Garmin Edge Explorer

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Garmin Edge Explorer

Bericht door theguy »

Hallo,

Even vragen. Na een half jaar ben ik eindelijk zeker dat de hoogtemeters op mijn GPS behoorlijk afwijken van de werkelijk gereden hoogtemeters. Dat heb ik vandaag op de rit in Anzegem nu duidelijk ondervonden (ook al omdat andere rijders wel correcte hoogtemeters hebben). Ik zat gisteren met een afwijking van 600hm (te weinig) op een rit van 2000hm. Ik heb de handleiding online bekeken en voorlopig niets gevonden waarmee ik registratie of detectie van hoogtemeting kan aanpassen. Nochtans lijkt de actuele hoogte op het scherm buiten het bos wel goed te zijn. In het bos wijkt slaat de hoogtemeting soms tilt. Zou het mogelijk zijn dat deze (goedkopere) versie van Garmin werkt met z'n GPS satelieten voor de hoogtemeting i.p.v. luchtdrukmeting zoals de andere modellen (info van dit forum dat ze normaal op luchtdruk werken).

Nog een vraag: Zal de GPS tijdens een VTT nog registreren als ik op de zijknop duw om energiebesparende functie in te schakelen? De GPS is al twee keer uitgevallen tijdens een lange rit (na ongeveer 6 uur is de batterij leeg). ...en kan er tijdens het navigeren ook op één of andere manier op de batterij kunnen bespaard worden?

THX!
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door BEASTY »

hey,

Ik dacht dat er bij de explore geen hoogte of barometrische functie opzat?



mvg
Beasty
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door janssis werner »

Hallo.

Deze werkt via de kaarten en is zeker niet correct. Heb ik zelf al ondervonden, bij mij is het altijd te weinig. Dat de batterij niet lang genoeg mee gaat is normaal. Anders zou er toch weinig verschil zitten tussen de duurdere modellen. Neem voor de langere tochten dan een externe batterij mee en probleem opgelost. Voor wat het toestel kost en voor wat ik het gebruik ben ik best tevreden. Alleen heb ik de gegevens van een polar toestel liever en deze verzamel ik via mij polar m430 en daarvoor de m450. Alleen spijtig dat ze geen degelijke navigatie toestel hebben.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door theguy »

BEASTY schreef:hey,

Ik dacht dat er bij de explore geen hoogte of barometrische functie opzat?



mvg
Beasty
idd dus geen hoogtemeting via luchtdruk.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Garmin Edge Explorer

Bericht door theguy »

janssis werner schreef:Hallo.

Deze werkt via de kaarten en is zeker niet correct. Heb ik zelf al ondervonden, bij mij is het altijd te weinig. Dat de batterij niet lang genoeg mee gaat is normaal. Anders zou er toch weinig verschil zitten tussen de duurdere modellen. Neem voor de langere tochten dan een externe batterij mee en probleem opgelost. Voor wat het toestel kost en voor wat ik het gebruik ben ik best tevreden. Alleen heb ik de gegevens van een polar toestel liever en deze verzamel ik via mij polar m430 en daarvoor de m450. Alleen spijtig dat ze geen degelijke navigatie toestel hebben.
Ik heb al tips gekregen van clubleden:
-Als je een route volgt geen navigatie activeren maar gewoon de route 'altijd weergeven' in een kleur die goed zichtbaar is.
-Achtergrondverlichting laag of op 0 zetten.

Ik heb die tips nog niet echt kunnen testen (geen lange rit) maar het navigeren zonder aan zetten van navigatie lukt wel goed.
Plaats reactie