Garmin 830 vs 1030, of...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Zelf heb ik het eerder voor de 1030, maar idd oh zo duur. :lol: Ik heb die 820 bundle toen met Black Friday gekocht voor €265. Wou ik zoiets maar tegen komen met de 1030 :lol:
Ondertussen is het een 1030 Plus. Een 1030 zou je nog wel kunnen tegenkomen tegen 'zachtere' prijzen.. onlangs was er zelfs een uitverkoop bij Garmin, voor € 459 dacht ik.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:
Free_ltd schreef:Zelf heb ik het eerder voor de 1030, maar idd oh zo duur. :lol: Ik heb die 820 bundle toen met Black Friday gekocht voor €265. Wou ik zoiets maar tegen komen met de 1030 :lol:
Ondertussen is het een 1030 Plus. Een 1030 zou je nog wel kunnen tegenkomen tegen 'zachtere' prijzen.. onlangs was er zelfs een uitverkoop bij Garmin, voor € 459 dacht ik.
Vermits ik mijne 820 bundle toch niet meer verkocht krijg op termijn, zou ik dan eerder naar de 'zonder bundel' kijken, omdat ik dan al alles heb. Zag hem net op BD staan voor €420. Ik heb er mij nog niet in verdiept, dus geen idee wat die 1030 plus meer heeft, maar ik zie idd een pittige prijs. Is het de meerprijs waard?

Toch straf dat Garmin met zo een positie kan blijven innemen. Desondanks ze eigenlijk nooit toestellen uitbrengen die high end zijn qua componenten. Niet al te veel opslag, trage processors, zwakke batterij,... . Op dat vlak zit het wat anders bij Wahoo heb ik de indruk. Ofwel willen mijn maten met een wahoo mij dat wijs maken :lol:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

Persoonlijk zou ik niet meer investeren in een Edge 1030 en de meerprijs naar de Edge 1030 Plus vind IK het niet waard. € 599 is een grens waar ik niet over heen geraak voor een GPS toestel. Ergens tussen de € 300 en € 400 vind ik nog wel aanvaardbaar voor een GPS toestel, maar meer toch niet. Ik heb geen probleem om € 599 te betalen maar niet voor een toestel die niks meer kan dan een toestel van € 349 (Edge 830), dan enkel een groter scherm en een iets betere batterij.

Dit gezegd zijnde, voor de rest ga ik niet akkoord met hetgeen jij vermeld omtrent de positie van Garmin.

Een Edge 1030 Plus heeft 32Gb intern geheugen, wat mij meer dan voldoende lijkt voor die weinige kaarten en een paar ritjes. De processor is onlangs serieus aangepakt en werkt nu wel heel vlot, vergeleken met de Edge 1030 maar zeker met de Edge x20-reeks. 24u (Edge 1030 Plus) vind ik toch al serieus aanvaardbaar qua batterij, dit moet je niet proberen met een smartphone, na 4 à 5u zal het al gedaan zijn...

Wahoo Elemnt Bolt op het toestel vind ik niet sneller/trager dan mijn Edge 830, maar het merendeel doe je op de smartphone bij een Wahoo Elemnt. Het scherm is toch minder qua kleurweergaves dan bv. de Garmin Edge-reeks, maar persoonlijk wel iets duidelijker tijdens het navigeren. Qua batterij is de Garmin Edge toch beter. Een Wahoo Elemnt Bolt is max 15u, terwijl de Edge 830 zeker 20u haalt. Mijn toestel verliest 5% / uur met alles aan!
Wahoo Elemnt is wel een pak eenvoudiger, maar dat stoort mij dan weer... Als IT'er heb ik liever veel toeters en bellen :-)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:Persoonlijk zou ik niet meer investeren in een Edge 1030 en de meerprijs naar de Edge 1030 Plus vind IK het niet waard. € 599 is een grens waar ik niet over heen geraak voor een GPS toestel. Ergens tussen de € 300 en € 400 vind ik nog wel aanvaardbaar voor een GPS toestel, maar meer toch niet. Ik heb geen probleem om € 599 te betalen maar niet voor een toestel die niks meer kan dan een toestel van € 349 (Edge 830), dan enkel een groter scherm en een iets betere batterij.

Dit gezegd zijnde, voor de rest ga ik niet akkoord met hetgeen jij vermeld omtrent de positie van Garmin.

Een Edge 1030 Plus heeft 32Gb intern geheugen, wat mij meer dan voldoende lijkt voor die weinige kaarten en een paar ritjes. De processor is onlangs serieus aangepakt en werkt nu wel heel vlot, vergeleken met de Edge 1030 maar zeker met de Edge x20-reeks. 24u (Edge 1030 Plus) vind ik toch al serieus aanvaardbaar qua batterij, dit moet je niet proberen met een smartphone, na 4 à 5u zal het al gedaan zijn...

Wahoo Elemnt Bolt op het toestel vind ik niet sneller/trager dan mijn Edge 830, maar het merendeel doe je op de smartphone bij een Wahoo Elemnt. Het scherm is toch minder qua kleurweergaves dan bv. de Garmin Edge-reeks, maar persoonlijk wel iets duidelijker tijdens het navigeren. Qua batterij is de Garmin Edge toch beter. Een Wahoo Elemnt Bolt is max 15u, terwijl de Edge 830 zeker 20u haalt. Mijn toestel verliest 5% / uur met alles aan!
Wahoo Elemnt is wel een pak eenvoudiger, maar dat stoort mij dan weer... Als IT'er heb ik liever veel toeters en bellen :-)
Ik ken de x30 reeksen niet en kan goed zijn dat garmin daar een inhaalbeweging heeft gedaan. Ik ga vooral voort op mijn Zumo's en de 820 en de vele verhalen die ik hoor en lees van de mensen met deze toestellen. Traag (her)berekenen, navigatie wat soms wat blijft hangen of traag aangeeft, traag in- en uitzoomen,... . En dat was al van het begin van de 820. Ik heb daar altijd het gevoel bij gehad dat ze voor de prijs die ze vragen, toch wel een snellere processor konden steken. Maar dat zal bij de x30 reeks dan wel gebeurt zijn.

De wahoo toestellen ken ik totaal niet. Enkel van de fietsvrienden die zo een toestel hebben. Tis vooral mijne beste maat en ik die mekaar continu zitten te jennen daarmee. Hij noemt Garmin brol zonder er ooit eentje gehad te hebben en ik noem die wahoo brol zonder eentje gehad te hebben. En als er dan eens eentje van de 2 tijdens een rit hapert, dan gaat het er gezappig aan toe :lol:
Hij is wel het tegenovergestelde van u in zijn keuze. Hij is IT architect, maar zweert bij de Wahoo :lol: Hij noemt het de 'Apple' onder de fietsnavigaties :lol: :lol: :lol:

Ik zelf hou het bij Garmin omdat ik op 3 fietsen alle sensoren van Garmin heb staan. Alhoewel dat ook op andere toestellen zal werken. Zolang de 820 nog mee kan, zal ik hem nog gebruiken.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

Ik denk dat je je een beetje moet gaan inlezen qua Garmin. Zumo XT is alles behalve traag, heel veel TomTom Rider eigenaars zijn terug naar Zumo aan het overschakelen. Edge (x)x30 is zeer vloeiend in gebruik, enige wat ik wat traag vind is het draaien van de kaart, maar herberekenen duurt maar een second of 2 en de route is aangepast.

Ik heb dat nog gelezen dat Wahoo de Apple is van de fietsnavigatie, maar daar blijft nog weinig over naar mijn mening.. want ze zijn de laatste tijd alles behalve stabiel te noemen. Om de week is er een update met bugfixes... Het enige wat ik mis aan de Garmin Edge 830 zijn de LED lampjes en die dikke navigatie pijltjes van de Wahoo Elemnt, voor de rest ben ik blij terug thuis te zijn :-D
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door demonic »

Leuke discussie. Ik kom van Garmin --> Wahoo --> net terug naar Garmin. Na 2j+3mnd net buiten garantie kwam de rubber rond de knoppen los, Futurumshop was zo correct toch nog de volledige aankoopprijs terug te vergoeden omdat deze uitvoering niet meer te bestellen was, super service, mag ook gezegd worden.

