Gpsies alternatief?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door kenny »

RigolleM schreef:
kenny schreef:ik gebruikte gpsies vooral om tracks om te zetten van formaat, iemand een tip waar dat even simpel kan?
Wat bedoel je met formaat?
Track <-> route of KMZ/KML -> GPX?
Gpx naar fit en dergelijke
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door RigolleM »

kenny schreef:
RigolleM schreef:
kenny schreef:ik gebruikte gpsies vooral om tracks om te zetten van formaat, iemand een tip waar dat even simpel kan?
Wat bedoel je met formaat?
Track <-> route of KMZ/KML -> GPX?
Gpx naar fit en dergelijke
Ik gebruikte daar Javawa rtwtool voor, beschikbaar voor Windows/MacOS, maar sinds ik een Wahoo Elemnt heb, doe ik nu alles via Komoot, en dit werkt ook voor Garmin toestellen.
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door MaC'Red »

kenny schreef:
RigolleM schreef:
kenny schreef:ik gebruikte gpsies vooral om tracks om te zetten van formaat, iemand een tip waar dat even simpel kan?
Wat bedoel je met formaat?
Track <-> route of KMZ/KML -> GPX?
Gpx naar fit en dergelijke
Als je de gpx bij garmin in de map new files zet, da, staat die automatisch in de map courses bij het opstarten. wel zien dat ge het de juiste naam geeft natuurlijk.
Flachlandradler
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 apr 2020 12:09

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door Flachlandradler »

Ik maak altijd gebruik van Bikemap:
https://www.bikemap.net/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hou van de routeplanner op de website omdat ik alle routes heel gemakkelijk kan importeren naar de app
En de app is zeer gebruiksvriendelijk.
goosst
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 23 nov 2018 23:58

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door goosst »

http://maps.openrouteservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false; :
- laat je toe bestaande gpx'en te uploaden en vrij makkelijk wijzigingen te doen zonder alles van scratch te moeten hertekenen
- kan je makkelijk selecteren of je MTB of on-road wil gaan (het moet uiteraard wel goed staan in openstreetmap of je bent gesjost :) )
- geen registratie nodig
- je kan ook zaken als opencyclemap selecteren als je een idee wil hebben waar allerlei vaste fietsroutes reeds langsgaan
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door RigolleM »

Eens getest en mocht ik Komoot niet gebruiken dan was dit inderdaad een waardig alternatief, maar de routering is toch iets beter met Komoot.

Je kan dus in openrouteservice kiezen voor normaal of wielrennen. Kies je voor 'normaal' dan kiest hij alle mooie fietspaden, maar houdt deze geen rekening met dunne banden, maw er zitten soms gravelpaden in. Kies je voor 'wielrennen' dan houdt deze enkel rekening met dunnen banden en stuurt hij mij te veel langs grote drukke wegen.

Komoot heeft ook profielen en kies je voor 'toerfietsen' dan is de routering identiek als bij openrouteservice, maar kies je voor 'wielrennen' dan forceert deze niet om via de grote wegen te rijden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de Komoot kaart, waar heel veel wegen staan aangeduid als fietsbare wegen. Je kan zelfs in een overzicht zien hoeveel provinciale weg, weg, straat, fietspaden (echte fietspaden), kassei, paden,... als er een stukje gravel in zit zal hij die zelfs aanduiden en kan je manueel deze omleiden.

Ik gebruik Komoot enkel voor op de weg, geen ervaring met Komoot offroad!

Ik heb ook eens de nieuwe routering van Strava getest, momenteel enkel beschikbaar via de mobiele versie. Daar zit zoals op Mio en Garmin een 'suprise-me' rondje in. Btw dit zit ook in openrouteservice. Ik gebruik de term 'suprise-me' omdat dit als eerste werd geïntroduceerd op de Mio Cyclo.
Strava maakt gebruik van heatmaps, dus waar veel wordt gefietst. Uit alle data die ze verzamelen van alle Strava gebruikers, maken ze nu een soort rondrit voor fietsers. Je kan verschillende afstanden kiezen tot 160km en zelfs een eigen route instellen. Je tekent dan bv. een eclips en Strava zal dan op basis van die eclips een route maken.
Zo had ik een ritje uitgestippeld naar het Oosten (wind tegen) en terug. GPX gedownload en deze in Komoot ingeladen om de 'slechte' paden er uit te vissen, en dan zonder omzien deze rit gereden. De heenrit viel eigenlijk nog best mee, er zal zelfs 15km jaagpad in. Over de terugrit was ik iets minder enthousiast, daar zat heel veel provinciale weg in en stuurde mij heel vaak langs grote niet fietsvriendelijke wegen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de heatmaps, omdat er veel wielrenners langs deze wegen rijden.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door dirkdierickx »

ben heel tevreden over die nieuwe route optie in strava, zowel op de weg als voor mtb heeft het mij al mooie ritjes opgeleverd.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door BertG »

dirkdierickx schreef:ben heel tevreden over die nieuwe route optie in strava, zowel op de weg als voor mtb heeft het mij al mooie ritjes opgeleverd.
Ik gebruik ook enkel nog Strava, poepsimpel in gebruik en makkelijk te switchen tussen kaartopties, heatmap is soms ook interessant. Natuurlijk niet zo gedetailleerd als topo's maar dat vind ik ook niet nodig voor het uitstippelen van fiets/MTB routes.
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door dejoere »

Strava is natuurlijk niet gratis...
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Gpsies alternatief?

Bericht door [DHB]KweNi »

dejoere schreef:Strava is natuurlijk niet gratis...
Je kan gratis lid worden en gebruik maken van de Strava Route Builder.
Gemaakte routes kan je ook kostenloos exporteren naar GPX.
Plaats reactie