Garmin 830 vs 1030, of...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Met welke programma's maken jullie dan die route's/tracks? Ik gebruik Vlafiets nogal eens maar dat zijn dan knooppunten.

Als het met de MTB is rijdt ik nog steeds dikwijls Bloso route's, soms wikiloc of een gekregen route van iemand anders.

Gisteren met de 1030 de eerste rit gemaakt. Ben tevreden over dit toestel. Een mooie extra is de "My Edge2" app via IQ.
Dat is een gegevensscherm waar ik bijna alles op hebt wat ik nodig heb. Een powermeter is wss voor de toekomst.

En hij is gekoppeld met de trainingen die ik moet maken via Trainingpeaks. Superhandig rijden nu, alhoewel, eerder gegevens uitlezen en verzamelen op de juiste plaatsen. Het rijden moet je zelf doen op de fiets ;-)

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Beny »

Bossi13 schreef:Hoi,

Met welke programma's maken jullie dan die route's/tracks? Ik gebruik Vlafiets nogal eens maar dat zijn dan knooppunten.

Groetjes,

Bossi
Met Garmin Basecamp
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door fishie »

Beny schreef:
Bossi13 schreef:Hoi,

Met welke programma's maken jullie dan die route's/tracks? Ik gebruik Vlafiets nogal eens maar dat zijn dan knooppunten.

Groetjes,

Bossi
Met Garmin Basecamp
Ik ga daar ook eens mee (moeten) starten denk ik...
Daarom mij ingeschreven in een (gratis) workshop Basecamp, bij Transactief:
https://www.transactief.be/event/workshop-basecamp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Start vanaf morgen.
En nee, ik heb niets met dit bedrijf, lijkt me alleen maar de moeite om even mee te geven...
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door waarnaartoe »

3-4 uur is flauwe kul hé , ik heb een 1030 gaat gemakkelijk 15uur mee .
+1
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Heb ondertussen 5u30min met de garmin gefietst met een continu werkend scherm omdat ik op hartslag moet rijden.
De batterij staat nu op 70%.

Bedankt voor de basecamp tip, die ga ik ook eens bestuderen :-)

Groetjes,

Bossi
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Ik heb een volgende vraag over de 1030.

Mijn trainingsstatus laat me weten dat ik niet productief bezig ben en mijn trainingsbelasting lijkt te zwaar.
Toch krijg na mijn laatste ritten de melding dat ik maar 22u of 28u moet rusten.
Ik doe rustige aerobe trainingen met een gemiddelde hartslag van 136 want het is trouwens mijn recupweek.

Mijn ritten waren: dinsdag 1u, donderdag 1u en zaterdag 1u45min.

Ik volg al 5 weken fietscoaching en komende dinsdag start training 1 van week 6. De 1030 registreert pas sinds 14 April. Mijn aerobe zone ligt tussen 130 en 141. Dat werd vastgesteld door een lactaattest.
De 1030 staat ook ingesteld op intensiteit 7, dat betekent dat ik tussen de 3 en 7u fiets per week.

Hoe komt het dan dat de 1030 mij onderschat ? :lol:

Groetjes,

Bossi

ps: ik zag net nog dat mijn belasting van de laatste 7 dagen te laag is en dat ik geen verbeteringen ga zien als ik zo verder doe.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik neem aan dat je geen powermeter hebt? Dan is die data op weinig gestoeld, en zeker als je geen historiek hebt kan hij onmogelijk weten wat jij verteert en wat niet.
Als ik 3 weken stevig getraind heb en vermoeid geraak zie ik dat vooral aan het feit dat ik mijn hartslag niet meer omhoog krijg. Dat is dus geen teken dat ik fitter ben geworden naar net nood hebt aan rust. Vrijdagavond deed ik een uurtje op de rollen, behoorlijk intensief maar om nu te zeggen dat ik 3,5 dag rust nodig had. Dat vond ik er toch wat over :-)

Ik kijk vooral naar mijn trainingsload per week, ik weet ondertussen +/- wat ik per week verteer en wat niet, en de opvolging over verschillende weken heen. Ik neem wel al is een dagje rust daar op gebaseerd, in het verleden heb ik nogal vaak voor gehad dat ik over de rooie ging en dan een tijdje meer achteruit als vooruit fietste.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

De trainingen van dinsdag en donderdag gebeuren op de smarttrainer als het geen recupweek is. Daar zit wel een powermeter op.
Op mijn fiets nog niet want ik probeer te achterhalen welke quarq er op mijn fiets past.

Ik ben nog maar net begonnen met intensiever te fietsen en trainen en bijgevolg weet ik niet hoe ik het moet aanvoelen over mezelf. Ik zou precies meer kunnen dan de coaching kalender maar weet ook zeker dat die mannen het wel beter weten dan ik :-D

Misschien maar eens eerst de historiek wat verder uitbouwen.

Groetjes,

Bossi
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Zonet weer een training afgewerkt van het coaching center op mijn Tacx Flux S. Een pittige deze keer en na afloop moet ik wel toegeven dat de Garmin beter begint in te schatten wat ik doe en kan.

Kreeg na de training de melding dat mijn VO2max verbeterd was. Was 12 dagen geleden dat ik op de Tacx gereden had wegens recupweek.
Vandaag kwam er dus een powermeting aan te pas waardoor ie weer een opname deed.
Ook mijn trainingslast is verbeterd en hij vertelde me om 43u te rusten. Moet lukken dat de volgende training van het center binnen 48u gepland staat.

Als het zo verder evolueert ben ik tevreden.

Nu nog eens uitzoeken dat hij een geladen training van Trainingpeaks automatisch op indoor zet met uitgeschakelde gps als ik ze op de Tacx uitvoer. :-k

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door henkdetank »

nog ff terug komen op mijn 1030S verhaal, hier is hij dan voor de ongelovige :wink:

https://bikerumor.com/2020/06/16/garmin ... ture-sets/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie