Trackpoints verdwijnen Edge 820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Zazoo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 aug 2010 18:21
Rijdt met: 2013 Specialized Stumpjumper HT alu comp 29

Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door Zazoo »

Sinds een tijdje heb ik op mijn Edge 820 het probleem dat bij langere tracks mijn toestel niet voldoende trackpoints weergeeft waardoor de track aanzienlijk wordt vereenvoudigd, maar dus ook heel wat detail verloren gaat. Vooral bij het mountainbiken wordt het soms heel erg moeilijk om tracks te volgen omdat er soms gedurende een halve kilometer of langer alle tussenpunten verdwenen zijn en vervangen door een lange doorlopende lijn.

Afgelopen weekend heb ik de Stoneman Arduenna gereden en werd dit wel heel erg duidelijk. Ik had de volledige track op mijn toestel staan, en gelukkig had ik ook de track gesplitst in 2 delen, eentje voor elke dag. Mijn track voor de volledige route was 177 km en volgens basecamp heeft deze 2578 trackpoints. In basecamp wordt deze perfect weergegeven op de kaart, maar op het toestel liep dit hopeloos fout omdat hij zo sterk vereenvoudigd was. Mijn track van alleen de eerste dag was 113 km lang en telde 1654 trackpoints. Deze werd beter weergegeven, maar toch nog altijd waren er trackpoints weggevallen waardoor hij vaak rechte lijnen weergeeft waar de route kronkelt. Mijn track van de 2de dag was 65 km lang en telde 925 trackpoints. Deze werd foutloos weergegeven op mijn toestel.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Heeft dit te maken met een instelling in Basecamp? Ik dacht altijd dat bij moderne toestellen het maximale aantal trackpoints meer dan voldoende hoog lag om zulke problemen niet te kunnen tegenkomen. Ik zet mijn tracks altijd op mijn toestel met de exporteer functie in Basecamp. Ik heb nog niet getest of hetzelfde probleem zich voordoet als ik de track via de verkenner in het mapje "new files" plak.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door RigolleM »

Het maximum aan trackpoints voor de moderne Garmin toestellen is 10 000 trackpoints, daar zat je nog ver onder.

Als je de rit bekijkt op het toestel, zie je dan ook de rechte lijnen?

Hoe start je de rit? Via koersen of weergeven op kaart?

Welke kaart gebruik je als onderliggende mapping?
Zazoo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 aug 2010 18:21
Rijdt met: 2013 Specialized Stumpjumper HT alu comp 29

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door Zazoo »

Ik navigeer niet met de track, ik zet deze bij koersen - instellingen op altijd weergeven en op die manier volg ik het paarse lijntje op mijn scherm. Vooral met oog op batterijbesparing.

Als ik onder koersen mijn rit selecteer en daar dan voor "kaart" kies en zo de track bekijk op kaart dan moet ik nu tot mijn verbazing vast stellen dat de track dan wel correct wordt weergeven, en dus niet met alle afgesneden rechte stukken.

Ik heb op dit toestel zelf nog geen kaarten geïnstalleerd, ik gebruik dus de standaard Garmin Cycle map.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door RigolleM »

Het loopt dus mis tijdens het rijden, als de rechte lijnen niet zichtbaar zijn als je de route bekijkt op het toestel.

Is zeer vreemd, en ik heb niet onmiddellijk een verklaring hiervoor, zeker omdat je niet navigeert maar gewoon de track volgt op de kaart. :-k
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door Free_ltd »

Ik heb er zo geen zicht op, maar men moet met een gpx opletten voor 'route' en 'track'. Ik upload altijd beiden, waardoor ik vooral in de bossen wel eens 2 lijnen naast mekaar zie, waarvan eentje hoekige bochten en de andere niet. Echter zijn niet alles kleine bospaadjes aangeduid op de beschikbare kaarten, waardoor bij het enkel uploaden van de 'route' hij andere wegjes gaat nemen en ge een compleet andere route 'kunt' krijgen. Bij MTB is de track belangrijker omdat die ook de lijnen trekt op paden die niet op bestaande kaarten zijn.

