Gps-mountainbike :de combinatie?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

Beste,

Ik heb me al rot gezocht op het net en geprobeerd om via verkopers aan de juiste info te geraken maar ik zal waarschijnlijk iets verkeerd doen.

Afgelopen Zondag ben ik de groene lus in Essen gaan rijden (pas beginnende mtb-er). Ben daar enkele keren een groen pijltje voorbijgereden. Gevolg is dat ik de lus in 3 keer heb gereden. Daar is dat nu niet zo een ramp maar stel dat ik naar Houffalize trek....

Kan zo'n route geladen worden in een gps om offroad te volgen? Hoe precies werkt dat?
Of kan je alleen op gps rijden via de verharde wegen?

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door KrisMaes76 »

Er zijn genoeg plekken op het internet waar je de officiële routes kan downloaden, bvb routeyou of sport.vlaanderen of ...
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

Dank je Kris,

Die had ik ook al gevonden, voor zover ik mee ben heten ze GPX bestanden.

Maar hoe werkt nu precies zoiets op de gps? Vertelt die bvb op 10m of 20m nauwkeurig waar je moet afslaan in de bossen/offroad?

Ik ben op zoek naar de juiste werking op de gps zelf...

Ik was misschien niet duidelijk genoeg.

Ik stel me deze vraag omdat ik een gps zou willen aanschaffen die me offroad de weg wijst. Ik ben geen asfaltrijder, anders kocht ik een koersfiets...En mijn oriëntatie is jammer genoeg 0/10.

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door chrisper »

Bossi13 schreef:Dank je Kris,

Die had ik ook al gevonden, voor zover ik mee ben heten ze GPX bestanden.

Maar hoe werkt nu precies zoiets op de gps? Vertelt die bvb op 10m of 20m nauwkeurig waar je moet afslaan in de bossen/offroad?

Ik ben op zoek naar de juiste werking op de gps zelf...

Ik was misschien niet duidelijk genoeg.

Ik stel me deze vraag omdat ik een gps zou willen aanschaffen die me offroad de weg wijst. Ik ben geen asfaltrijder, anders kocht ik een koersfiets...En mijn oriëntatie is jammer genoeg 0/10.

Groetjes,

Bossi

mij mening (met een garmin edge 1000 toestel) is dat de route volgen redelijk goed haalbaar is...
MAAR...
met afslag begeleiding vind ik het wat minder
dan berekent hij ongeveer de geladen route, maar gebieden of wegen dat hij niet kent stuurt hij u er rond
bij gevolg dat sommige routes niet helemaal correct gereden word.
ook als je verkeerd rijd, stuurt hij je weer naar de route via een omweg, dus hij herberekenkt de routevia een omwegje

ik persoonlijk vind ik het makkelijker om gewoon het 'lijntje' te volgen op de gps
zonder de navigatie
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Beny »

Met de gps kan je zonder problemen door "op het lijntje te rijden" een "broodkruimelspoor", track/spoor/koers die in een gpx file zit perfect narijden (tenminste zoals hierboven aangegeven je de afslagbegeleiding uitschakelt)
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

Bedankt heren voor de reacties,

Ik begin een beetje te begrijpen dat een route geladen kan worden en dat je ze dan zo offroad kan volgen.

Nu eens uitzoeken wat jullie bedoelen met het lijntje...

Groetjes,

Bossi

(ps: de Mio's spreken mij wel aan maar lees veel dat ze last hebben van vocht, de mensen die daar geen last van hebben gaan natuurlijk niet reageren dat hij droog blijft)
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Luhmann »

'lijntjes' is de lijn op een kaart die je volgt, een fiets gps geeft geen gesproken aanwijzingen en zoals personen hierboven zeggen rijden ze eigenlijk liever zonder links-rechts afslag aanduidingen of pijlen maar met de gps zo ingesteld dat hij enkel de kaart toont met daarover een lijn van de te volgen route.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

OK, ik vond het ook op google afbeeldingen. Toch iets of wat vergelijkbaar met een auto-gps, zo toch de mijne.
Ga me vandaag eens laten informeren in een shop...

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door RigolleM »

Er zijn genoeg YT filmpjes te vinden hoe je moet navigeren met een fietsGPS, zelfs offroad.
Offroad of onroad maakt eigenlijk weinig verschil qua werking. Offroad en afslagbegeleiding is een pain in the ass, dus is het beter om gewoon de track (kruimelspoor) te volgen, zoals hierboven al werd aangehaald.

Mio is goed voor oma & opa die met hun stadsfiets een toerke willen doen, voor het serieuzere werk ben je beter af met Garmin of Wahoo.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

OK, dank je voor reply!

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie