Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Jurgen_77
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 feb 2021 14:42

Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Bericht door Jurgen_77 »

Ik sta voor de aankoop van mijn eerste gps toestel en ik twijfel tussen deze toestellen.

De edge 530 kan hetzelfde als de edge 830 maar heeft geen touchscreen en geen navigatie waarbij je vertrekt en een bepaald adres ingeeft en de gps de route toont . Je kan de route op voorhand wel opladen. Van de edge 830 heb ik gelezen dat het touchscreen met handschoenen toch problemen geeft en de navigatie naar en bepaald punt regelmatig onlogisch is. Daarom twijfel ik of hij zijn meerprijs waard is en daarom neig ik naar de 530.

De bryton rider 750 is te vergelijken met de 830 , maar is een stuk goedkoper en zeker met cadanssensor en snelheidssensor.

De 530 met mtb bundel en de bryton liggen in dezelfde prijscategorie en ze scoren beiden heel goed .

Het enige waar ik over twijfel is het touchscreen. Is dit handiger in gebruik en wat als je handschoenen aan hebt?

Iemand ervaring met 1 van beiden ?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Bericht door RigolleM »

Als je puur op prijs vergelijkt dan is de Bryton Rider te beste koop, voor al de rest moet je bij Garmin Edge zijn.

M.a.w. kiezen tussen met of zonder touchscreen. Als je denkt vaak in de Edge te duiken al rijdend, dan ben je beter af met een Edge 530. Met mijn Sealskin winterhandschoenen kan ik de Edge 830 moeilijk bedienen. Lukt soms maar vaker niet. Met mijn zomerhandschoenen (met lange vingers) lukt het beter.

Je kan altijd met Komoot of Strava een route via uw smartphone opladen, dus ff op de smartphone een route aanmaken, synchroniseren en gaan met die banaan... Dus op dat vlak blijft het verschil tussen de Edge 530 en 830 miniem. Het onlogisch routeren ligt niet aan de Edge maar aan de gebruiker en zijn kaart- en route-instellingen.

Als je in dezelfde prijscategorie wilt vergelijken met een Edge 530/830 heb je ook nog een Wahoo Elemnt Roam, een veel betere keuze dan de Bryton Rider.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Bericht door funkstar »

RigolleM schreef: di 16 feb 2021 22:26 Als je puur op prijs vergelijkt dan is de Bryton Rider te beste koop, voor al de rest moet je bij Garmin Edge zijn.
-----
Als je in dezelfde prijscategorie wilt vergelijken met een Edge 530/830 heb je ook nog een Wahoo Elemnt Roam, een veel betere keuze dan de Bryton Rider.
De bryton kan toch net hetzelfde als de garmin, zelfs routes uittekenen in de app. Wat met connect niet gaat.
Verder heeft de bryton een superieure batterij t.o.v. garmin. Je met spraak navigeren.

Je gaat misschien wel een secondje langer moeten wachten bij het berekenen, al is mijn garmin 520 zeker niet sneller dan de bryton.
Het zal een keuze worden tussen €150 extra of niet.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Bericht door RigolleM »

funkstar schreef: vr 26 feb 2021 14:55
RigolleM schreef: di 16 feb 2021 22:26 Als je puur op prijs vergelijkt dan is de Bryton Rider te beste koop, voor al de rest moet je bij Garmin Edge zijn.
-----
Als je in dezelfde prijscategorie wilt vergelijken met een Edge 530/830 heb je ook nog een Wahoo Elemnt Roam, een veel betere keuze dan de Bryton Rider.
De bryton kan toch net hetzelfde als de garmin, zelfs routes uittekenen in de app. Wat met connect niet gaat.
Verder heeft de bryton een superieure batterij t.o.v. garmin. Je met spraak navigeren.

Je gaat misschien wel een secondje langer moeten wachten bij het berekenen, al is mijn garmin 520 zeker niet sneller dan de bryton.
Het zal een keuze worden tussen €150 extra of niet.
De basis is hetzelfde...
Alleen gaat de Edge (x)x30-reeks een stap verder, om één voorbeeld te noemen: ClimbPro. Een feature die ze bij de onmiddellijke concurrentie (Wahoo Elemnt en Hammerhead Karoo) als top request op velen hun verlanglijst staat.
En nog een belangrijke: de community rond de Garmin Edge toestellen, wat bij Wahoo en Hammerhead ook bestaat, bestaat helaas niet voor Bryton toestellen. Dus zit je met een vraag, zal je véél sneller een antwoord vinden voor Garmin Edge, Wahoo Elemnt of Hammerhead Karoo dan bij de rest.

Met Garmin Connect kan je wel ritten maken, manueel of rondrit (suprise-me-isch). Mocht dit niet het geval zijn kan je ze ook maken met Komoot, Strava Routes, Routeyou, ... allemaal online, offline heb je ook nog gratis Garmin Basecamp!

Als de Bryton niet veel sneller is dan de Garmin Edge 520, dan zal hij supertraag overkomen vergeleken met een Edge 530/830, want die hebben een serieuze stap voorwaarts gezet qua snelheid.

Batterij: Edge 530/830 gaat 20h mee. Na een rit van 8h had ik nog 60% batterij incl. navigatie, gekoppeld met smartphone en vele sensoren. Ik weet niet welke ritten jij rijdt, maar 20h fietsen... :-"

Edge 530/830 heeft ook spraaknavigatie.. Zelf nog niet gebruikt want persoonlijk niet nodig.

Als je uw keuze laat afhangen van de prijs inderdaad Bryton. Mijn leuze is altijd: goedkoop is duurkoop!
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Bericht door PeterG »

Ik ben voor de edge 530 gegaan, hulplijnen hier lijken me heel nuttig :-D
Jurgen_77
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 feb 2021 14:42

Re: Garmin edge 530 of bryton rider 750T

Bericht door Jurgen_77 »

Ik ben uiteindelijk voor de edge 830 gegaan. Kon hem voor een goede prijs 2de hands kopen, nagenoeg niet gebruikt en in Nieuwstaat dus niet lang getwijfeld. Heel uitgebreid en ik zal mss niet al de functies gebruiken maar toch heel positieve ervaring na het eerste testweekend
Plaats reactie