Basecamp voor beginners

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Free_ltd »

Ik ben destijds voor de motor begonnen met de voorloper Mapsource. Toen ik daar eindelijk mee weg was, is dat Basecamp geworden en ik vind het een rampzalig programma.

Maar nu gebruik ik het nog steeds voor de fiets en nu begin ik er wel wat mee weg te geraken. Voor MTB moet ge idd de kaarten hebben met alles off-road wegjes. Maar vele leuke single tracks staan er meestal niet op :lol: Die kaarten bevatten meestal officiële off-roadwegjes. Bovenaan hebt ge 'kaarten' staan en daar kunt ge dan kiezen welke kaart ge wilt. Ik zit nu niet aan mijne mac, en kan dus niet kijken welke dat precies zijn. Er staan er bij mij een 4-tal waarvan 2 die hij telkens inlaadt van de Garmin Edge.

Als ge een beetje weet hoe zo een gpx werkt, dan zijt ge al een stuk verder. Verhaal van de broodkruimels op de coördinaten. Basecamp gebruikt gewoon de kaart om de broodkruimels te verbinden.

Hetgeen ik meestal doe is gewoon een route maken en dan 4 punten in een ronde aanduiden waar ik ongeveer naartoe wil. Enkel zien dat ge beginpunt en eindpunt een beetje uit mekaar legt. Dan hebt ge een mooi vierkant en kunt ge de route gaan verslepen naar uw wensen. Overal waar gij uw route vast pakt en versleep, zet hij dan en extra viapunt. Het is een kwestie van veel mee bezig zijn, maar eens ge het programma kent, valt dat allemaal heel goed mee.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Blijkbaar ben ik echt ne sukkelaar.

Ik heb voor de zoveelste keer op rij eens geprobeerd om een ritje te maken maar nee, het komt niet in orde.
De laatste die ik maakte was Overijse Groen en rood aan elkaar zetten. Wat een gedoe... Ik heb hem uiteindelijk zelf getekend over de bestaande lijnen en dan ge-exporteerd. Dikwijls wil Basecamp niet het stukje track nemen dat jij selecteert en dan maakt ie er een hele omweg van. Grrr.

Nu heb ik Heverlee Blauw + Rood proberen aan elkaar te breien. Sporen samenvoegen lukt niet want dan zet ie een lijn van startplaats blauw naar startplaats rood en ik wil ze vloeiend aan elkaar rijden.

Dus terug opnieuw zelf getekend over de bestaande lijnen als een "spoor". Bestandje ge-exporteerd en dan bij het importeren in Garminconnect krijg ik de melding dat er een fout zit in het bestand.

Vermoeiend. Iemand een idee waar ik het verkeerd doe?

Groetjes,

Bossi
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Ondertussen wat wijzer geworden. Moet misschien wel melden dat ik op een mac werk en niet op een windows pc.

De bestaande routes/sporen moet ik eigenlijk dupliceren en dan splitsen op bepaalde punten naar wens. Die stukken kan ik dan een nieuwe naam geven en zo in een bepaalde volgorde plaatsen om ze dan te selecteren en samen te voegen als een nieuw spoor. Dat nieuwe spoor exporteer ik als een gpx bestand.

Dat was perfect gelukt. Alleen geeft garminconnect via de website op de pc een fout als ik het nieuwe spoor/gpx'je wil laden.
Verzend ik de gpx file naar mijn smartphone en dan het bestand openen met de app, is er geen probleem.

Ik weet niet waar de fout dan zit maar dit werkt.

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door chrisper »

dag bossi, lang geleden :-D

ik gebruik zelf ook vaak basecamp, wel op de windows-pc
en ik gebruik ook steeds gereden of gedownloade routes.
die zet ik die samen op het scherm, en dan knip en plak ik de routes (of stukjes van routes) aan elkaar om zo tot iets nieuw te komen.
dus idd zoals jij het ook beschreef.

dan deze exporteren naar een nieuw gemaakte route (gpx) en dit werkt steeds perfect.
dus ik zou ook niet weten waarom garmin deze niet wil inlezen?
zou het ergens aan een instelling van garmin kunnen liggen? of ergens een deel van de richting van de route die tegenstrijdig is?
alle losse stuks route (van het knippen) verwijderd in de gpx?

je mag ook gpx doorsturen, als ik eens moet kijken of ik iets speciaal zie, of op mijn garmin werkt?

groeten
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Hey Chrisper,

Knip en plak jij zoals ik het doe want er werd hier nog al gesproken over knippen en plakken maar nergens wordt er gezegd hoe je dat doet.
Ik was eerst de stukken uit de tabellen/lijsten aan het halen zoals bvb de eerste 72 punten uit de blauwe route kopiëren om ze dan ergens te plakken maar dat werkt niet. Of krijg ik toch iet voor mekaar.

Ik exporteer sporen want als ik van een spoor een route maak, klopt er van de tekening niet veel meer. Dat past ie op verschillende punten aan met "rare" lussen.

Ik zal u de gpx eens doormailen.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door RigolleM »

@bossi13: probeer eerst eens te stappen alvorens te beginnen lopen, m.a.w. leer eerst het verschil tussen een route en een spoor (track), als je dit concept door hebt, zal je nooit meer deze fout maken.

Bekijk dit filmpje eens:

Op Youtube MrGPSnl eens opzoeken die heeft ook leuke filmpjes om te leren omgaan met Basecamp.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Hey RigolleM,

Bedankt voor de link, ik had al enkele filmpjes van hem bekeken maar nog niets gevonden waar men "het begin" in uitlegde.

Dat filmpje toont exact wat ik wou bedoelen. Zeker op het einde. Een route wordt gekozen door de software, een track/spoor wordt getekend zoals je dat zelf wil. Alleen volgen een track/spoor niet de bestaande stippellijnen maar maakt er een rechte lijn van tussen het vorige geklikte punt op de kaart en hetgeen je gaat aanklikken.

Maar gisterenavond is de klik gekomen over hoe ik zo een bestaande lus kan aanpassen.
Ik heb bvb de gpx geladen van Meerdaalwoud. Groen, blauw en rood.
Als test heb ik ze samengevoegd door er 6 stukken van te "splitsen". Deze in volgorde benoemd en samengevoegd als een nieuw spoor/track met 1 startplaats.

Daarna perfect te laden in Garminconnect en vandaag gereden. Dus ik durf te zeggen dat ik vertrokken ben :wink:

Groetjes,

Bossi
metalhead
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 jan 2014 22:06

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door metalhead »

routeringsinstellingen wijzigen wil ook wel helpen om onverharde wegen te rijden
Plaats reactie