Beste GPS voor mountainbike

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Kev0302
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 jun 2020 08:56

Beste GPS voor mountainbike

Bericht door Kev0302 »

Ik ben al een tijdej enkele vergelijkingen aan het maken over welke GPS ik me moet aanschaffen voor op mijn Mountainbike. Graag had ik jullie mening hierover.
Ik wil er niet onneindig veel geld tegenaan gooien.

Een voorbeeld wat ik heb gevonden is een Bryton 860. Iemand betaalbare alternatieven?
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door demonic »

als je al enige tijd vergelijken aan het maken bent dan zou je best ook aangeven wat je belangrijk vindt, anders gaat het advies alle kanten uit
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door dirkdierickx »

Kev0302 schreef:Een voorbeeld wat ik heb gevonden is een Bryton 860. Iemand betaalbare alternatieven?
ik heb de voorloper, de 450, die heeft bijna alle functies van de 860 maar is een gewoon zwart/wit display en natuurlijk ook geen touchscreen.
fantastisch toestel hoor, ik vind de 860 wel wat prijzig en zie niet direct de nood om te upgraden.
bryton heeft wat mindere software vgl met de garmins etc. maar uiteindelijk doet het wel allemaal wat het moet doen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door RigolleM »

De Bryton 860 zal doen wat het moet doen, maar je moet iets verder kijken dan enkel het toestel, features en prijs. Hoe zit het met de software-ondersteuning, connectiviteit met smartphone, randapparatuur, derden (Strava, Komoot, TraininPeaks,...). Hoe zit het met de support op lange termijn... software-updates,... Wil je het risico nemen voor het weinige prijsverschil met bekende merken zoals Garmin of Wahoo?

Ik heb geen ervaring met Bryton maar ik zie dit produkt ook weinig passeren bij andere gebruikers... Dat is al een punt van kritiek, net zoals Mio is geen community die er achter zit waar je terecht kunt voor eventuele vragen.

Ik geef altijd de tip bij twijfelaars: bekijk de fillmpjes op youtube van bekende vloggers zoals DC Rainmaker, GPLama, .. zij hebben heel veel ervaring met verschillende fietsGPS'en en kunnen een objectieve mening vormen omtrent een bepaald produkt.

Als men vandaag aan mij komt vragen wat is het beste toestel (uw initiële vraag) dan antwoord ik: Garmin Edge 830!
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door Swannie »

RigolleM schreef: Als men vandaag aan mij komt vragen wat is het beste toestel (uw initiële vraag) dan antwoord ik: Garmin Edge 830!
voor in de zomer (zonder handschoenen) wel, maar geef mij maar de 530, veel handiger => geen touchscreen! Quasi enige verschil met de 830.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door Beny »

Swannie schreef:
RigolleM schreef: Als men vandaag aan mij komt vragen wat is het beste toestel (uw initiële vraag) dan antwoord ik: Garmin Edge 830!
voor in de zomer (zonder handschoenen) wel, maar geef mij maar de 530, veel handiger => geen touchscreen! Quasi enige verschil met de 830.
Extra verschillen:
- adres opzoeken kan niet
- geen rondrit berekenings mogelijkheden
- geen routes maken of aanpassen op de gps
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door dirkdierickx »

RigolleM schreef:De Bryton 860 zal doen wat het moet doen, maar je moet iets verder kijken dan enkel het toestel, features en prijs. Hoe zit het met de software-ondersteuning, connectiviteit met smartphone, randapparatuur, derden (Strava, Komoot, TraininPeaks,...). Hoe zit het met de support op lange termijn... software-updates,... Wil je het risico nemen voor het weinige prijsverschil met bekende merken zoals Garmin of Wahoo?
daar heb ik geen klagen over, de support antwoord snel en zijn behulpzaam in het nederlands! had ik niet direct verwacht.
ik gebruik mijn brytons in combinatie met strava, werkt met twee weg verkeer, je kan dus routes aangemaakt op strava naar je unit sturen en natuurlijk stuurt die je gemaakte ritten door naar strava. ja kan em trouwens gewoon aan je pc hangen en dan kan je de fit files uploaded naar welke service ook die bryton niet zou ondersteunen. je kan koppelen met je smartphone zodat sms'en etc op je unit worden getoont. afin, ik heb weinig klagen, vooral de batterijduur is geweldig.
Kev0302
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 jun 2020 08:56

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door Kev0302 »

demonic schreef:als je al enige tijd vergelijken aan het maken bent dan zou je best ook aangeven wat je belangrijk vindt, anders gaat het advies alle kanten uit
Voor mij zijn volgende zaken belangrijk:
- Batterijduur
- leesbaarheid op het scherm
- Vooral off Road routes
- Routes importeren via Strava of Komoot

- pluspunt is de verras me functie of de functie waarbij je twee steden aan geeft en hierbij een route krijgt (zoveel mogelijk off road dan natuurlijk)

Ik weet dat Garmin heel populair en degelijk is maar ook prijzig.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Beste GPS voor mountainbike

Bericht door RigolleM »

Kev0302 schreef:
demonic schreef:als je al enige tijd vergelijken aan het maken bent dan zou je best ook aangeven wat je belangrijk vindt, anders gaat het advies alle kanten uit
Voor mij zijn volgende zaken belangrijk:
- Batterijduur
- leesbaarheid op het scherm
- Vooral off Road routes
- Routes importeren via Strava of Komoot
Batterijduur: de recentste toestellen hebben allemaal een prima batterijduur
Leesbaarheid op het scherm: elk fietsGPS scherm biedt een meerwaarde tov smartphone scherm qua leesbaarheid
Routes importeren via Strava of Komoot: Strava kunnen de meesten, Komoot begint ook bij velen geïntegreerd te worden
Kev0302 schreef: - pluspunt is de verras me functie of de functie waarbij je twee steden aan geeft en hierbij een route krijgt (zoveel mogelijk off road dan natuurlijk)
De suprise me functie lijkt handig maar in de praktijk stelt het niet zo veel voor. Op de weg is het nog te pruimen, maar offroad.. Als je een beetje het concept van routes berekenen kent, dan kan een GPS nooit al die mooie MTB-paadjes in zo'n track verwerken. Blijkbaar is Strava routes een beter alternatief hiervoor, want deze houdt rekening met de heatmap van anderen en worden er MTB-paden meegenomen die een 'normale' routeringsalgoritme geen rekening kan mee houden.
Kev0302 schreef: Ik weet dat Garmin heel populair en degelijk is maar ook prijzig.
Prijs valt mee.. Garmin Edge 530 is toch een betaalbare fietsGPS.
Plaats reactie