Ik was ook de software issues beu, hoewel op het einde was hij redelijk stabiel. De Bolt is ook al wat verouderd, de voorsprong op Garmin is hij merkbaar kwijt. De "apple" gebruiksvriendelijkheid is wel nog steeds veel hoger bij Wahoo, Garmin blijft klungelen qua interface, je mag al wat meer IT-vaardigheid hebben, leken zullen er wel wat problemen mee hebben. Da's het grootste werkpunt voor hun toekomstige modellen na de XX30 reeks. Je moet ook allerlei applicaties gebruiken om het goed te krijgen zoals Garmin Express voor de kaarten, Garmin connect web of app voor je stats en profiel, Garmin IQ voor de apps... dat kan sommigen nogal verwarren of ze komen er zelfs niet toe. Bij Wahoo allemaal in 1 app en een makkie om mee te werken. De mogelijkheid bij Garmin om apps toe te voegen is wel fantastisch, net zoals het feit dat je nu met alle sociale media kan verbinden en ook whatsapp berichten kan ontvangen op Garmin. Wahoo kan dit niet, enkel tel en tekst SMS. De Roam heeft volgens mij fake kleuren, enkel grote wegen in geel en water in blauw, dat is het ook niet. De details van de kaarten zijn niet zo kleurrijk als de Garmin. Dus overgeschakeld terug naar een Garmin.

Maar ik moet zeggen, de perfecte GPS bestaat niet. Sommigen zijn veel te duur en anderen hebben allemaal hun minpunten tenzij geld je niets kan schelen misschien en dan nog.

Kijk je ook niet mis op reviews zoals DCRainmaker, die test de toestellen in het begin, niet na 2j gebruik. Hij is wel grondig, maar ook meestal veel te positief. Ik kocht de Edge 530 omdat ik drie paar handschoenen heb die niet compatibel zijn met touchscreen. Anders zou ik voor de 830 gegaan zijn of de Edge Explore, die ik eigenlijk de beste basic koop vind die een voldoende snelle processor heeft en groot scherm en omdat ik toch geen ANT+ devices koppel en daar alles in terugvind wat ik nodig vind, mocht die dan weer geen waardeloze batterij hebben...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:Ik denk dat je je een beetje moet gaan inlezen qua Garmin. Zumo XT is alles behalve traag, heel veel TomTom Rider eigenaars zijn terug naar Zumo aan het overschakelen. Edge (x)x30 is zeer vloeiend in gebruik, enige wat ik wat traag vind is het draaien van de kaart, maar herberekenen duurt maar een second of 2 en de route is aangepast.

Ik heb dat nog gelezen dat Wahoo de Apple is van de fietsnavigatie, maar daar blijft nog weinig over naar mijn mening.. want ze zijn de laatste tijd alles behalve stabiel te noemen. Om de week is er een update met bugfixes... Het enige wat ik mis aan de Garmin Edge 830 zijn de LED lampjes en die dikke navigatie pijltjes van de Wahoo Elemnt, voor de rest ben ik blij terug thuis te zijn :-D
Wat de Zumo betreft, heb ik 2 Zumo 550's gehad. Ik spreek nu over 2007-2008. Kan best aannemen dat ze wat vooruit gaan. De TomTom Rider is zo goed als nooit een echte concurrent geweest voor de Zumo omdat die in eerste instantie al beperkt waren tot 50 waypoints. Als wij ritten deden en de voorrijder had nen TomTom, dan moest ergens tijdens de rit iemand met ne Zumo het meestal over nemen :lol:

Ik zelf ben wel fan van Garmin, maar dat was mijn persoonlijk gevoel omtrent hun hardware. Verder maar ervaring met de Edge 510 en Edge 820. Ik ben er tevreden van, behalve traag en batterij rap leeg.
Hetgeen ik tot nu toe van de wahoo bij vrienden gezien heb, kan het mij niet overtuigen. Enkel de prijs is wel prima.

