welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

Ik heb al jarenlang de polar cs500+ als fietscomputer en die heeft op zich altijd zijn ding gedaan. Echter had ik de cadansmeter er eens afgehaald omdat die er bleef afvallen tijdens mtb. En ook niet echt veel behoefte had aan cadans gegevens. Sinds een 2-tal weken echter is mijn interesse in cadans een beetje aangewakkerd maar ik kan hem echt nergens meer vinden.
Dan kreeg ik gisteren de melding dat mijn snelheidssensor batterij bijna leeg is, en volgens alles wat ik op internet vindt, is het niet de bedoeling dat ja die batterij kan vervangen. Je kan hem wel opensnijden maar ook al veel topics gevonden van mensen die zeggen dat hij daarna niet meer waterdicht is etc...

Nu dit is na een stokoude polar horloge al de 2de maal dat ik zo een frats meemaak met polar, die horloge moest ik telkens naar fabriek opsturen als de batterij leeg was... Dus ik ben zeker bereid om van merk te switchen.

Ik heb jaren geleden ook eens een fietsgps gekocht die ik dan naast de fietscomputer hing, ook al niet al te handig, 2 toestelletjes naast elkaar... en die werkte zo onhandig dat die nog maar zelden uit de kast komt.

DUS

Ik overweeg een nieuw toestelletjes te kopen, uiteraard liefst 2 in 1 dan. En omdat die dingen toch nogal prijzig zijn wil ik wel eens ervaringen weten van andere mensen.

Polar heeft blijkbaar tegenover vroeger een heel erg beperkt gamma qua fietscomputers, op hun website vind ik er maar 2, terwijl ze er vroeger toch echt meer hadden.
Voordeel voor mij om toch polar te nemen is, ik heb reeds een H10 hartslagmeter, dus dat zou al een kost minder zijn.

de dingen die ik wil of graag zou willen in zo een toestelletje:
- hartslag en cadansmeter. Powermeter is in mijn geval niet zo interessant aangezien ik echt maar een beginnende fietser ben, maar het is uiteraard leuk als ik het ooit zou kunnen uitbreiden ermee.
- Ik rijd heel vaak op de rollen 's morgens, dus een aparte snelheidssensor los van de gps is zeker een toegevoegde waarde voor mij
- bij het rijden op de rollen verwissel ik mijn wiel (wiel met blauwe tacx band), dus een systeem die zich eventueel zou kunnen koppelen met 2 snelheidsmeters (als dat al bestaat?) zou ideaal zijn.
- duidelijk leesbare map, dat liet bij mijn oudere fietsgps nogal te wensen over, te weinig kleurcontrast etc...
- bij het fietsen zonder gps zou ik graag de map kunnen wegdoen en een overzicht hebben van snelheid, afgelelegde km's, cadans, hartslag, verstreken tijd. Dus iets waar je dit kan customizen zou handig zijn.

gisteren nog gaan fietsen met een kameraad en die had de garmin edge 1030. mooi toestelletje, maar die is echt wel heviger bezig met fietsen als ik, en na wat googlewerk heb ik momenteel een sterke voorkeur voor een garmin edge 830. Net iets kleiner en goedkoper.

Maar moet zeggen dat ik met Mio en andere systemen absoluut geen ervaring heb. Dus mensen die goede ervaringen willen delen of suggesties hebben op basis van mijn 'wensen', shoot :-)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

Om een lang verhaal kort te houden :-D de Garmin Edge 530/830 zijn uitstekende toestellen. 530 is met drukknoppen, 830 is touchscreen. 530 kent geen POI of adressen, voor de rest zijn ze identiek. De rechtstreekse concurrent voor de Edge 830 is de Wahoo Elemnt Roam, minder features (moet maar eens Edge 830 vs Wahoo Roam googlen/youtuben) maar iets eenvoudiger in gebruiksvriendelijkheid en zeer duidelijke weergave op het scherm. Wahoo Elemnt Bolt is iets kleiner, geen kleurscherm maar is ook aan te raden (en goedkoper dan Edge x30). Mio zou ik afblijven, zijn geen slechte toestellen, maar er is geen community zoals Garmin/Wahoo. Als je met een specifieke vraag zit ga je dus minder snel geholpen worden via fora of Google. Op FB mountainbike.be zijn er wel tevreden gebruikers van Mio, maar het merendeel kiest toch voor Garmin of Wahoo.

Ivm de sensoren: hartslag sensor van Polar H10 is BT/ANT+ dus zal ook werken op Garmin, Wahoo, Mio,...
Een snelheidssensor op basis van een magneet aan de spaak van het achterwiel, heb je toch maar één sensor nodig en op elk achterwiel een magneet. Cadans idem, één sensor op de traparm en telkens de liggende achterbrug passeert telt hij één omwenteling. Een combinatie van cadans/speedsensor in één toestel is jou geval ideaal.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

RigolleM schreef: Ivm de sensoren: hartslag sensor van Polar H10 is BT/ANT+ dus zal ook werken op Garmin, Wahoo, Mio,...
Een snelheidssensor op basis van een magneet aan de spaak van het achterwiel, heb je toch maar één sensor nodig en op elk achterwiel een magneet. Cadans idem, één sensor op de traparm en telkens de liggende achterbrug passeert telt hij één omwenteling. Een combinatie van cadans/speedsensor in één toestel is jou geval ideaal.
Zo een sensor met magneet op de spaak heb ik nu van polar. Echter moet die afstand wel heel erg kort zijn vooraleer dat deftig signalen doorgeeft. de cs500 en zijn W.I.N.D technologie is ook al wel een 7-8? tal jaar oud, dus wellicht staan ze nu wel een stuk verder op dat vlak?

