Ervaringen Komoot?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door demonic »

Nee, dat lost het niet op. Komoot is net sterk in het kunnen vlot aanpassen van een bestaande gpx. Maar daar gaat het dus mis. Het had wel prachtig geweest als je een gpx zou kunnen aanpassen. Maar doordat Komoot de route verandert kan je dat niet. Je kan nooit zien wat hij allemaal wijzigt op verschillende plekken. Door "follow ways" uit te zetten geraak je er niet. En zoals je kan zien kent Komoot de paden echt wel.

origineel:
Afbeelding
stats tonen:
2.3 km MTB paden
28.98 km hike paden
0 single tracks

Als je omzet naar MTB dan krijg je dit:
Afbeelding
stats:
31.3 km single track
0 hike paden

en als je follow ways af zet dan ben je er helemaal niet. Je weet ook niet waar hij allemaal iets verandert. Ge kunt u niet bezig houden met dat allemaal uit te zoeken en begin maar eens allemaal extra punten toe te voegen. Als je versleept accepteert hij ze wel. Maar vlot is anders en gegarandeerd fouten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door demonic op wo 13 jun 2018 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

En het origineel dat je laat zien via komoot kun je dan niet narijden? Of is dat als een andere "sport" aangeduid? Niet MTB?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:En het origineel dat je laat zien via komoot kun je dan niet narijden? Of is dat als een andere "sport" aangeduid? Niet MTB?
Type 'Hike' (origineel) kan je niet doorsturen naar de Elemnt (zie hierboven).
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Ok bedankt, ik heb een support case geopend bij Komoot met de uitleg en bijbehorende screenshots van hierboven, afwachten wat ze zeggen.

Daarnaast dit weekend nog meer gereden met de app (+/- 50km), een aantal ervaringen:

- Ik gebruik een iphone, battery saver opgezet, app blijft werken en batterij gaat iets langer mee, ik zat op 55% batterij over na die 50km.

- Scherm van iphone is slecht af te lezen met fel zonlicht, dit ligt natuurlijk ook deels aan het "scherm" van de (waterdichte) case dat ik gebruik

- Op die 50km (geen bestaande route of GPX), Komoot zelf laten routen, 1x een pad ingestuurd dat afgesloten was, en 1 pad niet toegangelijk voor fietsers, enkel wandelaars. Als je dan verder rijd op wel berijdbare wegen herberekent de app automatisch een nieuwe route. Let wel, dit is dan met "online" routing.

- Over 't algemeen nog steeds tevreden, ik zie wel de voordelen van een echt GPS toestel, mogelijks met black friday lijkt me een Edge 820 of Wahoo wel interessant.
Voor de kenners hier, en zelfs na reviews is me dat nog altijd niet duidelijk, kun je "draadloos - zonder tussenkomst van PC/laptop" een route van je Smartphone met Komoot naar je Edge of Elemnt sturen?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:zelfs na reviews is me dat nog altijd niet duidelijk, kun je "draadloos - zonder tussenkomst van PC/laptop" een route van je Smartphone met Komoot naar je Edge of Elemnt sturen?
Met de Wahoo Elemnt is dit mogelijk via RwGPS, Strava, Dropbox, mail,... Voor de Edge is dit ook mogelijk volgens de review van Easyroute van DC Rainmaker.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door PainSosis »

Ik vind Komoot super cool omdat deze paden kent die ik na 39 jaar in dezelfde gemeente nog nooit gezien had :drunk:
Met de GSM en scherm uit in de rugzak + bluetooth oortjes is het super handig rijden.
Onlangs Komoot zelf een route laten bepalen naar huis toe, deze was iets te direct naar mijn zin en ik kon makkelijk paden toevoegen door deze aan te tikken en Komoot herberekende de route.
Het is niet perfect maar wel cool.

Ik zou Komoot + smartphone niet gebruiken als vervanger van een GPS toestel dat je kan gebruiken in de bergen of als vervanger van een shokproof waterdicht toestel dat op je stuur hangt.
Het kan wel een budget oplossing zijn in combinatie met een Edge 130.
In noodgevallen gebruik je de routering van smartphone en Komoot of andere software.
Om de ritten te registreren en je stats te raadplegen de 130.

Wil je ritten kunnen rijden met de ogen op de map op je stuur zou ik altijd voor een GPS oplossing gaan en nooit voor een smartphone.
En een goeie helm :-D

En als je gaat rijden waar je in een situatie kan komen dat je de enige bent die hulp kan bellen moet je altijd een telefoon mee hebben die 100% zal werken. Zo een Nokia 3110, uitgeschakeld in een waterdicht zakje met een pay per call kaartje erin van Telenet zijn ideaal daarvoor.
Je kan deze eventueel nog in een shokproof doosje steken.

