welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

MC Jo schreef:Ik twijfel nog tussen 830 en 1030. Heeft 1030 meerwaarde? is ter vervanging van een oregon 600. Ik heb een 520 die ik gebruik als fietscomputer. En ik wil er nog één bij om te navigeren. met de oregon gaat een route narijden heel gemakkelijk en goed, maar naar een adres rijden lukt niet. standaard zat daar een openmap (of hoe noem je dat?) op!
Een navigatie gps moet voor mij 2 zaken kunnen dus : 1) een track narijden 2) naar een bepaald adres rijden.
is de 830 daar even goed in als de 1030?
Er wordt wel eens gezegd de 830 is de kleine 1030, ondertussen heeft de 1030 ook alle software functies van de 530/830-reeks.

Edge 530/830/1030: track narijden -> check
Edge 830/1030: naar adres rijden -> check, 530 kan via apps zoals Komoot en route opladen via smartphone maar niet op het toestel

ClimbPro maakt ook deel uit bij de Edge 1030.

Ik wacht op de Edge 1040: formaat van de Edge 830 (ietsje groter) met het scherm van de Edge 1030 (hopelijk iets betere resolutie). Geen idee wanneer deze gaat aangekondigd worden...
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

RigolleM schreef:
spectral schreef:Bij het wisselen van band om buiten te gaan rijden vertrouwen op de snelheidsmeting van de GPS
Toen ik nog Tacxte (rollen dus) had ik eerste 2 wielen, en wisselde dus gewoon het wiel, later heb ik een nieuwe koersfiets gekocht en de oude vloog definitief op de rollen. Rollen vond ik oersaai en langer dan 30' minuten hield ik het niet vol. Nu een smarttrainer met snelheid-, cadans- en powermeter in het toestel verwerkt en Zwift als medium... Langere ritten van +2u nu geen probleem meer....
spectral schreef: Is de snelheidsmeting van de GPS trouwens even betrouwbaar als die van een snelheidsmeter? Even de gevallen vergeten waar je slechte ontvangst heb door een dicht bos ofzo, dus perfecte satteliet verbinding. Is snelheidsmeter op het wiel nauwkeuriger, even nauwkeurig of misschien zelfs minder nauwkeurig?
GPS meting is betrouwbaar als je in de open ruimte fiets, snelheidsmeter is betrouwbaarder en onder dik bladerdek wordt de snelheid correct weergegeven.
alvast bedankt voor je zeer duidelijke antwoorden altijd. Ik houd rollen dus 1 netflix aflevering vol, dus een 45-tal minuten. Krijg ook sneller kontpijn op de rollen (wellicht omdat je langer in dezelfde houding zit). Het zou interessanter zijn om cadans en snelheid te kunnen opvolgen over de periode van maanden, nu heb ik enkel hartslag om naar te kijken. Op de rollen zou wattage ook heel leuk zijn maar dat is prijs/opbrengst naar mijn persoon gericht niet te verantwoorden voor mezelf :-).

ivm die snelheidsmeting, ik bedoelde dus in een ideaal scenario. Puur asfalt, open terrein. Je rijdt met gps en met snelheidsmeter. Zouden die op een verwaarloosbaar verschil na hetzelfde resultaat geven, of zal snelheidsmeter altijd superieur zijn? of zelfs omgekeerd?
Ik heb mijn polar snelheidsmeter ingesteld op wielomtrek (dus streep getrokken, 1 omwenteling gemaakt, en die afstand gemeten) en op mijn cs500 rijdt ik altijd 2km/u sneller als op mijn fitbit ionic en als op de gps meting van mijn maat zijn edge 1030. Zijn opmerking was dan, maar heb je de afstand dat 1 wielomwenteling aflegt gemeten toen je OP de fiets zat. Dat kan verschil geven. Maar als dat 2km/u verschil zou verklaren, dan is bandendruk daar toch een enorme factor in?

Of heb ik bij 2km/u afwijking gewoon een vergissing gemaakt in het meten?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

Ik laat mijn wielomtrek berekenen door het toestel, dit staat dus op automatisch berekenen.

Het verschil kan dus met enkele factoren te maken hebben, zoals correct gemeten, wisselende bandendruk, wisselende band, ... Op de voornaaf gemonteerde snelheidsmeter gaat meer meters tellen dan achterwiel (slip/stilstand wiel). Vroeger reed ik zonder snelheidssensor op de MTB en ik had niet de indruk dat ik veel trager/sneller reed dan de rest, qua afstand klopte dit meestal met de rest van de groep. Ik maakte mij daar ook niet druk in als ik meer/minder meters had dan de andere(n). Op de weg kan je snelheid wat in de gaten houden, maar op een MTB in het bos hou ik mijn ogen liever op hetgeen er voor mijn wielen wordt geschoven.

