tweede smartphone als GPS

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door PainSosis »

Ah cool, GSM's met ventilatoren om uren aan een stuk te werken en toch het hoofd koell te houden.
Zullen wel een verfrissend uiterlijk hebben dan in het saaie design wereldje van de dikke rubberized outdoor phones.
Om ni te spreken van kleine batterijen met supper capaciteit.

Vanwaar haal je de info dat toestellen gemaakt worden om uren aan een stuk te netflixen en te gamen?
Ik ontken niet dat er mensen zijn die hun toestel verkeerd gebruiken.
Ik voeg er aan toe dat dat dezelfde mensen zijn die 6 maand of een jaar later garantie staan te claimen omdat de batterij al kapot is.
Veel fabrikanten geven trowuens maar 6 maand garantie op accesoires en batterijen.

Toestellen worden ook niet gemaakt om zo intensief en lang te werken door de beperkt mogelijke omvang.
Ventilatoren en passieve cooling zijn slechts beperkt mogelijk en niet efficient in smartphones.


Een GSM toestel met een groot scherm en processor van hoogwaardige kwaliteit dat 7 uur meegaat terwijl dat continu aanstaat is onbestaand.
Af en toe raadplegen en voor de rest in de zak zal wel lukken. Dat doe ik zelf om te gaan wandelen.

Een toestel kan ik u niet aanraden maar indien je binnen een paar weken tips zou nodig hebben voor battery packs kan ik je reeds op weg helpen.
https://www.externebatterij.nl/powerban ... apaciteit/
Ik vertrek nooit zonder.
Wanneer je dat gewicht moet meesleuren weet je waarom dat die niet in u smartphone steken.

Mvg,

PS: Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat alle problemen verdwijnen als we een tablet zouden gebruiken..... echt waar :lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door _anonymus_ »

Volgens mij kunnen die dingen daar tegenwoordig wel tegen, hoor.
Ik gebruik mijn smartphone (Iphone 7) constant als navigatiesysteem in de wagen (Waze). Als je die niet inplugt loopt de batterij inderdaad snel terug, maar bij mij hangt die in de auto gewoon constant aan de lader.
Met overhitting had ik vroeger, toen de smartphone met een zuignap aan de voorruit was bevestigd, inderdaad soms last. Maar nu hang ik deze voor het ventilatieroostertje met een speciaal houdertje dat daar in klikt, en geen problemen mee. Er zijn dagen dat de telefoon 6 uur als navigatie dienst doet, en ik heb daar nog geen enkel probleem door ondervonden.
Maar bij gebruik op de fiets lijkt batterijduur mij het grootste probleem. Je kan natuurlijk wel een powerbank aan je fiets bevestigen om de batterij zo langer mee te laten gaan. En wat je tegenwoordig meer en meer ziet door de bikepacking-hype, is een dynamonaaf die je ook toelaat om terwijl je fietst je gps of telefoon bij te laden.
https://www.huntbikewheels.com/collecti ... c-wheelset" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

