Garmin 830 vs 1030, of...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Flip FSR »

Als je een Wahoo koopt, zorg dan dat het er eentje is met kleurenscherm, is veel duidelijker dan zwart/grijs bij het navigeren.
Ik heb al jaren de 820, touchscreen sucks maar ik prul er soowieso niet veel aan terwijl ik rij.
Momenteel is de 530 of 830 bij Garmin een zeer goede keuze denk ik, mijn voorkeur als ik zou moeten vervangen, maar die 820 wil maar niet stuk gaan :drunk:

PS: 20u gaat zo'n 1030 niet mee hoor, eerder 3-4u max. Lees er de testen op het www eens op na vooraleer je over gaat tot aankoop zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door viperteam »

Flip FSR schreef:Als je een Wahoo koopt, zorg dan dat het er eentje is met kleurenscherm, is veel duidelijker dan zwart/grijs bij het navigeren.
Ik heb al jaren de 820, touchscreen sucks maar ik prul er soowieso niet veel aan terwijl ik rij.
Momenteel is de 530 of 830 bij Garmin een zeer goede keuze denk ik, mijn voorkeur als ik zou moeten vervangen, maar die 820 wil maar niet stuk gaan :drunk:

PS: 20u gaat zo'n 1030 niet mee hoor, eerder 3-4u max. Lees er de testen op het www eens op na vooraleer je over gaat tot aankoop zou ik zeggen.
3-4 uur is flauwe kul hé , ik heb een 1030 gaat gemakkelijk 15uur mee .
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Beny »

Batterij 1030 gaat inderdaad echt lang mee
Voorbije 3 dagen gaan fietsen (+/- 9 uur in totaal) (koers volgen, verlichting half) en heb nu nog 45% batterij
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Ik wou de gereden koersen en opgeslagen koersen overzetten zodat mijn resultaten behouden blijven.

Maar juist, ze steken in Garmin Connect. Niet aan gedacht.

Dat van die 3 a 4u batterij geloof ik toch ook niet echt. Had ervoor een Explore en die hield het ook lang uit. Misschien dat de 1030 het niet zo lang uithoudt maar wie rijdt er 20u op 1 rit?

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door viperteam »

Beny schreef:Batterij 1030 gaat inderdaad echt lang mee
Voorbije 3 dagen gaan fietsen (+/- 9 uur in totaal) (koers volgen, verlichting half) en heb nu nog 45% batterij
Verlichting uitzetten ,heb je niet nodig dan gaat hij nog langer mee !
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

Flip FSR schreef:Als je een Wahoo koopt, zorg dan dat het er eentje is met kleurenscherm, is veel duidelijker dan zwart/grijs bij het navigeren.
Gisteren 4u genavigeerd met de Wahoo Bolt (zwart/wit scherm), de helft van de rit in een streek die ik niet kende en het was allemaal zeer duidelijk. De dikke pijlen kunnen het volgens mij niet duidelijker maken:

Afbeelding

Op een Wahoo Elemnt Roam ziet het er zo uit:

Afbeelding

Je kan ook in- en uitzoomen zoals op een Garmin Edge, enige wat een Roam beter kan is routeren, m.a.w. als je afwijkt zal de Roam de route aanpassen.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door viperteam »

RigolleM schreef:
Flip FSR schreef:Als je een Wahoo koopt, zorg dan dat het er eentje is met kleurenscherm, is veel duidelijker dan zwart/grijs bij het navigeren.
Gisteren 4u genavigeerd met de Wahoo Bolt (zwart/wit scherm), de helft van de rit in een streek die ik niet kende en het was allemaal zeer duidelijk. De dikke pijlen kunnen het volgens mij niet duidelijker maken:


Je kan ook in- en uitzoomen zoals op een Garmin Edge, enige wat een Roam beter kan is routeren, m.a.w. als je afwijkt zal de Roam de route aanpassen.
Als je afwijkt van u route zal de edge ook een andere nemen , maar dat is niet de bedoeling als je een gemaakte route volgt , als ik een route volg mag hij geen andere berekenen als ik afwijk .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

viperteam schreef:Als je afwijkt van u route zal de edge ook een andere nemen , maar dat is niet de bedoeling als je een gemaakte route volgt , als ik een route volg mag hij geen andere berekenen als ik afwijk .
Dan komen we terug op basisprincipes van track vs route. Het woord route wordt vaak gebruikt voor een GPS ritje, ik probeerde dit vroeger altijd te vermijden door steeds 'track' te gebruiken, maar is zelfs bij mij wat verwatert.

Op een GPS computer rij ik altijd 'tracks', onafhankelijk van het merk/model. Als ik afwijk moet ik zelf terug naar de track rijden. Geen probleem, doch... soms kan dit wel er voor zorgen dat je hopeloos omrijdt om terug op de track te geraken. Ik heb geen ervaring met Garmin Edge herroutering (gebruikte dit op de Edge 800 nooit), maar wel met een TomTom Rider voor op de moto. Ik maak daar ook gebruik van tracks, en als er een omleiding is, gaat de TT mij een omleiding berekenen en terugbrengen naar de track. Wat er op de achtergrond gebeurt is dat hij van die track alsnog een route maakt en heel veel routepunten plaatst, meestal bij splitsing/afslagen, als je afwijkt gaat hij je dus proberen om je terug naar één van de routepunten te brengen, zonder je terug te sturen naar het beginpunt van de omleiding. Op de moto gaat dit vaak over een pak kilometers dat je moet omrijden, maar de afstand van een rit is ook veel groter dan een fietstocht.

Dus in principe als je een route aanmaakt met voldoende routepunten, dus niet enkel van startplaats naar eindpunt, en je moet afwijken gaat de GPS je naar het eerste volgende routepunt terug brengen.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door viperteam »

Een track is normaal altijd beter dan een route maar ik doe het ook niet meer veel , op de motor deed ik het ook altijd en dan inzoomen om terug op de track te geraken als wegenis werken waren .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

viperteam schreef:Een track is normaal altijd beter dan een route maar ik doe het ook niet meer veel , op de motor deed ik het ook altijd en dan inzoomen om terug op de track te geraken als wegenis werken waren .
Offroad is een track een must, omdat je precies die baantjes wilt rijden en zo weinig mogelijk op de weg wilt rijden. Op de baan heeft een route meer voordelen... Als de routepunten op plaatsen staan die je wilt passeren en je laat de rest berekenen kom je soms op plaatsen waar je anders nooit komt.
Plaats reactie