Garmin of smartphone

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Django
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 okt 2020 20:34

Garmin of smartphone

Bericht door Django »

Wat gebruiken jullie om te navigeren? Zelf heb ik een Garmin Edge Explore...maar vind het eigelijk maar een primitief toestel. Voor een goede 100 euro kan je een "rugged" smartphone kopen die veel meer mogelijkheden heeft. Ipv enkel GPS en GLONASS hebben die dingen bijv nog extra BEIDOU en GALILEO. Komoot op smartphone en je bent weg.
Graag jullie gedacht en ervaringen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Garmin of smartphone

Bericht door Mister No Chaïn »

Als ik segmenten zoek op strava in het bos hier vlakbij mijn deur en ik kom er tegen die absoluut geen steek houden (kriskras door het bos waar geen wegjes liggen en dan ook maar door een handvol mensen ooit gereden), dan zijn deze telkens gecreëerd door mensen die de Strava app gebruikten. Ik heb is een keertje gehad dat mijn Garmin plat was bij de start van de TT, toen ook de app gebruikt van Strava en mijn data sloeg nergens op.

Om een route na te rijden zal het wel ok werken aangezien het niet zoveel uit maakt of de GPS je nu op het wegje of 30m in het veld positioneert.
Het is zeker zo dat GPS toestellen op de fiets nog een pak beter kunnen. De Hammerhead is qua software een veel beter toestel als Garmin of Wahoo maar jammer genoeg breken ze bij bosjes van hun mount af. Zelfs de pas uitgebrachte 2e versie heeft nog steeds dat probleem, is echt wel zonde.
Django
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 okt 2020 20:34

Re: Garmin of smartphone

Bericht door Django »

Heb je het niet over de "heated maps" in Strava? Dan is het uiteraard mogelijk dat je ze nergens anders gaat terugvinden.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Garmin of smartphone

Bericht door KrulControl »

Gps is om te navigeren.
Gsm is om je uit nood te helpen.
Django
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 okt 2020 20:34

Re: Garmin of smartphone

Bericht door Django »

Dat is natuurlijk kort door de bocht. Een gps is inderdaad om te navigeren, maar blijkbaar kunnen ze de smartphones niet bijbenen. Tegenwoordig heb je meer en meer smartphones met een multiband GNSS ontvanger...dat vind je enkel op de GPSMAP 65 en 66sr.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Garmin of smartphone

Bericht door KrulControl »

Hi, misschien heb ik de openingspost wat te weinig gelezen. Je zou dus een rugged gsm als gps gebruiken, naast je gewone gsm.

Als je dat doet, vrees ik voor 3 dingen:

- batterij-duur (batterij/scherm verhouding is doorgaands hoger bij een gps; ok, mss niet bij de explore)
- leesbaarheid in volle zon, zal bij veel gsm's lager zijn
- gsm schermen zijn meestal niet bedienbaar indien nat.

Garmin kan ook galileo aan. (Mss eens software update doen).

Samenwerking met chinese satellieten zal nog niet voor direct zijn vrees ik.
Django
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 okt 2020 20:34

Re: Garmin of smartphone

Bericht door Django »

Je moet eens kijken naar bijv. de "Ulefone Armor X5 Pro" (zie : https://www.ulefone.com/armor-x5-pro.html ).
Deze smartphone heeft een batterij van 5000mAh, wat me aanzienlijk lijkt.
Of het scherm te bedienen is als het nat is...dat weet ik niet. De smartphone heeft wel toetsen die je kan "programmeren".
Leesbaarheid in de zon is ook een open vraag.
Wat satellieten betreft: galileo, glonass, gps en beidou (zou normaal sinds 2020 moeten werken).
Kostprijs : 100 euro

Het kan ook goedkoper als je voor de Ulefone Armor X7 gaat : 70 euro.

Het bijkomende voordeel voor mij is dat ik dan de app van Specialized (mission control) simultaan kan draaien op de telefoon...en niet moet gaan werken met de zogenoemde "datafields" in Garmin om te connecteren met de fiets.

Of ik op de Garmin een software update kan doen...dat ga ik zeker eens controleren. Thx.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Garmin of smartphone

Bericht door KrulControl »

De batterij lijkt idd een pak ruimer dan dan standaard.

Het scherm IPS, daar kan je behoorlijk wat licht door jagen, en heeft een goeie kijkhoek. Maar zegt natuurlijk niet over hoeveel licht er achter zit. 1 review gevonden die kloeg over 'not bright enough'

Qua touch screen. Alles met multipoint touch is typisch gevoelig aan water erop.
Plaats reactie