Ervaringen Komoot?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Hi,

Ik rij nog steeds met een "oude" Edge 500, maar werkt nog steeds perfect, enkel het gebruik van kaarten is natuurlijk zeer beperkt op dat toestel. Aangezien het "perfecte GPS toestel" nog niet bestaat ben ik van plan om met m'n Edge 500 te blijven rijden maar denk ik eraan om een oude gsm te gebruiken voor het gebruik van kaarten, ik heb nu Komoot bekeken wat me een zeer goede oplossing lijkt. Iemand ervaring met het gebruik van Komoot? Of alternatieven?
Vooral het aanmaken van een nieuwe route tussen 2 punten lijkt me zeer handig, ik heb er al een aantal gepland voor dit weekend.

PS: ik ben op de hoogte van de batterij duur van een smartphone, na een test zou deze het zo'n 4 uur uithouden, wat voor mijn huidige gebruik voldoende is.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:Ik rij nog steeds met een "oude" Edge 500, maar werkt nog steeds perfect, enkel het gebruik van kaarten is natuurlijk zeer beperkt op dat toestel. Aangezien het "perfecte GPS toestel" nog niet bestaat
Die bestaat al jaren en noemt Garmin GPSmap of afgeleiden ervan Etrex of Oregon, maar ogen niet zo sexy op onze -9 kg fiets met clean desk stuur...
JOBA schreef:PS: ik ben op de hoogte van de batterij duur van een smartphone, na een test zou deze het zo'n 4 uur uithouden, wat voor mijn huidige gebruik voldoende is.
Autonomie is één probleem, maar wat met onze Belgische weersomstandigheden, bv. een drache nationale... gaat uw smartphone het dan volhouden en/of nog voldoende functioneren (bedienen van het toestel in de regen bv.)? Wat als je een serieuze tuimelperte maakt en smartphone wordt weggekatapulteerd tegen een rots en heeft de crash niet overleeft en je bent alleen en je moet iemand verwittigen?

Ik heb het smartphone verhaal al verschillende keren zien opduiken, maar uiteindelijk kiest men toch voor een los GPS toestel om te navigeren.

Succes met Komoot.. laat ons weten wat uw bevindingen zijn... altijd leuk om achter te lezen!
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Bedankt, ik bedoelde de perfecte fiets GPS, mogelijks wel maar ik wil ook geen 500€ geven aan een Garmin. En daarnaast zolang die toestellen niet beter worden dan dit " onclick="window.open(this.href);return false; weiger ik iets iets nieuw aan te schaffen. Mogelijks dat de Karoo Hammerhead zo’n zaken oplost zoals geen extra gebruik van een smartphone of een supertraag scherm. Mijn Iphone4S van 5 jaar met komoot werkt beter dan die toestellen in het filmpje.

Ivm. GSM, ik gebruik een oude Iphone4S in een sterke case. In neem daarmee nog een andere telefoon mee om te gebruiken voor noodgevallen. De GSM op mn stuur is enkel voor gebruik van kaarten, zoals ik al zei gaat 4u mee, normaalgezien gezien genoeg voor de ritten door het vlaamse landschap ;-).
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

En hierbij mijn feedback, na een ritje van 25km:

- Had in Komoot 2 punten opgegeven, start en eindpunt en had de app zelf een mountainbike route laten uitstippelen
- Ik was aangenaam verrast, stuurde me langs paadjes in de buurt waar ik zelf nog nooit geweest was
- Gebruik batterij van smartphone valt mee, +/- 25% per uur
- Aangezien het heel zonnig was, was de route soms zeer moeilijk af te lezen van het iphone scherm (niet van de Edge 500) maar daar hielpen de spraak aanwijzingen dan weer mee. Mijn Iphone stond wel op het luidst, anders niet altijd hoorbaar.
- 1 maal stuurde de app me een weg in die niet meer bestond, was er volgens mij vroeger wel, maar leek me "ingepalmd" door de boeren en niet meteen berijdbaar. Berekende niet automatisch een nieuwe route naar mijn eindpunt, dus manueel de route moeten stoppen en een nieuwe laten berekenen vanaf het punt waar ik was naar mijn eindpunt. Het zou handig zijn dat de app automatisch naar een alternatief zoekt. Ik heb ondertussen gevonden dat er een snelle manier is om dit te doen dmv. 2 clicks en dus niet wat ik gedaan heb.
- Ik had de route ook op mijn Edge 500 gezet, en eigenlijk viel dat ook goed mee, natuurlijk moet je daar meer mee opletten bij het nemen van het juiste pad en geeft enkel aan wanneer je niet meer op de juiste weg zit. En natuurlijk automatisch her-routeren is daar helemaal niet bij.

Al bij al ben ik vrij positief, het lijkt me zelfs doenbaar om in het vervolg gewoon de route op m'n Edge 500 te zetten, en gewoon mijn iphone in m'n rugzak te laten (met scherm uit - spaart dan weer heel wat batterij), in combinatie met een bluetooth oortje zodat ik de route (kruimelspoor) op m'n Edge zie en via oortjes de gesproken richtingaanwijzingen krijg.

