Garmin Edge Explorer

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Garmin Edge Explorer

Bericht door bieste »

Mijn Garmin Etrex30 is aan vervanging toe.
Ik zoek een GPS met groter scherm, want ik word al een jaartje ouder.
Verdere wensen:
- Ik rij vooral eigen routes. GPX aanmaken in basecamp en uploaden naar mijn toestel.
- Ik gebruik dus vooral mijn kaartscherm en bij de Etrex30 voegde ik daar nog mijn afgelegde afstand in en mijn huidige snelheid ik aparte schermpjes.
- Barometrische hoogtemeters
- Bij thuiskomst makkelijk routes kunnen koppelen aan Strava en Catena Cycling.

Mijn oog viel op de Garmin Edge Explorer of Edge 1030, maar er zit toch een serieus prijsverschil tussen beiden.
Ik hoef niet al te veel toeters en bellen.
Of zitten er nog andere verschillen tussen beide? Batterijduur, betere GPS ontvangst, scherminstellingen?

Zijn de vooraf geladen kaarten voldoende om leuke MTB tochten te rijden?
Gebruikersavatar
Shorty
Mountainbiker
Berichten: 326
Lid geworden op: di 16 apr 2002 02:00

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door Shorty »

Zelf gebruik ik nu meer dan 2j die explorer, geen klagen van.
Geen toeters en bellen, ritten inladen en rijden. Ritten rijden en op Strava etc zetten.
Batterij gaat iets meer dan 11u mee, rijdende op navigatie. Zelf getest 8)

Scherm is zeker groot genoeg, ook voor de fijne padjes in de dardennen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door RigolleM »

Garmin Edge Explorer heeft geen barometrische hoogtemeting, dus schrap die maar van uw lijst.

Een vriend van mij heeft deze en wanneer er hoogtemeters bij te pas komen, dan heeft hij telkens spijt van zijn aankoop (had hem nochtans verwittigd, maar ja... elke euro telt bij hem). Op een ritje van 1000hm had hij er maar 650hm en dat was dan nog op een wegfiets, laat staan in het bos! Qua batterij haalt hij wel 8 of zelfs 10 uur, maar koppelt ook maar 1 sensor (HR) en niet zoals ik: cadans, HR, speed, smartphone integratie, AXS, Garmin Radar,... en ik navigeer, hij niet!

Bijkomend, ik veronderstel dat je een tijdje met het toestel wilt verder doen, dan zou ik vandaag niet meer investeren in een de Edge Explorer. Dit toestel draait op de hard- en software van de Edge x20-reeks uit 2016, terwijl de Explorer in 2018 het levenslicht zag. Van de Edge x20-reeks is bekend dat dit niet de beste Edge was van Garmin (traag en slechte batterij).

Ik zou eerder uitkijken naar een Edge 1030, als budget het toelaat, want sinds de introductie van de Edge 1030 plus, is deze een pak lager geprijsd. Opgelet dit is ook een toestel die geen nieuwe features meer zal krijgen, maar voldoet wel aan al uw eisen.

Edge 1030 plus zal volledig buiten uw budget vallen, maar er is ook nog de Hammerhead Karoo 2. Dit is de navigatie fietsGPS bij uitstek momenteel. Zeer responsive, makkelijk ritten te synchroniseren via portal van Hammerhead, opladen van ritten van whatever formaat, scherm groot genoeg voor onze slechter wordende ogen (3.2").
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door bieste »

Bedankt voor jullie info.
Ik ben hiermee aan de slag gegaan en al snel de explorer geschrapt.
Ik heb geen verplichtingen aan ASAdventure, maar had hier nog voor 275€ aan cadeaubonnen liggen.
Daar verkopen ze enkel de Edge 1030 Plus, omdat de Edge 1030 toch uit het gamma van Garmin gaat gaan, zeggen ze.
Ik heb dan toch maar de keuze gemaakt voor de 1030 Plus, zo ben ik ook nog een paar jaar zoet.
Ik ga deze enkel gebruiken voor het fietsen, en zet mijn etrex30 weer in orde om te wandelen en geocachen.
adriescc03
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 26 jul 2009 12:14
Rijdt met: KTM Sore 2.0 en racefiets Guerciotti Alero