@PainSosis: ik weet dat je het allemaal goed bedoelt, maar toch heb ik mijn bemerkingen omtrent hetgeen jij hier allemaal neerpent.
PainSosis schreef:Ik heb een iPhone 6. Geen goedkoop brolleke dus.
Mja, iPhone 6 is een toestel van 2014, we zitten ondertussen al 4 generaties verder.
PainSosis schreef:Mijn batterij gaat een tweetal dagen mee bij normaal gebruik. Ik gebruik dat ding dus niet ter vervanging van mijn tablet of laptop maar effectief als telefoon/walkman/infokiosk/fototoestel.
Als deze na 4 jaar nog steeds 2 dagen meegaat dan gebruik je deze echt weinig. Of je hebt het toestel op het einde van zijn levensbaan gekocht (september 2016) en dan kan het nog meevallen na 2 jaar, maar alsnog niet als zware gebruiker.
PainSosis schreef:Het scherm dat continu aanstaat en de processor en grafische chip die continu werken door bvb youtube filmpjes, games en ook GPS gebruik is niet goed voor de telefoon.
Wanneer ik dat ding als GPS gebruik wordt deze heel warm en zie ik de batterij teruglopen per 10 minuten.
Ik zet nu het scherm uit en bij de volgende afslag springt het vanzelf weer aan. Dat gaat beter.
Telefoons zijn niet gemaakt om uren aan een stuk gebruikt te worden en zo een gebruik maakt niet alleen de autonomie maar ook de levensduur van u batterij een pak korter.
Een iphone met ingeschakelde GPS functie in de zon leggen op het dashboard zorgt zelfs voor oververhitting en crash. Heb ik uit ervaring......
In volle zon op een stuur zal wel koeler zijn door de luchtcirculatie maar ik zou er toch rekening mee houden.
Er is niks verkeerd met een smartphone die continue aan staat, zowel batterij als scherm kunnen daar tegen. Enige waar je moet voor oppassen zijn OLED schermen, die kunnen wel eens last hebben van inbranden... maar verder zie ik geen probleem.
PainSosis schreef: Conclusie:
Het kan een perfect alternatief zijn voor uw persoonlijk gebruik en zelfs beter werken dan een fiets GPS maar het zal de levenduur van uw telefoon en batterij aanzienlijk verkorten en er zullen een pak beperkingen zijn tegenover een fiets GPS.
De rekenkracht en scherm van een GSM zijn beter en sneller maar dat vraagt meer energie.
Meer energie betekend kortere levenduur van de batterij en oververhitting.
Oververhitting betekend kortere levensduur van het toestel.
Waar haal je die wijsheid dat bij continue gebruik het toestel gaat overhitten? Ja als je deze aan een voorruit kleeft met de volle zon, maar in normale omstandigheden?
PainSosis schreef: Een batterij met een autonomie van 24h of meer op 2 uur leeg zuigen is echt niet OK en je kan niet anders.
De nieuwe generatie smartphones zuig je niet leeg na 2 uur hoor en de batterij capaciteit gaat hierdoor niet achteruit, maar het is het opladen die er voor zorgt dat de batterijcapaciteit achteruit gaat. Dus leegtrekken, opladen, leegtrekken, opladen,... is nefast voor een gezonde batterij.
PainSosis schreef: Vergelijk het met continu aan 8.000 toeren rijden met u wagen. Dat is niet OK.
Een vergelijking die geen steek houdt volgens mij, soit!
PainSosis schreef: Vanwaar haal je de info dat toestellen gemaakt worden om uren aan een stuk te netflixen en te gamen?
Ik ontken niet dat er mensen zijn die hun toestel verkeerd gebruiken.
Van waar haal jij de info dat de toestellen hiervoor niet gemaakt zijn? Verkeerd gebruiken? De jeugd (en niet alleen de jeugd) doet niks anders: netflixen, youtuben, social media filmjes bekijken, gamen...
Mijn zoon gebruikt enkel zijn laptop voor zijn studies, maar daarnaast gebruikt hij voor alles zijn smartphone.
PainSosis schreef:Ik voeg er aan toe dat dat dezelfde mensen zijn die 6 maand of een jaar later garantie staan te claimen omdat de batterij al kapot is.
Veel fabrikanten geven trowuens maar 6 maand garantie op accesoires en batterijen.
In België is men verplicht om 2 jaar garantie te bieden, dus je zit 2 jaar goed. Apple is maar één jaar, maar de verkoper moet die extra 1 jaar voor zich nemen.
PainSosis schreef: Toestellen worden ook niet gemaakt om zo intensief en lang te werken door de beperkt mogelijke omvang.
Ventilatoren en passieve cooling zijn slechts beperkt mogelijk en niet efficient in smartphones.
Toch wel, na een paar uur gebruik van mijn iPhone is die niet eens warm, dus de koeling is wel OK in de nieuwste generatie.
PainSosis schreef: Een GSM toestel met een groot scherm en processor van hoogwaardige kwaliteit dat 7 uur meegaat terwijl dat continu aanstaat is onbestaand.
4 à 5 uur SOT met GPS moet lukken. Denk zelfs dat mijn iPhone het zolang volhoudt. Maar toestellen met hoge capaciteitbatterij > 4000 mAh moeten het zeker langer volhouden.
PainSosis schreef: Een toestel kan ik u niet aanraden maar indien je binnen een paar weken tips zou nodig hebben voor battery packs kan ik je reeds op weg helpen.
https://www.externebatterij.nl/powerban ... apaciteit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vertrek nooit zonder.
Ik vertrek altijd zonder, ik weet dat mijn iPhone het gaat volhouden als ik aanzet met een volle batterij.
Er ligt hier een oude iPhone 6s naast mij met een slechte batterij (78% volgens iOS 12) en die trek ik binnen het uur leeg, maar mijn nieuwe iPhone zit na een uur nog maar aan 80%.
En ik ga de batterij van die iPhone 6s vervangen voor €29 (tot eind 2018) en dan zit hij terug op volle capaciteit en kan ik weer uren verder.
PainSosis schreef:Wanneer je dat gewicht moet meesleuren weet je waarom dat die niet in u smartphone steken.
Als je voor een toestel kiest met een groot scherm en lage batterijcapaciteit dan raad ik ook aan om een extra batterij pack mee te nemen, maar voor kortere ritten zal het niet nodig zijn.
PainSosis schreef: PS: Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat alle problemen verdwijnen als we een tablet zouden gebruiken..... echt waar :lol:
Mijn iPad ligt stof te happen sinds ik ben overgestapt op een smartphone met groot scherm, dus ik heb de omgekeerde beweging gemaakt :-)