Als ik met de racefiets rij is die track minder belangrijk omdat ge altijd op de gekende wegen rijdt.

Misschien heet het daar mee te zien? Anders zo direct geen idee.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door RigolleM »

@Free_ltd: zoals ik het begrijp routeert @Zazoo niet, daar hij enkel de track toont op de kaart, dus is zijn track niet onderhevig aan routerings- en/of kaartinstellingen. Tijdens het mountainbiken wil je exact de rit rijden zoals hij is getekend, dus is een track het meest ideale. Een route gaat zich aanpassen aan de routerings- en/of kaartinstellingen en kan je een andere rit voorgeschoteld krijgen dan hetgeen je hebt gepland.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:@Free_ltd: zoals ik het begrijp routeert @Zazoo niet, daar hij enkel de track toont op de kaart, dus is zijn track niet onderhevig aan routerings- en/of kaartinstellingen. Tijdens het mountainbiken wil je exact de rit rijden zoals hij is getekend, dus is een track het meest ideale. Een route gaat zich aanpassen aan de routerings- en/of kaartinstellingen en kan je een andere rit voorgeschoteld krijgen dan hetgeen je hebt gepland.
Ik zou effectief moeten zien wat zijn probleem is, maar hetgeen gij schrijft is toch hetgeen ik schreef? Dat ge bij MTB net de track wilt en niet de route. Ik zelf upload ze beiden en zie dus met MTB'en (en ook soms op de baan) dat ik de 2 lijnen zie die afwijken van mekaar. Maar als ge route neemt in het bos en er staan op de bestaande kaarten bepaalde wegjes niet, dan krijgt ge idd een andere route.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Ik zou effectief moeten zien wat zijn probleem is, maar hetgeen gij schrijft is toch hetgeen ik schreef? Dat ge bij MTB net de track wilt en niet de route. Ik zelf upload ze beiden en zie dus met MTB'en (en ook soms op de baan) dat ik de 2 lijnen zie die afwijken van mekaar. Maar als ge route neemt in het bos en er staan op de bestaande kaarten bepaalde wegjes niet, dan krijgt ge idd een andere route.
Ik reageerde vooral op uw werkwijze.
Begrijp nog altijd niet waarom je een route en track tegelijkertijd wilt tonen! Het enige wat je hiermee bereikt is dat je ziet dat de route afwijkt, maar vraag mij af wat hier de meerwaarde van is!
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door Beny »

Met mijn Edge 1030 vorige week in Duitsland een beetje gelijkaardig probleem
In BC veel meer trackpoints dan wat ik te zien kreeg op het toestel
Bijkomend begon de track ongeveer een kilometer verder dan wat te zien was in BC
Heel bizar...
Als ik nadien met aangesloten toestel de fit file bekijk in BC is het wel OK
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Trackpoints verdwijnen Edge 820

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:
Free_ltd schreef:Ik zou effectief moeten zien wat zijn probleem is, maar hetgeen gij schrijft is toch hetgeen ik schreef? Dat ge bij MTB net de track wilt en niet de route. Ik zelf upload ze beiden en zie dus met MTB'en (en ook soms op de baan) dat ik de 2 lijnen zie die afwijken van mekaar. Maar als ge route neemt in het bos en er staan op de bestaande kaarten bepaalde wegjes niet, dan krijgt ge idd een andere route.
Ik reageerde vooral op uw werkwijze.
Begrijp nog altijd niet waarom je een route en track tegelijkertijd wilt tonen! Het enige wat je hiermee bereikt is dat je ziet dat de route afwijkt, maar vraag mij af wat hier de meerwaarde van is!
Dat is niet van willen :lol:
Dat staat automatisch bij mij aangevinkt en tijdens de rit kom ik er vaak pas achter dat ik het vergeten uit te vinken was. Met MTB kan het al eens misleidend zijn als ge ze beide pakt, maar ca va nog.
Als ik op de baan rij maakt dat veel minder uit, maar zie ik toch soms dat hij een afwijking maakt door bv links en dan terug rechts te gaan terwijl ik evengoed rechtdoor kon gaan. Als je dat ziet, weet je weer dat je een garmin hebt :lol:
Plaats reactie