GPS op de gsm met of zonder internet?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Jommeke12
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 10:52

GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door Jommeke12 »

Mijn trouwe garmin is momenteel in herstelling, maar dat kan wel 4 weken duren is me gezegd.
Ik ga daar wel op wachten, was een trouwe bondgenoot ondertussen.
Ik zal me dus even moeten aanpassen en de GPS gebruiken op mijn telefoon. Dat werkt prima, maar als ik het goed begrijp, heb ik absoluut internet nodig, klopt dat? We gaan volgend weekend 2 weken naar de Ardennen om te fietsen. Ik kan die informatie nergens vinden. Dan wil ik ook weten of dan mijn Mobilus S van proximus wel voldoende is. Heeft Proximus daar voldoende dekking? Is dat abonnement voldoende groot? Het zou stom zijn om direct verloren te rijden, en ik heb deze week nog om er eventueel iets aan te veranderen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door RigolleM »

Er zijn apps met offline kaarten, waarbij je geen internet nodig hebt.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door PainSosis »

Je moet zoeken naar GPS apps met offline kaarten.
Dit is een betalende optie in sommige gevallen.
Op gebied van dekking door je provider in de Ardennen kan je je best tot hun richten en de vraag stellen.

Voldoende Data in je abonnement of niet?
Hangt ervan af wat je wil doen en wat je gsm (mogelijks) allemaal gaat doen op de achtergrond.
Wanneer je de kaarten op voorhand via wifi download en ze offline gebruikt met je data verbinding uitgeschakeld, ga je helemaal niets nodig hebben of verbruiken.
Opgepast.
Smartphones durven al eens automatische updates ingeschakeld hebben en wanneer je telefoon al die standaard meegeleverde apps begint te updaten op je data verbinding kan deze snel opgebruikt zijn.
Streaming apps en social media apps zoals facebook zijn de grootverbruikers van data. Filmpjes en foto's dus.

Gebruik je online kaarten ben je inderdaad onderhevig aan dekking in dat gebied.
Voor die kaarten is een verbinding met 4G of 3G of Edge een heel groot verschil. Een verschil van 5 minuten wachten op een beeld tegenover beeld binnen de 2 seconden.
Het is niet omdat ze u melden dat er daar dekking is dat het 4G gaat zijn. Iets anders dan 4G kan wel eens frustrerend traag gaan dus offline kaarten zijn aan te raden.

Alsook een reserve telefoon!


Hoeveelheid data?

1Gig is ruim voldoende wanneer je geen hele dag foto's en filmpjes zit te bekijken en wanneer je geen updates doet.
2Gig om te surfen zonder zorgen. Normaal gebruik.
4Gig en meer voor excessief tiener gebruik.

Persoonlijk:
Ik zou die GPS apps altijd offline gebruiken voor gebruik buiten de steden en grote banen.
Online in de steden omdat de 4G dekking daar goed vertegenwoordigd is en je niet op voorhand moet chipoteren met kaarten en real time info kan krijgen van verkeer. "Here WeGo" is een topper voor met de wagen!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door RigolleM »

Ff meer tijd om te reageren nu!
PainSosis schreef:Je moet zoeken naar GPS apps met offline kaarten.
Dit is een betalende optie in sommige gevallen.
Zelf geen ervaring met dergelijke apps op de fiets, maar collega van mij gebruikt Oruxmaps of ViewRanger. Iets wat PainSosis niet vernoemt, maar wellicht belangrijk is, beiden werken met GPX bestanden :wink:
PainSosis schreef: Op gebied van dekking door je provider in de Ardennen kan je je best tot hun richten en de vraag stellen.
Kaart met dekking Proximus
PainSosis schreef:4Gig en meer voor excessief tiener gebruik.
Grappig... dat enkel tieners zoveel verbruiken volgens U...
PainSosis schreef: Persoonlijk:
Ik zou die GPS apps altijd offline gebruiken voor gebruik buiten de steden en grote banen.
Online in de steden omdat de 4G dekking daar goed vertegenwoordigd is en je niet op voorhand moet chipoteren met kaarten en real time info kan krijgen van verkeer. "Here WeGo" is een topper voor met de wagen!
Oruxmaps en ViewRanger hebben offline 'off road' kaarten, ik weet niet of de off road kaarten al of niet gratis zijn (vermoed het niet) en heb je eigenlijk geen datanetwerk nodig enkel een goede GPS fix.
Proximus heeft een zeer goede dekking buiten de grote steden, het zijn vooral Orange en Base die goed vertegenwoordigd zijn in grote steden, maar net iets minder daar buiten.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door PainSosis »

:off:
RigolleM schreef:
PainSosis schreef:4Gig en meer voor excessief tiener gebruik.
Grappig... dat enkel tieners zoveel verbruiken volgens U...
[-X Daar ben je veronderstellingen aan het maken en mij woorden in de mond aan het leggen :-D , één van de meest voorkomende situaties bij ons mensen trouwens, die veronderstellingen.