Opletten met die smartphones!
Handig om te gebruiken als fototoestel of in dit geval GPS of zelfs mp3 speler maar voor je het weet ben je je enige redmiddel kwijt.
Heb het zien gebeuren bij collega gidsen in de bergen =P~
Even een foto maken, schuift uit de handen en kapoet ](*,)
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

PainSosis schreef: Ik zou Komoot + smartphone niet gebruiken als vervanger van een GPS toestel dat je kan gebruiken in de bergen of als vervanger van een shokproof waterdicht toestel dat op je stuur hangt.
Het kan wel een budget oplossing zijn in combinatie met een Edge 130.
In noodgevallen gebruik je de routering van smartphone en Komoot of andere software.
Om de ritten te registreren en je stats te raadplegen de 130.
](*,)
Die bluetooth optie lijkt me wel interessant, welke bluetooth oortjes gebruik je? Daarnaast ik veronderstel dat je dan je scherm van je smartphone niet laat aanstaan, werkt komoot dan hetzelfde? Wat met batterijverbruik?
Ik heb ook nog een perfect werkende Edge500, waarnaar ik routes kan sturen. Dat werkt zelfs zeer goed maar het nadeel daar is dat ik dat enkel kan via mijn laptop, en niet rechtstreeks vanaf de komoot app op mijn Iphone naar die Edge500 kan sturen. Die Edge130 lijkt me min of meer een 500 met wat nieuwe functies.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door PainSosis »

Een telefoon en de batterij werken zoals een laptop.
Hoe meer je scherm opstaat en hoe meer verschillende beelden er moeten gerenderd worden hoe sneller je batterij leegloopt.
Hoe meer details op de kaart, hoe meer er gerenderd moet worden.
Hoe meer functies er geactiveerd zijn zoals 4G, Wifi en Bleutooth, hoe sneller je batterij leegloopt.

Hoe snel dat is hangt af van
-de ouderdom van de batterij.
-hoeveel keer en op welke manier je deze al herladen hebt.
-type telefoon.

De oortjes die ik gebruik zijn BT oortjes uit de Big Bazar van 20euro. 1 kant is al kapot en ik vind er geen meer aan die prijs :)
Maar het werkt wel en 1 oortje is voldoende.

Op de momenten dat ik Komoot gebruik met Bt instructies moet ik meerdere keren stoppen om de GSM uit de rugzak te halen en het parcours een stukje uit het hoofd te leren om goed te kunnen volgen.
Het is een goede noodoplossing.

Wil je een routering kunnen volgen op een gedetailleerde kaart op je stuur kan ik alleen maar de 520,820 of 1000 reeksen aanbevelen.

Op deze pagina kan je de opties van de verschillende Garmins naast elkaar zien:
https://www.dcrainmaker.com/product-com ... 62#results

De Garmin 130 heeft dezelfde kaart als je 500 maar er bestaat wel een phone app voor.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

De batterij is niet de enige struikelblok om voor smartphone only te kiezen, maar ook de zichtbaarheid van het scherm en de gevoeligheid van het touchscreen voor regendruppels of erger. En ja regendruppels, niet alle smartphones zijn waterdicht, dus moet je deze ook nog eens in een apart hoesje plaatsen, vaak in combinatie met de stuurhouder.
Als het maar voor ff naar het scherm te kijken is, is dit nog allemaal werkbaar, maar als je 100% afhankelijk bent van je kaartgegevens en/of track/route dan is de smartphone only oplossing, niet de allerbeste.
Wil je dan nog sensors (hartslag, snelheid, cadans, power,...) koppelen, dat lukt wel allemaal en er zullen wel apps zijn die dit ook ondersteunen.
Een smartphone app die een goede fietscomputer (Garmin Edge of Wahoo Fitness) moet vervangen, en elk facet dekt (scherm, batterij, navigatie, waterdicht, sensorondersteuning,...) dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Ik denk dat het langzamerhand wel die richting uitgaat, combinatie van smartphone en gps toestel in één, als je kijkt naar de Karoo, is op basis van Android. De nieuwe Sigma Rox 12 is eigenlijk een aangepaste Android, waar DC rainmaker zeer positief over is.
Ik ga even Eurobike afwachten, mogelijks zijn daar nog nieuwe aankondigen en anders wacht ik black friday af voor een goede prijs voor een edge of wahoo, ik vind alleen dat de huidige reeks van fietsGPS toestellen vrij beperkt is voor het geld dat ze kosten.
Plaats reactie