Ik heb gezien als je de edge 830 (bvb) in bundel koopt dat je dan een snelheids en cadanssensor erbij krijgt. Maar die zijn dan elk specifiek voor cadans of snelheid? Terwijl je aparte sensoren erbij kunt kopen (XAND) waar bij staat vermeld dat deze voor beiden kunnen ingeschakeld worden. Wat is het verschil juist?

Wel leuk dat ik mijn polar zou kunnen gebruiken als hartslagsensor, maar aangezien ik toch snelheids en cadanssensoren ga nodig hebben (ik zit nog met W.I.N.D. sensoren van mn polar), zal het in pakketvorm wellicht goedkoper zijn?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

spectral schreef:Zo een sensor met magneet op de spaak heb ik nu van polar. Echter moet die afstand wel heel erg kort zijn vooraleer dat deftig signalen doorgeeft. de cs500 en zijn W.I.N.D technologie is ook al wel een 7-8? tal jaar oud, dus wellicht staan ze nu wel een stuk verder op dat vlak?
Ik heb jaren met een combi sensor van Garmin gereden: GSC-10. Is nu wel discontinued maar die heeft jaren dienst gedaan en nooit gefaald, enkel als de batterij plat was. Er zijn nog merken die een combi hebben, denk Tacx of andere.
spectral schreef: Ik heb gezien als je de edge 830 (bvb) in bundel koopt dat je dan een snelheids en cadanssensor erbij krijgt. Maar die zijn dan elk specifiek voor cadans of snelheid? Terwijl je aparte sensoren erbij kunt kopen (XAND) waar bij staat vermeld dat deze voor beiden kunnen ingeschakeld worden. Wat is het verschil juist?
De snelheid-/cadanssensor die er bij zitten zijn losse sensoren, dus één voor de snelheid en één voor de cadans. Snelheidssensor doe je om de naaf (voor- of achternaaf). Ik doe hem rond de voornaaf: afstand GPS en sensor is kleiner, voorwiel ga je minder slippen, achterwiel ziet bij MTB meer af dus kans (al is die heel klein) dat je hem verliest is bij voorwiel kleiner. Cadanssensor plaats je op de traparm en telt de omwentelingen iedere keer dat hij de liggende achterbrug passeert.
XAND zijn ook losse sensors, zie ik. XAND wordt vaak verkocht als combi bij Futurumshop. Geen ervaring met XAND, maar veel kan er niet verkeerd gaan (behalve connectie problemen). Ik heb een cadanssensor van aliexpress op de MTB omdat ik die regelmatig kwijtspeel door met de voet er tegen te knallen.
spectral schreef: Wel leuk dat ik mijn polar zou kunnen gebruiken als hartslagsensor, maar aangezien ik toch snelheids en cadanssensoren ga nodig hebben (ik zit nog met W.I.N.D. sensoren van mn polar), zal het in pakketvorm wellicht goedkoper zijn?
Die rekensom kan ik niet voor jou maken, maar ik zou wel uitkijken naar een HR-/snelheid-/cadanssensor met dual BT/ANT+ technologie. Je weet nooit of je die ooit wilt gebruiken op een smarttrainer of losse rollen zonder BT technologie en je deze wilt koppelen aan een iOS/tvOS toestel.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

RigolleM schreef:
spectral schreef: De snelheid-/cadanssensor die er bij zitten zijn losse sensoren, dus één voor de snelheid en één voor de cadans. Snelheidssensor doe je om de naaf (voor- of achternaaf). Ik doe hem rond de voornaaf: afstand GPS en sensor is kleiner, voorwiel ga je minder slippen, achterwiel ziet bij MTB meer af dus kans (al is die heel klein) dat je hem verliest is bij voorwiel kleiner. Cadanssensor plaats je op de traparm en telt de omwentelingen iedere keer dat hij de liggende achterbrug passeert.
XAND zijn ook losse sensors, zie ik. XAND wordt vaak verkocht als combi bij Futurumshop. Geen ervaring met XAND, maar veel kan er niet verkeerd gaan (behalve connectie problemen). Ik heb een cadanssensor van aliexpress op de MTB omdat ik die regelmatig kwijtspeel door met de voet er tegen te knallen.
Ik deed hem ook rond de voornaaf tot nu toe (of in mijn geval op de voorspaken), maar aangezien ik zoveel op de rollen rijdt, is achternaaf wel interessanter aan het worden voor mij. Misschien is dat wel de beste optie voor mij dan. Snelheidsmeter op achternaaf van wiel met tacx band. Bij het wisselen van band om buiten te gaan rijden vertrouwen op de snelheidsmeting van de GPS?
Is de snelheidsmeting van de GPS trouwens even betrouwbaar als die van een snelheidsmeter? Even de gevallen vergeten waar je slechte ontvangst heb door een dicht bos ofzo, dus perfecte satteliet verbinding. Is snelheidsmeter op het wiel nauwkeuriger, even nauwkeurig of misschien zelfs minder nauwkeurig?
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door MC Jo »