In het virtueel fietsen is eigenlijk een powermeter een must. De moderne smart trainers bevatten zo'n powermeter en software zoals Zwift gaat het vooral over wattages/kg. Snelheid is minder belangrijk, want tijdens een lange afdaling kan je zelf gerust naar het toilet en/of bidon(s) bijvullen je fiets blijft doorgaan op het scherm :-)

Je hebt Zwift oplossingen tegen weinig geld, zoek maar naar 'Zwift on a budget', of je kan het natuurlijk ook duur maken zoals ik het doe:
Afbeelding

Ff kort samenvatten (te zien):

- Kickr Core
- Kickr floor mat
- Cannondale Caad10
- 49" 4K LG tv for Zwift
- Apple TV 4K for Zwift
- 32" old LED tv for Chromecast
- Chromecast Ultra for Netflix, Youtube, Yelo,...
- On Stage dirigentenlessenaar
- Fochea ventilator met afstandsbediening
- iPhone met Quadlock stuursteun voor de Zwift companion app

(niet te zien):

- Echos floor fan Ø45 cm (onlangs erbij gekomen omdat het wat warmer is geworden)
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

RigolleM schreef:Ik laat mijn wielomtrek berekenen door het toestel, dit staat dus op automatisch berekenen.

Het verschil kan dus met enkele factoren te maken hebben, zoals correct gemeten, wisselende bandendruk, wisselende band, ... Op de voornaaf gemonteerde snelheidsmeter gaat meer meters tellen dan achterwiel (slip/stilstand wiel). Vroeger reed ik zonder snelheidssensor op de MTB en ik had niet de indruk dat ik veel trager/sneller reed dan de rest, qua afstand klopte dit meestal met de rest van de groep. Ik maakte mij daar ook niet druk in als ik meer/minder meters had dan de andere(n). Op de weg kan je snelheid wat in de gaten houden, maar op een MTB in het bos hou ik mijn ogen liever op hetgeen er voor mijn wielen wordt geschoven.

In het virtueel fietsen is eigenlijk een powermeter een must. De moderne smart trainers bevatten zo'n powermeter en software zoals Zwift gaat het vooral over wattages/kg. Snelheid is minder belangrijk, want tijdens een lange afdaling kan je zelf gerust naar het toilet en/of bidon(s) bijvullen je fiets blijft doorgaan op het scherm :-)

Je hebt Zwift oplossingen tegen weinig geld, zoek maar naar 'Zwift on a budget', of je kan het natuurlijk ook duur maken zoals ik het doe:
Afbeelding

Ff kort samenvatten (te zien):

- Kickr Core
- Kickr floor mat
- Cannondale Caad10
- 49" 4K LG tv for Zwift
- Apple TV 4K for Zwift
- 32" old LED tv for Chromecast
- Chromecast Ultra for Netflix, Youtube, Yelo,...
- On Stage dirigentenlessenaar
- Fochea ventilator met afstandsbediening
- iPhone met Quadlock stuursteun voor de Zwift companion app

(niet te zien):

- Echos floor fan Ø45 cm (onlangs erbij gekomen omdat het wat warmer is geworden)
amai das wel ne chique setup. Vooraleer ik zoiets in elkaar knutsel of kant en klaar aanschaf wil ik toch eerst meerdere maanden volhouden. Voorlopig voldoet mijn tacx nog wel voor hetgeen ik wil bereiken, en ook zonder powermeter. Ben echt nog beginner.

Wielomtrek automatisch berekenen is iets dat mijn polar nog niet kent volgens mij, en op zich storen kleine verschillen mij ook niet, maar 2km/u is toch echt wel veel verschil. Zeker omdat ik dacht dat ik aan rustig hartslag 20km/u haalde, en het nu dus maar 18 blijkt te zijn. Ik weet het is een detail, maar psychologisch is dat minder een detail ;-).

Ik ben ondertussen vrij zeker dat het de garmin 830 wordt, de winkel waar ik mijn oregon heb gekocht doet ook een actie dat je korting krijgt als je je oude garmin binnen brengt dus, eens kijken wat ik er nog van kan vangen. Alles is beter als stof vergaren in de kast. En ondertussen mijn polar maar een beetje bijstellen en op het achterwiel zetten. de batterij zal nog wel een paar ritjes meegaan na alarm zeker.
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door MC Jo »

Welke winkel is dat? Heb ook nog een oude oregon liggen. Ik ga ook voor de 830.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

