correcte hm's?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

correcte hm's?

Bericht door schuppe »

ik heb mijn garmin edge 810 nu een half jaar en ben er wel tevreden van, alleen 2 vraagjes:
- hoe kan ik op mijn overzichtsscherm de gemiddelde snelheid id plaats vd calorieën zetten (als dit mogelijk moest zijn)?
- mijn hoogtemeters verschillen meestal veel dan dat wat op voorhand is gezegd; Dit weekend kondigen ze 1445 hm aan op de meerdael classic en ik had er 1227. Maar ook bij andere tochten is er wel wat verschil. Hoe komt dit?
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: correcte hm's?

Bericht door [DHB]KweNi »

schuppe schreef:ik heb mijn garmin edge 810 nu een half jaar en ben er wel tevreden van, alleen 2 vraagjes:
- hoe kan ik op mijn overzichtsscherm de gemiddelde snelheid id plaats vd calorieën zetten (als dit mogelijk moest zijn)?
- mijn hoogtemeters verschillen meestal veel dan dat wat op voorhand is gezegd; Dit weekend kondigen ze 1445 hm aan op de meerdael classic en ik had er 1227. Maar ook bij andere tochten is er wel wat verschil. Hoe komt dit?
Staat de hoogte ingesteld op GPS of barometrisch?
Barometrisch geeft normaal gezien het nauwkeurigste resultaat.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: correcte hm's?

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik weet niet hoe ze tot die hoogtemeters gekomen zijn maar op de extra lus van 22km zouden 515hm's hebben gezeten ... dat is wel héél veel op zo'n afstand.

Als ik bij toertochten eens naar andere bikers kijk dan is er altijd behoorlijk wat verschil tussen allerhande gps-toestellen, nogal wat toestellen overschatten de hoogtemeters (is mijn indruk). Ik had met mijn 820 1184hm's, als ik het upload naar ridewithgps dan krijg ik 1215hm's. Volgens mij is je 810 dus behoorlijk accuraat.
Met mijn oude edge 705 had ik gisteren waarschijnlijk aan 1500hm's gekomen, dat toestel overdreef nogal.
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

Re: correcte hm's?

Bericht door schuppe »

ok. ik ga eens checken ivm dat barometrisch enz...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: correcte hm's?

Bericht door Free_ltd »

Ge kunt in Garmin Connect op de pc hoogtecorrecties laten doorvoeren. Dan neemt hij niet de barometer, maar die van de kaart.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: correcte hm's?

Bericht door [DHB]KweNi »

Mister No Chaïn schreef:Ik weet niet hoe ze tot die hoogtemeters gekomen zijn maar op de extra lus van 22km zouden 515hm's hebben gezeten ... dat is wel héél veel op zo'n afstand.
Hoogtemeters worden verkregen door de stukken af te rijden.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: correcte hm's?

Bericht door PainSosis »

Simpel uitgelegd.

Als je over een modderhoop rijd die 10 meter hoog is heb je 20 barometrische hoogtemeters. Of 10..... :-D
Op de landkaart heb je er 0 omdat die modderhoop niet op de kaart is genoteerd.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: correcte hm's?

Bericht door chrisper »

PainSosis schreef:Simpel uitgelegd.

Als je over een modderhoop rijd die 10 meter hoog is heb je 20 barometrische hoogtemeters. Of 10..... :-D
Op de landkaart heb je er 0 omdat die modderhoop niet op de kaart is genoteerd.

als je over deze enorm hoge modderhoop rijd, heb je inderdaad 10 hm
dus enkel de hoogte die je klimt
op een landkaart zal dat idd 0 zijn omdat deze niet op de kaart is getekend
let wel op: plotse weersverandering, van heel mooi weer naar plotse grote onweersbui, zal ook invloed geven op uw effectieve hoogte
en kan daardoor ook op dat moment een invloed geven op de hoogte meters

in principe maakt het niet uit of je de correcte hoogte ingeeft of niet
of je nu van 100m naar 200m stijgt, (100hm dus) of je stijgt van -50m naar 50m maakt eigenlijk niet uit (is ook 100hm)
maar ik probeer zo nu en dan de 'correcte hm' eens in te vullen
Plaats reactie