Hetgeen ik wel top vind nu bij de Edge, is dat een paar updates terug ge nu gewoon op rijdersgegevens kunt blijven rijden en dat telkens de kaart opspringt als ge aan een afslag komt. Enkel jammer dat dit heel soms eens mis gaat omdat mijne 820 nu van de rapste is. Maar dat is vooral van toepassing op de race. Als ik int bos zit, dan laat ik meestal de kaart opstaan als we al eens op navigatie rijden. Want als we lokaal blijven is het gewoon improviseren.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Wat de Zumo betreft, heb ik 2 Zumo 550's gehad. Ik spreek nu over 2007-2008. Kan best aannemen dat ze wat vooruit gaan. De TomTom Rider is zo goed als nooit een echte concurrent geweest voor de Zumo omdat die in eerste instantie al beperkt waren tot 50 waypoints. Als wij ritten deden en de voorrijder had nen TomTom, dan moest ergens tijdens de rit iemand met ne Zumo het meestal over nemen :lol:
Anno 2020 is er veel veranderd. De TomTom Rider vanaf 450 is echt een zeer goed toestel, heb deze zelf, en ondervind deze problemen helemaal niet...
Free_ltd schreef: Ik zelf ben wel fan van Garmin, maar dat was mijn persoonlijk gevoel omtrent hun hardware. Verder maar ervaring met de Edge 510 en Edge 820. Ik ben er tevreden van, behalve traag en batterij rap leeg.
Hetgeen ik tot nu toe van de wahoo bij vrienden gezien heb, kan het mij niet overtuigen. Enkel de prijs is wel prima.
Wahoo heeft veel Garmin eigenaren naar zich toe getrokken, incl. mezelf, wegens de slechte Edge x20-reeks en hun gebruiksgemak, maar daar is ook niet alles rozengeur en maneschijn hoor. Anderhalf jaar tevreden geweest, alternatieven waren er niet: Hammerhead Karoo was ook niet echt het meest stabiele en met de mount die makkelijk afbrak was dit geen go voor mij. Toen Garmin de Edge 1030 aankondigde was ik toch enthousiast, maar geen haar op mijn hoofd die € 599 zou uitgeven aan een fietsGPS. Toen ze met de 530/830 op de proppen kwamen was ik toch al goed warm.. Wahoo heeft mij hierin geholpen, door hun aanhoudende issues met livetracking en synchronisatie naar de cloud, om terug te keren naar de Edge 830 en tot op vandaag heb ik daar geen spijt van. De Wahoo Bolt ligt hier gewoon stof te happen...
Free_ltd schreef: Hetgeen ik wel top vind nu bij de Edge, is dat een paar updates terug ge nu gewoon op rijdersgegevens kunt blijven rijden en dat telkens de kaart opspringt als ge aan een afslag komt. Enkel jammer dat dit heel soms eens mis gaat omdat mijne 820 nu van de rapste is. Maar dat is vooral van toepassing op de race. Als ik int bos zit, dan laat ik meestal de kaart opstaan als we al eens op navigatie rijden. Want als we lokaal blijven is het gewoon improviseren.
Die afslagbegeleiding is het eerste dat ik afgezet heb, zelfs op de weg irriteert mij dit mateloos. Ik rij op MTB en racefiets zonder afslagbegeleiding, gewoon ff op de kaart kijken is genoeg voor mij. Hij beept toch als ik een afslag gemist heb - komt wel eens voor :-)
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door chrisper »

RigolleM schreef:Die afslagbegeleiding is het eerste dat ik afgezet heb, zelfs op de weg irriteert mij dit mateloos. Ik rij op MTB en racefiets zonder afslagbegeleiding, gewoon ff op de kaart kijken is genoeg voor mij. Hij beept toch als ik een afslag gemist heb - komt wel eens voor :-)
bij mij staat dit ook uit, want stoor mij er ook aan. maar ik begrijp niet dat hij dan nog beept bij u als je een afslag hebt gemist?? doet hij bij mij niet (edge 1030)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

chrisper schreef:bij mij staat dit ook uit, want stoor mij er ook aan. maar ik begrijp niet dat hij dan nog beept bij u als je een afslag hebt gemist?? doet hij bij mij niet (edge 1030)
Er komt op scherm 'van koers' en in mijn gedachten hoor ik ook een 'beep', maar ben het nu niet meer zeker.
Plaats reactie