Bij deze ga ik tegen mijn vrouw zeggen dat ik 500€ uitgespaard heb voor een nieuw GPS fiets toestel :lol: :lol:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:Bij deze ga ik tegen mijn vrouw zeggen dat ik 500€ uitgespaard heb voor een nieuw GPS fiets toestel :lol: :lol:
Uw uiteindelijke conclusie, na een ritje van 'maar' 25 km: je blijft gewoon bij je Edge 500, enige wat je nog mist is iemand die tegen je zegt welke richting je uit moet.

Ik heb een Edge 500 gehad en ik heb toch vaak misreden, wegens geen achterliggende kaart. Als je de route niet te ingewikkeld (geen kruisingen, geen verschillende splitsingen, afgescheiden wegen,...) is voldoet de Edge 500, maar ik als ik echt moest navigeren, dan ging mijn Oregon 400 mee. Uiteindelijk Edge 500 en Oregon vervangen door een Edge 800.

Je zult zien na een paar ritten, of het je nog altijd bevalt, maar ik zou nog niet tegen mijn vrouw vertellen dat je € 500 bespaard hebt... :-D
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door _anonymus_ »

Over Komoot:
Ik ben hier zeer tevreden over.
Toen ik mijn Wahoo Elemnt Bolt fietsgps kocht, heb ik mij ook geregistreerd bij Komoot.
Er was toen net een actie waarbij je het volledige pakket had voor € 19.99: dit wil zeggen onbeperkte toegang tot alle kaarten van over de hele wereld, levenslang.
Ik gebruik Komoot vooral om routes mee te plannen en deze dan naar mijn Wahoo fietsgps te sturen. De routering is zeer goed, als ik kies om te routeren voor MTB kom ik soms inderdaad over paden die ik nog nooit had gereden.

Op de smartphone zelf gebruik ik Komoot vooral om te lopen.
Wat hier best handig is: je kan je telefoon wegbergen in je zak en het scherm vergrendelen om de batterij te sparen. Via je oortjes krijg je dan vrij duidelijke instructies: 'turn right onto track', 'go straight'...

Komoot heeft mij deze zomer trouwens 'gered': op mijn eentje met mijn zoontje in de draagrugzak naar een bergtop gewandeld. Eens boven was de markering van de paden zeer onduidelijk en was het zelfs niet meer duidelijk of er eigenlijk een pad was. Dankzij Komoot toch veilig beneden geraakt, blij dat ik alle kaarten ter beschikking had.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door demonic »

Ik heb getwijfeld om de Komoot promotie te kopen omdat het wel een goeie tool is om zelf routes te maken maar ik merk toch wel 1 vervelende zaak. Als ik een GPX van een georganiseerde toertocht inlaad dan staat die als profiel "hiking" en is die identiek als in de file. Maar dan zie ik hem niet op mijn Wahoo Elemnt Bolt, deze synct hij niet. Als ik de track in Komoot als MTB catalogeer om hem wel te kunnen syncen dan verandert hij de routes! Waardeloos om dan een rit te gaan rijden. Wel goed om zelf te navigeren en eigen routes te maken.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door _anonymus_ »

Dat klopt. Dat komt omdat in een toertocht soms stukken zitten over paden die niet in Komoot zitten (bijvoorbeeld privéstukken, eenmalige doorgangen door een weide...). Komoot pas die gpx-file dan aan naar de paden die hij wel kent, omdat hij routeringsinstructies moet kunnen geven.

Maar om een rit na te rijden op gpx heb je toch Komoot niet nodig? Je kan deze rechtstreeks inladen op je Elemnt, dan heb je wel geen turn-by-turn navigatie maar kan je wel gewoon de lijn volgen op je scherm.

P.S. Enkele weken geleden zat er een mail van Komoot in mijn mailbox die beweert dat je dit nu wel zou moeten kunnen, maar ik het het zelf nog niet geprobeerd:
'Plan Any Route
Ford a river, trek through a meadow, or travel as straight as the crow flies. With off-grid planning, you can now plan any adventure, anywhere—even when there’s no road, path or track to follow.'

https://blog.komoot.com/say-hello-to-of ... tion/11478" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

_anonymus_ schreef:Dat klopt. Dat komt omdat in een toertocht soms stukken zitten over paden die niet in Komoot zitten (bijvoorbeeld privéstukken, eenmalige doorgangen door een weide...). Komoot pas die gpx-file dan aan naar de paden die hij wel kent, omdat hij routeringsinstructies moet kunnen geven.
Ik heb het getest met een Bloso route, dus nada privé of éénmalige stroken en alsnog maakt Komoot van sommige offroad stukken een omweg via de baan, terwijl Komoot de oorspronkelijke route weergeeft als je terug voor 'hiking' kiest.

Je hebt gelijk dat je geen Komoot nodig hebt om een GPX na te rijden, maar als je een GPX wilt aanpassen met Komoot ben je er niks mee als hij de oorspronkelijke track aanpast. Er zijn verschillende redenen waarom je eerst een GPX wilt aanpassen alvorens deze naar je GPS te sturen: controle van de route, extra lusjes, uitbreiden track, shortcuts,...
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Gaat dit niet hier over?

http://help.komoot.de/forums/213895-ide ... -the-trail" onclick="window.open(this.href);return false;

http://help.komoot.de/knowledgebase/art ... s-segments" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijkend naar het bovenstaande zou dat dan toch moeten werken?
Plaats reactie