RigolleM schreef:Om een lang verhaal kort te houden :-D de Garmin Edge 530/830 zijn uitstekende toestellen. 530 is met drukknoppen, 830 is touchscreen. 530 kent geen POI of adressen, voor de rest zijn ze identiek. De rechtstreekse concurrent voor de Edge 830 is de Wahoo Elemnt Roam, minder features (moet maar eens Edge 830 vs Wahoo Roam googlen/youtuben) maar iets eenvoudiger in gebruiksvriendelijkheid en zeer duidelijke weergave op het scherm. Wahoo Elemnt Bolt is iets kleiner, geen kleurscherm maar is ook aan te raden (en goedkoper dan Edge x30). Mio zou ik afblijven, zijn geen slechte toestellen, maar er is geen community zoals Garmin/Wahoo. Als je met een specifieke vraag zit ga je dus minder snel geholpen worden via fora of Google. Op FB mountainbike.be zijn er wel tevreden gebruikers van Mio, maar het merendeel kiest toch voor Garmin of Wahoo.

Ivm de sensoren: hartslag sensor van Polar H10 is BT/ANT+ dus zal ook werken op Garmin, Wahoo, Mio,...
Een snelheidssensor op basis van een magneet aan de spaak van het achterwiel, heb je toch maar één sensor nodig en op elk achterwiel een magneet. Cadans idem, één sensor op de traparm en telkens de liggende achterbrug passeert telt hij één omwenteling. Een combinatie van cadans/speedsensor in één toestel is jou geval ideaal.
Ik twijfel nog tussen 830 en 1030. Heeft 1030 meerwaarde? is ter vervanging van een oregon 600. Ik heb een 520 die ik gebruik als fietscomputer. En ik wil er nog één bij om te navigeren. met de oregon gaat een route narijden heel gemakkelijk en goed, maar naar een adres rijden lukt niet. standaard zat daar een openmap (of hoe noem je dat?) op!
Een navigatie gps moet voor mij 2 zaken kunnen dus : 1) een track narijden 2) naar een bepaald adres rijden.
is de 830 daar even goed in als de 1030?
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

MC Jo schreef: Ik twijfel nog tussen 830 en 1030. Heeft 1030 meerwaarde? is ter vervanging van een oregon 600. Ik heb een 520 die ik gebruik als fietscomputer. En ik wil er nog één bij om te navigeren. met de oregon gaat een route narijden heel gemakkelijk en goed, maar naar een adres rijden lukt niet. standaard zat daar een openmap (of hoe noem je dat?) op!
Een navigatie gps moet voor mij 2 zaken kunnen dus : 1) een track narijden 2) naar een bepaald adres rijden.
is de 830 daar even goed in als de 1030?
bij mij is het ter vervanging van een cs500+ van polar en een garmin oregon 450. die oregon 450 is altijd heel ongemakkelijk in gebruik geweest en heb hem niet zo vaak gebruikt daardoor.

als je deze pagina opent en naar onder scrolt dan zie je de vergelijking tussen de modellen:
https://www.mantel.com/blog/be/garmin-edge-koopgids" onclick="window.open(this.href);return false;

de 1030 is dus enkel groter scherm en heeft geen climbpro tegenover de 830.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door viperteam »

In het menu van de 1030 staat ook climbpro hoor .
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

Ik vond het al raar dat de 1030 minder functionaliteit zou hebben als de 830. Ik baseerde me puur op die webpagina die ik doorstuurde. Mijn excuses voor de valse informatie dan
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

spectral schreef:Bij het wisselen van band om buiten te gaan rijden vertrouwen op de snelheidsmeting van de GPS
Toen ik nog Tacxte (rollen dus) had ik eerste 2 wielen, en wisselde dus gewoon het wiel, later heb ik een nieuwe koersfiets gekocht en de oude vloog definitief op de rollen. Rollen vond ik oersaai en langer dan 30' minuten hield ik het niet vol. Nu een smarttrainer met snelheid-, cadans- en powermeter in het toestel verwerkt en Zwift als medium... Langere ritten van +2u nu geen probleem meer....
spectral schreef: Is de snelheidsmeting van de GPS trouwens even betrouwbaar als die van een snelheidsmeter? Even de gevallen vergeten waar je slechte ontvangst heb door een dicht bos ofzo, dus perfecte satteliet verbinding. Is snelheidsmeter op het wiel nauwkeuriger, even nauwkeurig of misschien zelfs minder nauwkeurig?
GPS meting is betrouwbaar als je in de open ruimte fiets, snelheidsmeter is betrouwbaarder en onder dik bladerdek wordt de snelheid correct weergegeven.
Plaats reactie