Wahoo Elemnt roam of bolt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Dirk1979
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 aug 2019 14:56
Rijdt met: Granville

Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door Dirk1979 »

Dag allemaal,

Iemand ervaringen met de fietsgps Wahoo Elemnt roam en of bolt?
Ik heb mij laten vertellen dat dit een zeer degelijke gps is die een pak goedkoper zou zijn dan de meeste Garmins.

Wat zijn de pro's/contras?

Alvast bedankt voor de info.

Groeten
Dirk
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door RigolleM »

Er is een topic voor de Wahoo Elemnt. Misschien deze eens nalezen en als je vragen hebt stel ze dan maar in het topic.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb de bolt, zeer tevreden van. Daarvoor had ik een Edge 520. Voor mij zijn de grote verschillen:

- batterijduur. De Bolt gaat veel langer mee en de batterij gaat minder snel achteruit met de tijd. Ik heb de Edge 520 na anderhalf jaar van de hand gedaan omdat ik er in de winter geen ritten van 4h meer met kon doen. En ik ben niet de enige.

- Aansturen via gsm. Instellen van data pagina's gaat volledig via de app, ipv met de toetsen op het toestel zoals bij de Edge 520. Ook onderweg via de app nog een route of adres verzenden is mogelijk.

Qua functionaliteit vind ik beide toestellen voor de rest gewoon goed
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door RigolleM »

Gaan we dus toch verder in een extra topic :-D

De Garmin 530/830 hebben een betere batterij economie, en zouden terug 10u meegaan zoals vroeger bij de Edge 705/800/810.

@spaghetti_2: gebruik je de Bolt ook om offroad mee te navigeren? Lukt dat een beetje? Ik gebruik navigeren enkel op de weg, en daar werkt alles prima en duidelijk.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door Free_ltd »

Ik ben zelf een Edge 820 gebruiker, maar bij de vrienden zitten er wel wat Wahoo's. Zelf zou ik voor de grootste gaan vermits hier de keuze enkel bij Wahoo ligt. Zelf ben ik een niet echt ontevreden klant van Garmin, maar dat heeft vooral te maken dat ik ooit in dat verhaal ben gestapt en dus alles in Garmin connect staat en ook op al mijn fietsen de sensors van Garmin staan. :lol: Jammer dat die 1030 pokkeduur is.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Ik ben zelf een Edge 820 gebruiker, maar bij de vrienden zitten er wel wat Wahoo's. Zelf zou ik voor de grootste gaan vermits hier de keuze enkel bij Wahoo ligt. Zelf ben ik een niet echt ontevreden klant van Garmin, maar dat heeft vooral te maken dat ik ooit in dat verhaal ben gestapt en dus alles in Garmin connect staat en ook op al mijn fietsen de sensors van Garmin staan. :lol: Jammer dat die 1030 pokkeduur is.
Ik had ook alles in Garmin Connect staan, maar toch overgestapt naar Wahoo. Ik maak vooral gebruik van Strava/Veloviewer om mijn data te (her)bekijken.
De sensoren van Garmin werken ook op Wahoo, sterker nog ik heb de nieuwe DUAL (Ant+/BT) sensoren (cadans, HR en snelheid) van Garmin aangeschaft toen mijn oude trouwe GSC-10 het had begeven. DUAL HR sensor was voor te kunnen werken met Apple TV 4k en Zwift.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik naar Wahoo ben overgestapt omdat de Edge 520/820 zo slecht waren, en inderdaad de Edge 1030 véél te duur was. De 530/830 zijn pas later verschenen...

De integratie van SRAM AXS en Garmin Varia RTL510 is wel beter bij Garmin, 2 zaken die ik wel jammer vind op de Wahoo.

Qua gebruiksgemak en instapdrempel is de Wahoo wel superieur, maar zou vandaag wel eerder de ROAM nemen dan de BOLT, want mijn ogen krijgen het lastig met het kleine scherm met het maximum aan datavelden.
Laatst gewijzigd door RigolleM op wo 22 apr 2020 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk1979
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 aug 2019 14:56
Rijdt met: Granville

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door Dirk1979 »

RigolleM schreef:Er is een topic voor de Wahoo Elemnt. Misschien deze eens nalezen en als je vragen hebt stel ze dan maar in het topic.
Bedankt, dan heb ik er over gezien!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door spaghetti_2 »

RigolleM schreef:Gaan we dus toch verder in een extra topic :-D

De Garmin 530/830 hebben een betere batterij economie, en zouden terug 10u meegaan zoals vroeger bij de Edge 705/800/810.

@spaghetti_2: gebruik je de Bolt ook om offroad mee te navigeren? Lukt dat een beetje? Ik gebruik navigeren enkel op de weg, en daar werkt alles prima en duidelijk.
Ja ik gebruik hem ook offroad, dan zoom ik de kaart wat meer in. Gaat erg goed vind ik. Uiteraard is het kaartlezen wat moeilijker dan op de weg, maar dat komt meer door het trillen/hobbelen op de offroad paden, niet door de gps an sich.

