Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
JooHel89
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 24 feb 2017 21:30

Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door JooHel89 »

Allen,

ik weet dat hier al ongelooflijk veel topics over volgeschreven staan, maar na er veel te lezen en wat reviews te lezen is mij nog maar weinig duidelijk geworden. Voor mezelf hoeft het niet eentje te zijn met ALLE toeters en bellen. Het zou gewoon dienen om echt routes te rijden en de weg niet kwijt te geraken of eventueel op plaatsen gaan rijden waar ik nooit of zelden kom.

Andere eisen zijn;
- vooral om te mountainbiken (goeie kaarten en stevig vast zitten fiets)
- prijs/kwaliteit
- makkelijk af te lezen route (ook vooral omdat het tijdens bosritten zal gebruikt worden)
- eigen routes uploaden (gpx bestanden bv)

Zelf dacht ik aan volgende types
- Mio Cyclo 505 HC Europe
- Garmin Edge 820
(- Garmin Edge 520 Plus)
(- Wahoo Elemnt)

elk van deze toestellen kosten ongeveer evenveel, want bij de mio zou ik de accesoires (hartslagmeter en cadansmeter) bij aankopen. Bij de Garmin zou ik dit niet doen, omdat ik ook een smartwatch van garmin heb en deze gebruik om hartslag, hm's, verbrande calorieën,... te meten.

Voorlopig nijgt mijn voorkeur naar de mio, omdat dit (zo te lezen) makkelijk in gebruik is en duidelijk afleesbaar. Wel is me niet helemaal duidelijk dat het mogelijk is om eigen/of andere gpx-bestanden up te loaden.
De Garmin Edge 820 is misschien een beetje een overkill met al zijn funcites, maar ik lees toch dat dit een beetje het neusje van de zal is. Dus als ik dan al in die prijscategorie zit kan ik al even goed naar deze aankoop over gaan.
De 520 Plus en Wahoo Elemnt zie ik als een eventueel alternatief.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door janssis werner »

Voor wat jij er mee wilt doen zou ik voor de garmin edge Explorer kiezen. Top toestel heeft alles wat je nodig hebt. Bij de mio zijn er veel problemen met de bevestiging op de fiets. De garmin edge 520 werkt alles via de knopjes en dat moeilijk onderweg. Koop bij de garmin edge Explorer een omgekeerde houder van sram en dan staat hij goed vast boven de stuurpen en kost een 23euro.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door Jemp »

Ga maar voor de wahoo element. Had een Edge 820, maar gebruiksvriendelijkheid en helderheid voor aflezen is er stuk beter. Het feit dat het geen kleurendisplay is , is eerder een voordeel dan een nadeel. Routes aflezen op een 820 wordt soms erg moeilijk door alle kleuren. Bovendien is de batterij een stuk beter. Zeg maar gerust dat ze 2x zo lang meegaat tijdens navigatie. Met de komoot app heb je in een wip een route gemaakt en zie zelf welke ondergrond je mag verwachten. Garmin heeft veel gadget die je nooit gebruikt.
JooHel89
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 24 feb 2017 21:30

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door JooHel89 »

janssis werner schreef:Voor wat jij er mee wilt doen zou ik voor de garmin edge Explorer kiezen. Top toestel heeft alles wat je nodig hebt. Bij de mio zijn er veel problemen met de bevestiging op de fiets. De garmin edge 520 werkt alles via de knopjes en dat moeilijk onderweg. Koop bij de garmin edge Explorer een omgekeerde houder van sram en dan staat hij goed vast boven de stuurpen en kost een 23euro.

Grtjs.
dat toestel had ik nog niet eens bekeken. Ziet er inderdaad redelijk goed uit. Kost ook iets minder. bedankt voor de tip.

groeten
JooHel89
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 24 feb 2017 21:30

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door JooHel89 »

Jemp schreef:Ga maar voor de wahoo element. Had een Edge 820, maar gebruiksvriendelijkheid en helderheid voor aflezen is er stuk beter. Het feit dat het geen kleurendisplay is , is eerder een voordeel dan een nadeel. Routes aflezen op een 820 wordt soms erg moeilijk door alle kleuren. Bovendien is de batterij een stuk beter. Zeg maar gerust dat ze 2x zo lang meegaat tijdens navigatie. Met de komoot app heb je in een wip een route gemaakt en zie zelf welke ondergrond je mag verwachten. Garmin heeft veel gadget die je nooit gebruikt.
Bedankt voor de reactie. ik ben (licht) kleurenblind en stoort het me dus niet zo dat het een zwart/wit scherm is. daarom dat ik de deze er ook tussen gezet had.

groeten
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door janssis werner »

Wat voor mij leuk is aan dit toestel. Dat is dat het zelf routes maak en als er in de streek veel te ontdekken is werkt dat goed. Plus je kunt kiezen welke windrichtingen je wilt rijden en je kan ook via bolleke pijltje rijden en geeft op 175m voor de splitsing het juiste traject aan.

Grtjs.
JooHel89
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 24 feb 2017 21:30

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door JooHel89 »

janssis werner schreef:Wat voor mij leuk is aan dit toestel. Dat is dat het zelf routes maak en als er in de streek veel te ontdekken is werkt dat goed. Plus je kunt kiezen welke windrichtingen je wilt rijden en je kan ook via bolleke pijltje rijden en geeft op 175m voor de splitsing het juiste traject aan.

Grtjs.
Klinkt goed.
Weet je of het ook mogelijk is om er mee te geocachen?

Gr
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door Jemp »

Had ook die functie op de 820, maar werkt maar half. Toertje race plannen en toch zit er steeds off road in. Kan soms erg lang duren eerder de route gevonden is en als datgene wat hij voorstel niet beantwoord aan je eisen kan he weer lang wachten. In die tijd heb je met komoot een route gemaakt die precies voldoet aan de verwachtingen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door janssis werner »

Normaal wel. Met de touring gaat dat en deze is de opvolger. Met dit toestel kun je veel , alleen niet tegen iemand rijden die de rit ook gereden heeft. Dat gaat niet ook strava stukken geeft dit toestel ook niet aan. Wat het wel doet is op de weg gevaarlijke punten aangeven .

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door janssis werner »

Met de kormoot ook op verplaatsing als je niks in de streek kent. Ben hellemaal niet op de hoogt van dit toestel , ben eigenlijk meer een polar liefhebber maar voor te gidsen in het veld zijn deze toestellen niet gemaakt. Bij garmin zijn de uitlezing van de rit wat minder dan bij polar. De edege Explorer vind ik nog betaalbaar als je er niet alles bij pakt van sensoren.

Grtjs.
Plaats reactie