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door adriescc03 »

Welke stuurhouder kunnen jullie mij adviseren voor mijn Garmin Edge Explorer?
Zou een houder van Aliexpress ook te doen zijn?
Gebruikersavatar
Marc Vde
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 21:58
Rijdt met: Merida Big9 7000 / Rocky Mountain Thunderbold 750MSL / Colnago Ace

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door Marc Vde »

Ik ben ben van een MIO305HR overgegeaan op de Garmin Edge Explore omdat de MIO in een hevige regenbui de geest gegeven had. De Garmin is veel meer op training/prestatie georienteerd de instelmogelijkheden zijn veel uitgebeider dan op de MIO maar navigeren vond ik op de MIO fijner, die gaf tenminste een piepje als je de route verliet of fout reed. Op de Garmin moet je de hele tijd naar het scherm kijken om de route te blijven volgen. De batterij is dan weer veel beter op de Garmin. Ingeven of je met de MTB of racefiets gaat rijden is er op de Garmin ook niet bij, je kan wel achteraf via "uitrusting" de gebruikte fiets ingeven. Als besluit kan ik stellen dat ik mijn plan kan trekken met de Garmin maar ik zou hem niet opnieuw kopen om meestal op GPS aan een bepaalde hartslag rustig rond te toeren. Aankoopcriteria voor mij waren 1) GPS 2) hartslag onderweg kunnen aflezen, en dan was ik misschien toch beter bij MIO gebleven.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door RigolleM »

Marc Vde schreef: di 29 jun 2021 14:13 Ik ben ben van een MIO305HR overgegeaan op de Garmin Edge Explore omdat de MIO in een hevige regenbui de geest gegeven had. De Garmin is veel meer op training/prestatie georienteerd de instelmogelijkheden zijn veel uitgebeider dan op de MIO maar navigeren vond ik op de MIO fijner, die gaf tenminste een piepje als je de route verliet of fout reed. Op de Garmin moet je de hele tijd naar het scherm kijken om de route te blijven volgen. De batterij is dan weer veel beter op de Garmin. Ingeven of je met de MTB of racefiets gaat rijden is er op de Garmin ook niet bij, je kan wel achteraf via "uitrusting" de gebruikte fiets ingeven. Als besluit kan ik stellen dat ik mijn plan kan trekken met de Garmin maar ik zou hem niet opnieuw kopen om meestal op GPS aan een bepaalde hartslag rustig rond te toeren. Aankoopcriteria voor mij waren 1) GPS 2) hartslag onderweg kunnen aflezen, en dan was ik misschien toch beter bij MIO gebleven.
Nochtans geeft de Edge een 'beep' als je van de koers afwijkt, en komt op het scherm 'van koers' of zoiets, ben je terug op koers dan krijg je terug een melding 'koers gevonden'. Zet je afslagbegeleiding aan (staat standaard aan) dan wordt je bij iedere afslag hiervan verwittigd, incl. een signalisatie dmv een beep.

Ik ken de Garmin Edge Explorere niet, maar die is op basis van de Edge 520/820 en die hebben een activiteitenprofiel. Wielrennen en MTB staan er sowieso al tussen, en kan je naar wens afzonderlijke zaken specifiek voor dit type van fietsstijl instellen.

Die uitrusting wordt inderdaad niet bijgehouden op Garmin Connect, als je meerdere uitrustingen hebt van een bepaalde sport. Ik volg alles op via Strava, daar kiest hij wel uw standaard fiets, en kan je aanpassen als je van fiets wisselt. Strava is onafhankelijk van platform of je nu een Garmin, Wahoo, Hammerhead, Sigma, Mio,.. hebt.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door Beny »

instellen afslagbegeleiding en waarschuwingen op een koers bij de explore via: home - koersen - opgeslagen koersen - instellingen (drie horizontale streepjes rechts onder)
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door patje2 »

Heb ook de explore en al wat de topic starter als nadeel vind kan hij veranderen via de instellingen
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door patje2 »

Heb ook de explore en al wat de topic starter als nadeel vind kan hij veranderen via de instellingen
Plaats reactie