Zoals ik eerder al aanhaalde, een smartphone gebruiken op een fiets is prima, maar je hebt wel enkele beperkingen: leesbaarheid, touch screen en water druppels (reaktie scherm). Voor de rest zie ik geen probleem, behalve dat je met een knoert van een scherm op uw fiets zit.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door PainSosis »

Perceptie en realiteit liggen ver uit elkaar. Kijk maar naar de opwarming van de aarde.
Wanneer je dan nog eens met verschillende meningen en gebrek van voldoende technische kennis geconfronteerd wordt is het hek helemaal van de dam.

Wat je mij ten laste kan leggen is dat ik het omschrijf als "onjuist gebruik" en "er niet voor gemaakt zijn"
Anderen maken daarvan "het appaaraat zal sneller leeg zijn / kapot gaan"

Van waar ik de meningen of opmerkingen haal is uit ervaring met CPU's en GPU's , batterijen en smartphones sinds de eerste modellen op de markt kwamen tot nu. En dat in een variëteit van apparaten.
Voor de meeste beweringen kan ik er zelfs artikels aan toevoegen indien jullie dat zouden wensen.


Wanneer je tussen de regels leest kan je ook zien dat ik het de ideale oplossing vind.
Losstaand van feit dat u toestel sneller kapot zal zijn wegens intensief gebruik van de batterij.

https://support.apple.com/nl-be/HT208387" onclick="window.open(this.href);return false;

De garantie gevallen:
Als wederverkoper wordt je gejost langs alle kanten. Internet en fabrikanten.

Op de meeste aankopen is een fabrieksgarantie van toepassing. Dit is een contractuele waarborg tegen fabricagefouten en gebreken in het concept of de uitvoering. Op zich is de fabrikant (die niet rechtstreeks aan de consument verkoopt), niet gebonden aan de wettelijke garantietermijn van 2 jaar.

Sommige fabrieksgaranties lopen 2 jaar of meer (vb. nieuwe auto’s), andere zijn beperkt tot één jaar (vb. consumentenelektronica), en soms beperkt de fabrikant zijn waarborg tot 6 maanden (vb. batterijen voor een laptop).

U kunt de fabrikant of zijn invoerder inlichten van uw garantieprobleem. Hebt u als consument uw aankoop echter gedaan bij een beroepsverkoper, dan is die verantwoordelijk voor de garantieregeling, en dit tot 2 jaar na levering. Een garantiegeschil moet u dus altijd melden aan de verkoper. Hij is de eindverantwoordelijke want u kocht het product bij hem.

Is de wettelijke garantietermijn voorbij, dan kunt u nog een beroep doen op de fabrieksgarantie als die niet vervallen is.

De regeling ernstige verborgen gebreken is opgenomen in het burgerlijk wetboek onder de art. 1641-1649 en voorziet zelfs niet in een termijn. Na afloop van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar en/of de afgesloten verlengde garanties (vb. 5 jaar op uw nieuwe wagen), kunt u zich op die regeling nog beroepen. U moet wel instaan voor de bewijsvoering.


Mvg,
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

eender welk ding dat intensief wordt gebruikt, zal (gemiddeld!) sneller de geest geven dan hetzelfde ding dat sporadisch gebruikt wordt. wat dat betreft is een accu niet verschillend van een maxxis band. dat is hier dan ook niet het punt.

de vraag is nog steeds: ALS je voor een smartphone GPS kiest, welke zou dan aan te raden zijn, om wat voor reden dan ook?
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door PainSosis »

Een van de laatste en duurdere generaties smartphones. Liefst niet te klein.
Indien mogelijk vervangbare batterij.

Omdat die CPU's en GPU's efficienter (minder energie,minder warmte) werken.
Omdat die batterijen een betere levensduur hebben. Groter zijn.

We spreken hier dan wel niet meer over een tweedehands recupke maar over een telefoon van een aanzienbaar aantal euro's.
Voor die prijs koop ik mij dan liever een Garmin 1030.