"Excessief tienergebruik" is een omschrijving van een bepaalde toewijding en fanatisme.
Een omschrijving die voor veel mensen begrijpbaar is. :-D
In geen geval vermeld ik dat dit soort gebruik enkel door tieners wordt toegepast!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door RigolleM »

PainSosis schreef:4Gig en meer voor excessief tiener gebruik.
PainSosis schreef:In geen geval vermeld ik dat dit soort gebruik enkel door tieners wordt toegepast!
:-"
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door PainSosis »

Dus voor u wil die zin zeggen dat enkel tieners excessief gebruik van smartphone hebben.....
Tja, op interpretaties hebben we weinig vat en ik kan enkel uitleggen wat ik er wel mee bedoelde.
Als je het dan niet geloven wil, No Problem! Heb ik je toch aan het lachen gebracht.

Leven en laten leven.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door RigolleM »

PainSosis schreef:Dus voor u wil die zin zeggen dat enkel tieners excessief gebruik van smartphone hebben.....
Neen, als er iemand meer dan 4 Gb/maand verbruikt heeft dan heeft die volgens jou tiener-gewoontes...

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om gans de dag over Wifi te beschikken, en als uw smartphone uw enige vorm van communicatie is dan stijgt het verbruik zienderogen.

De Belgische operatoren staan hopeloos achter met hun beperkte volumes, in Nederland en Frankrijk is onbeperkt surfen al goed ingeburgerd en niet eens zo duur.
Hier proberen ze ook onbeperkt surfen te introduceren (zie Orange) maar als je boven de 20Gb gaat val je terug op smallband :roll:
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door PainSosis »

Stel dat ik zou gezegd hebben:
Bebouwde kom voor zondagsrijders
Race circuit voor racepiloten.
En jij antwoord daarop:
Grappig dat je denkt dat enkel racepiloten snel rijden.

Neen dat denk ik niet, ik wou gewoon aangeven hoe snel iemand reed door een vergelijking te maken met iemand die snel rijd.
Ik had ook kunnen zeggen:
Race circuit voor Jordan Lukaku maar niet iedereen weet dat Jordan een zware voet had.
RigolleM schreef:
PainSosis schreef:Dus voor u wil die zin zeggen dat enkel race piloten snel rijden.....
Neen, als er iemand snel rijd dan heeft die volgens jou race piloot gewoontes...
Ja inderdaad. Of toch dat stukje van race piloot zijn.
Een race piloot heeft nog vele andere gewoontes ook.

RigolleM schreef:Niet iedereen heeft de mogelijkheid om gans de dag over Wifi te beschikken, en als uw smartphone uw enige vorm van communicatie is dan stijgt het verbruik zienderogen.

De Belgische operatoren staan hopeloos achter met hun beperkte volumes, in Nederland en Frankrijk is onbeperkt surfen al goed ingeburgerd en niet eens zo duur.
Hier proberen ze ook onbeperkt surfen te introduceren (zie Orange) maar als je boven de 20Gb gaat val je terug op smallband :roll:
Volledig mee eens!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS op de gsm met of zonder internet?

Bericht door RigolleM »

PainSosis schreef:Stel dat ik zou gezegd hebben:
Bebouwde kom voor zondagsrijders
Race circuit voor racepiloten.
En jij antwoord daarop:
Grappig dat je denkt dat enkel racepiloten snel rijden.

Neen dat denk ik niet, ik wou gewoon aangeven hoe snel iemand reed door een vergelijking te maken met iemand die snel rijd.
Ik had ook kunnen zeggen:
Race circuit voor Jordan Lukaku maar niet iedereen weet dat Jordan een zware voet had.

RigolleM schreef:
PainSosis schreef:Dus voor u wil die zin zeggen dat enkel race piloten snel rijden.....

Neen, als er iemand snel rijd dan heeft die volgens jou race piloot gewoontes...


Ja inderdaad. Of toch dat stukje van race piloot zijn.
Een race piloot heeft nog vele andere gewoontes ook.
Je hebt gelijk :roll:
Maar zou je kunnen ophouden om zaken te quoten die ik niet geschreven heb aub?
Plaats reactie