ervaringen met Garmin Forerunner 201

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

ervaringen met Garmin Forerunner 201

Bericht door Rock Rider »

Heb mij onlangs dit toestelleke gekocht. Is een leuk speeltje waarmee je tracks kan opslaan als je die gereden hebt, de hoogtemeters kan meten, de afstand, de snelheid, stijgingspercentages,...

Nu zit ik wel met een probleem. Ik heb twee soorten software... Ik werk met de analyse software van Garmin. Als ik dan achteraf de gegevens binnen nam in Topofusion, dan kwam ik 266 hoogtemeters uit.
Toen ik echter mijn gegevens binnen nam in Topofusion, rechtstreeks van de gps, dan kwam ik aan meer dan 420 hoogtemeters. Is er iemand die weet hoe dit kan of hoe ik dit kan oplossen?

Mijne collega, Casper, had maar 183 hoogtemeters, met zijn VDO toestelleke...

Ben nu aan het proberen met Topografische kaarten van België van Garmin, maar daar ben ik nog niet helemaal aan uit hoe ze werken...

Merci voor de hulp
Rock Rider
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Voor al uw GPS vragen:
http://forum.gps.nl/index.php
:wink:
Gebruikersavatar
vj
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 08 aug 2005 18:28
Rijdt met: haaifiets met dikke bande en een illegaal moteurke

Bericht door vj »

heb zelf ook zo een ding ,die hoogtemeters worden bepaald door middel van sattelietpositie en daar klopt voorlopig nog niks van,den eene dag staat mijn huis op 10 meter hoogte en den dag daarna op 90 #-o
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

akkoord dat het voorlopig nog niet helemaal klopt, maar hoe kan het dan dat je 3 verschillende resultaten hebt voor dezelfde track of route als je 3 verschillende soorten software gebruikt? Dat zou toch niet mogen...

Ik gebruik Topomap Belgium van Garmin, Topofusion, Topoalbum en de analyse software Forelogbook en Trainingscentrum van Garmin... Telkens krijg ik een ander resultaat als ik rechtstreeks inlaad van de gps...

Begrijpe wie begrijpen kan...
Gebruikersavatar
vj
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 08 aug 2005 18:28
Rijdt met: haaifiets met dikke bande en een illegaal moteurke

Bericht door vj »

ik gebruik enkel de topomap voor gereden tochten bij te houden en trainingcenter de prestaties,maar ben ook eens gaan vergelijken tussen die twee en bij mij klopt het wel,enkel hier en daar een twintigtal centimeter verschil
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

wel efkes zitten zoeken... Kan je met Topomap ook de totale hoogtemeters terugvinden? Of moet je dat dan zelf uitrekenen?
Gebruikersavatar
vj
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 08 aug 2005 18:28
Rijdt met: haaifiets met dikke bande en een illegaal moteurke

Bericht door vj »

zelf opgetelt :-) + :-) = :P :P
Gebruikersavatar
tram4
Mountainbiker
Berichten: 781
Lid geworden op: ma 13 jun 2005 20:34
Rijdt met: scott genius MC50

Bericht door tram4 »

Rock Rider schreef:akkoord dat het voorlopig nog niet helemaal klopt, maar hoe kan het dan dat je 3 verschillende resultaten hebt voor dezelfde track of route als je 3 verschillende soorten software gebruikt? Dat zou toch niet mogen...

Ik gebruik Topomap Belgium van Garmin, Topofusion, Topoalbum en de analyse software Forelogbook en Trainingscentrum van Garmin... Telkens krijg ik een ander resultaat als ik rechtstreeks inlaad van de gps...

Begrijpe wie begrijpen kan...
Dit toestel berekend de hoogte dmv sateliten en dat is bijlange niet nauwkeurig. Wil je een nauwkeurige meting dan heb je een gps nodig met barometer.
Groetjes
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Dit toestel berekend de hoogte dmv sateliten en dat is bijlange niet nauwkeurig. Wil je een nauwkeurige meting dan heb je een gps nodig met barometer.
Groetjes[/quote]

En die barometrische hoogtemeter "werkt" alleen als je hem net voor vertrek geijkt hebt, de dag nadien kan er al een serieuze miswijzing op zitten nav veranderde luchtdruk...

Mijn ervaring is dat een gps toch wel redelijk nauwkeurig de hoogte geeft ALS je genoeg sattelieten kan "zien". Hoe meer hoe beter, je kan op de meeste toestellen zien hoeveel er in bereik zijn. En effe draaien kan al genoeg zijn, als je met je rug net in de slechte richting staat...

Kortom: ik vind de meerprijs van een barometrische hoogtemeter op een gps niet echt te verantwoorden, zeker op meerdaagse tochten of op plekken waar de kaarten (en dus je ijking) niet 100 % zijn.
Maar ik geef direct toe dat het voor mij niet tot op de meter moet zijn, met een foutmarge van 10-20 meter kan ik leven 8)
Plaats reactie