Basecamp voor beginners

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

De meesten zullen ondertussen wel weten dat ik niet de snelste leerling ben in al die technische snufjes. Enkele ochtenden probeer ik nu uit te zoeken over hoe het nu juist gebruikt wordt maar helaas :oops:

Ik heb ondertussen Basecamp wel geïnstalleerd op mijn mac. GPS aangesloten. Maar dan...

Ik probeer een kaart te installeren om mtb-routes op te maken. Liefst ook één die zoveel mogelijk offroad kiest want via garminconnect routes aanmaken loopt bij mij meestal over de gewone weg.

Is het de bedoeling dat je die kaart in Basecamp installeert of moet je ze op de gps installeren en van daaruit straten en een route creëren? De opbouw/opzet van voor de start is me al niet echt duidelijk.

Iemand die me een beetje de weg kan wijzen in een begrijpelijke taal? :-D

Groetjes,

Bossi

ps: via de zoekfunctie kwam ik niet veel verder. ](*,)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Dickie »

Ik heb kaarten gedownload van Openfietsmap of OSM. Vervolgens uitgepakt op de PC. Daarna Basecamp geopend en de kaart verschijnt automatisch onder de Tab 'kaarten'. Om ze actief te zetten gewoon aanvinken.
Van daaruit dan geïnstalleerd op micro-sd kaartje van de gps (Etrex). In het begin de kaart op het vaste geheugen van de GPS gekopieerd, maar dat zat dan zo goed als vol waardoor ie steeds blokkeerde onderweg.
Ik werk nooit met Routes of routering, gebruik steeds 'sporen' of tracks als ik tochten uitteken of bewerk na download van ritten van sites als Komoot, route-you, gpsies, enz.
Toen ik startte ben ik een heel stuk vooruit geholpen door de filmpjes van Mrgps.nl
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Bedankt Dickie,

Ik heb ondertussen al eens enkele routes proberen maken maar het blijft even wennen over hoe Basecamp zich gedraagt bij dat opstellen.

Die OSM is niet zo duidelijk of gedetailleerd als de freizeitkarte_bel die ik vond.

Wat ik raar vind is dat als ik een route probeer te plannen voor de MTB, hij standaard kiest om de makkelijkste en kortste weg te nemen naar een volgend punt. Ik ga er van uit dat als ik instel om een MTB-route te maken dat ie dan liefst zo veel mogelijk offroad kiest. Of ben ik daar mis in?

Ik probeer op die manier zoveel mogelijk offroad weggetjes te vinden in de regio waar ik meestal fiets als training.

Met vriendelijke groeten,

Bossi
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Dickie »

Ik vind Openfietsmap of openmtbmap gedetailleerd genoeg, ook voor off-road.
Geeft zelfs meer off-road detail (paadjes, single tracks) dan de Garmin topomap benelux.
Al die kaarten komen uit veelal dezelfde database, de providers waar je ze dan download zetten er hun eigen filters op.

Zoals gezegd, ik werk liever met sporen.
Je zou eerst een route kunnen laten maken tss A en B.
Vervolgens van de route een spoor maken.(cursor op route zetten en rechtermuisknop aanklikken)
Dan de spoorpunten door invoegen en/of verplaatsen( ook via rechtermuisknop) het spoor over de stippellijntjes (dat zijn dan de off-roadstukjes) van de kaart leiden.
Allez, zo doe ik het. :wink:
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Ik zie langs geen kanten waar ik die OSM kan downloaden voor een mac. Maar soit. Ik heb daarstraks een kleine toer getekend en dan een spoor gemaakt. Echter kwam ik ook op wandelpaden waar ik als fietser dan weer niet door mocht.
Het zal wat leren worden denk ik.
Anderzijds 2 stukken offroad leren kennen die ik nooit weten liggen heb.

Groetjes

Bossi
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Luhmann »

Bossi13 schreef:Bedankt Dickie,

Wat ik raar vind is dat als ik een route probeer te plannen voor de MTB, hij standaard kiest om de makkelijkste en kortste weg te nemen naar een volgend punt.
Bossi
Je moet ook geen route gebruiken. Dan zet je inderdaad twee punten op de kaart en kiest hij zelf een weg over gekende paden tussen deze twee. Gekende paden da's bijna altijd verhard.
Werk met tracks (voetjes ipv gelinkte blokjes), dan zet je punten op de map en de te fietsen weg gaat letterlijk rechtdoor van punt naar punt. Je hebt natuurlijk wel meer punten nodig ...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door KrisMaes76 »

Ik probeer steeds van bestaande tracks te starten, online kan je meestal wel wat vinden in de streek waar je wil rijden. Die tracks importeer je in basecamp (maak verschillende lijsten aan om het wat overzichtelijk te houden)

Selecteer uit die tracks de stukken die je wil en plak ze dan aan elkaar. Als de tracks niet te oud zijn, dan is de kans groot dat alles nog bereidbaar is
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Dickie »

Bossi13 schreef:Hoi,

Ik zie langs geen kanten waar ik die OSM kan downloaden voor een mac. Maar soit. Ik heb daarstraks een kleine toer getekend en dan een spoor gemaakt. Echter kwam ik ook op wandelpaden waar ik als fietser dan weer niet door mocht.
Het zal wat leren worden denk ik.
Anderzijds 2 stukken offroad leren kennen die ik nooit weten liggen heb.

Groetjes

Bossi
Bij openfietsmap.nl bvb voor de benelux map full version krijg je zipfiles met keuze tss windows of Mac OSX.
En inderdaad, het is wat leren.
Om de kwaliteit of toegankelijkheid van de paden te checken kijk ik soms ook via Google Earth. Tenminste als ze ergens een weg kruisen die gescand werd door Google, dan kan je de ingang van die paadjes zien.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Bossi13 »

Merci voor jullie antwoorden mannen. Ik zal er nog eens mee aan de slag gaan se.
Oefening baart kunst zeggen ze :-)

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Basecamp voor beginners

Bericht door Beny »

Voor de snelheid maak ik eerst routes in BC en als ze af zijn converteer ik deze naar een spoor zoals hierboven beschreven.
Het maken van een route kan op 3 manieren:
- Twee WP aanmaken en een route laten maken via de routeknop
- Meer dan 2 WP maken, ze allemaal selecteren en via rechtermuis een route berekenen
- Via route tekenpotlood een route maken: selecteer op de kaart achtereenvolgens de paden die je wenst te gebruiken
Deze laatste manier geeft dan ook het beste resultaat als je een beetje kaart kan lezen
Plaats reactie