belgie is geen routeerbare kaart. Dit houdt in dat je dus geen automatische routeberekening van A naar B zal kunnen doen (snelste tijd, kortste weg, etc...).

Wel kan je dus met Topomap België een route creëren op basis van rechte lijnen tussen 2 punten. Zo kan je zoveel mogelijk punten definiëren (visueel vanop je Topomap kaart), en lijntjes van punt naar punt trekken.

De alzo gecreëerde route, kan je downloaden van mapsource naar de Edge, en als je in de Edge dan via de 'navigatie' menu, deze route inlaadt en uitvoert, dan zal de edge op tijd aanwijzigingen geven (biep toon), en de afslagen tonen op het scherm.

Koop je de City Select of City Navigator kaarten met alle straten van Benelux bijvoorbeeld, dan zit er wel automatische routeberekening bij. De topomap Frankrijk beschikt blijkbaar wel over route-calculatie gegevens
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

de Ron schreef:Koop je de City Select of City Navigator kaarten met alle straten van Benelux bijvoorbeeld, dan zit er wel automatische routeberekening bij. De topomap Frankrijk beschikt blijkbaar wel over route-calculatie gegevens
Maar niet voor de Edge, want deze ondersteunt geen routecalculatie...
de Ron
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: do 16 feb 2006 19:06
Rijdt met: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Bericht door de Ron »

Routecalculatie is gekoppeld aan de kaarten. Vermits men in de Edge geen kaarten kan laden, kan de Edge ook geen routes automatisch uitrekenen.

WEL kan men in Mapsource routes opstellen, en deze downloaden naar de Edge als route. De route is dan ingedeeld in (veel) tussenpunten, (met een limiet van 100 punten voor de Edge), en de Edge navigeert je van punt 1 naar punt 2 naar punt 3 enzoverder.

Tijdens deze navigatie toont de Edge wel degelijk de aanwijzingen als je moet afslaan. Hij verwittigt zelfs al 1000 meter op voorhand. Heb het zo al uitgeprobeerd

Groeten
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Volledig mee eens hoor, ik wilde enkel verduidelijken dat de edge niets met kaarten als cityselect of citynavigator kan aanvangen...
De routes die je op voorhand maakte blijven natuurlijk bruikbaar. :wink:
Plaats reactie