Een goeie vriend van me heeft onlangs zijn Edge 830 'opgegeven'. Net zoals mijn vroegere 520 kon hij er na anderhalf jaar in de winter geen 4H meer met rijden. Desondanks zie je vaak nog mensen met de echt oudere Garmin toestellen (generatie 800 bv). Technologische vooruitgang zeker? :)

Ter vergelijking: ik heb de Bolt nu al meer dan 2 jaar in bezit. En ik kan gerust ritten van meer dan 200 km (op de weg, +8h) doen zonder powerbank. Ondanks het gebruik van een powermeter, die ook wat extra verbruikt.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door RigolleM »

spaghetti_2 schreef:Ja ik gebruik hem ook offroad, dan zoom ik de kaart wat meer in. Gaat erg goed vind ik. Uiteraard is het kaartlezen wat moeilijker dan op de weg, maar dat komt meer door het trillen/hobbelen op de offroad paden, niet door de gps an sich.
Top, ja ik rij wat minder offroad de laatste jaren en het offroad die ik rij is allemaal bekend terrein en hoef ik geen navigatie. Op de weg rij ik vaak op onbekend terrein (om het wat minder saai te maken) en de Bolt doet dit inderdaad perfect. Moet ook wel af en toe eens inzoomen om de splitsing/afslag beter te kunnen inschatten.
spaghetti_2 schreef: Een goeie vriend van me heeft onlangs zijn Edge 830 'opgegeven'. Net zoals mijn vroegere 520 kon hij er na anderhalf jaar in de winter geen 4H meer met rijden. Desondanks zie je vaak nog mensen met de echt oudere Garmin toestellen (generatie 800 bv). Technologische vooruitgang zeker? :)
Ik heb nog mijn Edge 800 en die doet het nog steeds prima. In het begin dat ik de Bolt had, gebruikte ik nog de Edge 800 als navigatie-toestel en de Bolt voor de datagegevens, maar nu 100% Bolt als navigatie, zag er een beetje druk uit op de cockpit :-)
spaghetti_2 schreef: Ter vergelijking: ik heb de Bolt nu al meer dan 2 jaar in bezit. En ik kan gerust ritten van meer dan 200 km (op de weg, +8h) doen zonder powerbank. Ondanks het gebruik van een powermeter, die ook wat extra verbruikt.
Ik heb hem ook iets meer dan 2 jaar, maar het is wel al het tweede toestel. Eerste toestel waren de liquids van het LCD scherm plots uitgelopen, en zonder poespas een nieuwe gekregen van Wahoo.

Ik gebruik de sensorens voor cadans, HR, snelheid, Garmin RTL 510, SRAM AXS, navigatie, BT connectie iPhone en na 2 ritten van 100km stond hij nog op 30%, dus ik kan het dus bevestigen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt roam of bolt

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:
Free_ltd schreef:Ik ben zelf een Edge 820 gebruiker, maar bij de vrienden zitten er wel wat Wahoo's. Zelf zou ik voor de grootste gaan vermits hier de keuze enkel bij Wahoo ligt. Zelf ben ik een niet echt ontevreden klant van Garmin, maar dat heeft vooral te maken dat ik ooit in dat verhaal ben gestapt en dus alles in Garmin connect staat en ook op al mijn fietsen de sensors van Garmin staan. :lol: Jammer dat die 1030 pokkeduur is.
Ik had ook alles in Garmin Connect staan, maar toch overgestapt naar Wahoo. Ik maak vooral gebruik van Strava/Veloviewer om mijn data te (her)bekijken.
De sensoren van Garmin werken ook op Wahoo, sterker nog ik heb de nieuwe DUAL (Ant+/BT) sensoren (cadans, HR en snelheid) van Garmin aangeschaft toen mijn oude trouwe GSC-10 het had begeven. DUAL HR sensor was voor te kunnen werken met Apple TV 4k en Zwift.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik naar Wahoo ben overgestapt omdat de Edge 520/820 zo slecht waren, en inderdaad de Edge 1030 véél te duur was. De 530/830 zijn pas later verschenen...

De integratie van SRAM AXS en Garmin Varia RTL510 is wel beter bij Garmin, 2 zaken die ik wel jammer vind op de Wahoo.

Qua gebruiksgemak en instapdrempel is de Wahoo wel superieur, maar zou vandaag wel eerder de ROAM nemen dan de BOLT, want mijn ogen krijgen het lastig met het kleine scherm met het maximum aan datavelden.
Goed om te weten van de sensoren. Die wie weet.
Ik heb nog maar een paar maanden een refurb van de 820 omdat de batterij van mijne niet meer optimaal was. Een rit van 100km met de racefiets was al nen nipte geworden. Dus hopelijk dat deze wat langer dan 2 jaar wil meegaan. Ttz, de batterij toch.
Plaats reactie