MC Jo schreef:Welke winkel is dat? Heb ook nog een oude oregon liggen. Ik ga ook voor de 830.
https://www.waypointleuven.be/lindex.ph ... cle&id=426" onclick="window.open(this.href);return false;

staat wel bij dat het compleet moet zijn. En bij de modellen die niet vermeld staan (waar de mijn oregon 450 zeker onder valt omdat hij zo oud is) gaan ze per geval beoordelen wat ze er nog voor willen geven. Dus kan evengoed zijn dat het niets is he. Ik heb via email geinformeerd wat ze van korting zouden geven als ik mijn oregon 450 volledig terugbreng, maar tot op heden nog geen reactie ontvangen.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

spectral schreef:
RigolleM schreef: In het virtueel fietsen is eigenlijk een powermeter een must. De moderne smart trainers bevatten zo'n powermeter en software zoals Zwift gaat het vooral over wattages/kg. Snelheid is minder belangrijk, want tijdens een lange afdaling kan je zelf gerust naar het toilet en/of bidon(s) bijvullen je fiets blijft doorgaan op het scherm :-)

Je hebt Zwift oplossingen tegen weinig geld, zoek maar naar 'Zwift on a budget', of je kan het natuurlijk ook duur maken zoals ik het doe:
Afbeelding

Ff kort samenvatten (te zien):

- Kickr Core
- Kickr floor mat
- Cannondale Caad10
- 49" 4K LG tv for Zwift
- Apple TV 4K for Zwift
- 32" old LED tv for Chromecast
- Chromecast Ultra for Netflix, Youtube, Yelo,...
- On Stage dirigentenlessenaar
- Fochea ventilator met afstandsbediening
- iPhone met Quadlock stuursteun voor de Zwift companion app

(niet te zien):

- Echos floor fan Ø45 cm (onlangs erbij gekomen omdat het wat warmer is geworden)
amai das wel ne chique setup. Vooraleer ik zoiets in elkaar knutsel of kant en klaar aanschaf wil ik toch eerst meerdere maanden volhouden. Voorlopig voldoet mijn tacx nog wel voor hetgeen ik wil bereiken, en ook zonder powermeter. Ben echt nog beginner.

Wielomtrek automatisch berekenen is iets dat mijn polar nog niet kent volgens mij, en op zich storen kleine verschillen mij ook niet, maar 2km/u is toch echt wel veel verschil. Zeker omdat ik dacht dat ik aan rustig hartslag 20km/u haalde, en het nu dus maar 18 blijkt te zijn. Ik weet het is een detail, maar psychologisch is dat minder een detail ;-).

Ik ben ondertussen vrij zeker dat het de garmin 830 wordt, de winkel waar ik mijn oregon heb gekocht doet ook een actie dat je korting krijgt als je je oude garmin binnen brengt dus, eens kijken wat ik er nog van kan vangen. Alles is beter als stof vergaren in de kast. En ondertussen mijn polar maar een beetje bijstellen en op het achterwiel zetten. de batterij zal nog wel een paar ritjes meegaan na alarm zeker.
je hebt mij zwift interesse (die ik hiervoor zelfs niet wist dat ze bestond) enorm aangewakkerd. Ik ga het wel doen met de budget oplossing. Heb ik enkel een bluetooth snelheidssensor nodig, al de rest heb ik al. En een zwift abo uiteraard
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door Zotte Marre »

Vergeet bij je setup vooral niet het zadeltasje... ! Niet de grootste kost, maar je zal daar in de woestijn van Watopia maar eens plat vallen met je voorwiel !! :bounce: :bounce: :-D :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

Zotte Marre schreef:Vergeet bij je setup vooral niet het zadeltasje... ! Niet de grootste kost, maar je zal daar in de woestijn van Watopia maar eens plat vallen met je voorwiel !! :bounce: :bounce: :-D :-D
Kijk wie we hier hebben... :-) Oe ist?

Zadeltasje is ondertussen verdwenen, zat er op omdat ik de fiets nog wisselde tussen Zwift en buiten... Nu andere koersvlo en mag de Cannondale op de Kickr blijven!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

spectral schreef: je hebt mij zwift interesse (die ik hiervoor zelfs niet wist dat ze bestond) enorm aangewakkerd. Ik ga het wel doen met de budget oplossing. Heb ik enkel een bluetooth snelheidssensor nodig, al de rest heb ik al. En een zwift abo uiteraard
Zwift zal er voor zorgen dat je langer kunt volhouden op rollen... Langer dan 2 uur is mij nog niet gelukt, terwijl ik buiten makkelijk 4 uur kan rijden. Ik rij wel altijd races, in het begin reed ik wat doelloos rond om alles te verkennen, maar ondertussen toch al zo'n +35 races gereden en dat is wel heel intensief... Workouts is iets dat ik volgende winter ga aan beginnen, nu fiets ik weer buiten...
Plaats reactie