Mvg,


:off:
Binnenkort hebben we dus carbon fietsen van 5000 euro met een iphone x op het stuur om 1 keer in de maand 60 kilometer te gaan fietsen langs de dijk aan het zeetje :lol: sorry hé, naar niemand persoonlijk gericht!
:off:
Laatst gewijzigd door PainSosis op di 23 okt 2018 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

PainSosis schreef:Wat je mij ten laste kan leggen is dat ik het omschrijf als "onjuist gebruik" en "er niet voor gemaakt zijn"
Anderen maken daarvan "het appaaraat zal sneller leeg zijn / kapot gaan"
Een smartphone is voor jou een telefoon/walkman/infokiosk/fototoestel, dus als je er een filmpje op bekijkt of spelletje op speelt ben je niet juist bezig.
Dit is hetgeen ik probeer duidelijk te maken dat je hier een totaal verkeerd beeld over hebt. Meer en meer worden smartphones gebruikt voor dagdagelijkse bezigheden en daar horen gamen en video's bekijken ook bij. Het gebruik van laptop en/of tablet valt bij velen ook weg, daar bijna alles met een smartphone kan.
Een smartphone gaat niet kapot van een hoge SOT en/of veel CPU/GPU gebruik, ... na 1 jaar zwaar gebruik van een iPhone 8 had ik nog 95% van mijn batterijcapaciteit.
Smartphones zijn gemaakt om te consumeren zonder beperkingen...
PainSosis schreef: De garantie gevallen: ...
Om on topic te blijven, een batterij dat binnen de 2 jaar defect is wordt onder garantie vervangen...!
Laatst gewijzigd door RigolleM op di 23 okt 2018 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

PainSosis schreef: :off:
Binnenkort hebben we dus carbon fietsen van 5000 euro met een iphone x op het stuur om 1 keer in de maand 60 kilometer te gaan fietsen langs de dijk aan het zeetje :lol: sorry hé, naar niemand persoonlijk gericht!
:off:
Neen ééntje van €10k, Edge 1030 op stuur en een Xs Max 512Gb (Gold) in de achterzak :-p
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

PainSosis schreef:Een van de laatste en duurdere generaties smartphones. Liefst niet te klein.

Omdat die CPU's en GPU's efficienter (minder energie,minder warmte) werken.
Omdat die batterijen een betere levensduur hebben. Groter zijn.

We spreken hier dan wel niet meer over een tweedehands recupke maar over een telefoon van een aanzienbaar aantal euro's.
Voor die prijs koop ik mij dan liever een Garmin 1030.

Mvg,


:off:
Binnenkort hebben we dus carbon fietsen van 5000 euro met een iphone x op het stuur om 1 keer in de maand 60 kilometer te gaan fietsen langs de dijk aan het zeetje :lol: sorry hé, naar niemand persoonlijk gericht!
:off:
Naar niemand persoonlijk, maar het staat er natuurlijk wel ondubbelzinnig hé.

naar mijn aanvoelen zijn er tegenwoordig zogenaamde rugged smartphones in de prijsklasse 200-300 euro, met een accu van 4000-5000 mAu en een scherm van 4 à 5", die zeer geschikt zijn voor mensen die VOORAL willen navigeren en exploreren en niet geïnteresseerd zijn in fitnesstoepassingen. Bovendien vereist het werken met een bike compu sowieso een learning curve (ze geven niet voor niks heuse cursussen) die bij een smartphone veel kleiner is. (dat laatste is een argument voor mensen zoals ik die voor de eerste keer op zoek zijn naar een GPS.)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

Shreddie Mercury schreef:naar mijn aanvoelen zijn er tegenwoordig zogenaamde rugged smartphones in de prijsklasse 200-300 euro, met een accu van 4000-5000 mAu en een scherm van 4 à 5", die zeer geschikt zijn voor mensen die VOORAL willen navigeren en exploreren en niet geïnteresseerd zijn in fitnesstoepassingen. Bovendien vereist het werken met een bike compu sowieso een learning curve (ze geven niet voor niks heuse cursussen) die bij een smartphone veel kleiner is. (dat laatste is een argument voor mensen zoals ik die voor de eerste keer op zoek zijn naar een GPS.)
De leercurve bij Garmin is inderdaad niet min, maar bij Wahoo is dit vrij eenvoudig en zeker als je geen Garmin hebt gehad (verkeerde gewoontes) is die vrij makkelijk instapbaar. Alles wordt geregeld via de smartphone, daarna heb je geen omkijken meer naar. Een Bolt is er al vanaf € 239!
Ook heeft Garmin Outdoor toestellen die eerder gericht zijn op navigeren en hiken, zoals de Oregon of Etrex. Die laatste vind je al rond de €200.
Plaats reactie