Ervaringen Komoot?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door demonic »

haha, om je helemaal te doen twijfelen, er is nu ook de edge 520 plus. Dat is een 820 maar met knoppen. Ik wilde geen touchscreen. Maar eigenlijk hoor ik niemand in mijn club klagen van de 820 hoor. Ikzelf heb nu een Wahoo Elemnt Bolt sinds een kleine maand. Ik wilde eens iets anders. Ik heb wel getwijfeld met de 520+. Ik ga hier geen ganse review schrijven maar wat me opvalt:
+ configuratie en route berekening via Smartphone (makkelijker en sneller dan enige andere gps). Kan je er niet goed mee om met een gps pak dan een Bolt. Met mijn edge 705 (een trage baksteen) gebruikte ik ook alleen de breadcrumb.
+ helder scherm, kaart goed leesbaar. Monochroom is geen probleem.
+ aangename interface om te bedienen
+ perfect om te navigeren, ook turn-by-turn, gaat zeer vlot, ook die led's zijn wel leuk die tonen waar je moet afslaan.
+ batterijduur

wat ik een beetje ambetant vind:
- je kan de map niet scrollen. Als je wil zien waar de start is of een route naartoe gaat moet je uitzoomen en dan verdwijnen de details.
- levensduur gps. Ik heb nog niet gevonden hoe je dat spul openkrijgt. Je kan de batterij niet makkelijk zelf vervangen zoals bij de edge die een paar vijsjes had (mijn vorige egde 705 ging 7j mee, heb tweemaal zelf een nieuwe batterij ingestoken voor 15-20 euro). En misschien iets minder stevig toestel (time will tell).
- rubbertje over laadpoort ziet er fragiel uit.

Volgens mij moet je nu niet rap meer nieuwe toestellen verwachten. Garmin heeft net nog de 520+ uit, Wahoo heeft nu een Bolt in kleurtjes, er zou wel een gps watch komen.
Hier wat rumors maar ziet er niet volledig uit, de Edge 520 plus staat er ook niet bij: http://gpsrumors.com/monthly-roundup-may-2018#Wahoo
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

viperteam schreef:U schrijft dat het lang duurde eer de track herberekend was , maar als je ergens een route haalt of krijgt van iemand ,mag je deze nooit laten herberekenen , herberekenen staat bij mij uit .
In mijn experimentele fase heb ik de Edge (dacht zelfs nog de 705) een paar keer zijn goesting laten doen door hem te laten herberekenen, maar al gauw gezien dat dit niet altijd het resultaat gaf die ik wou, dus ook die herbereken functie afgezet. Ik reed altijd koersen op de Edge 705/800, dit zijn dus tracks en deze worden niet herberekend. Hoogstens kreeg ik een melding dat ik off track was, maar ik bleef gewoon het kruimelspoor volgen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

demonic schreef: wat ik een beetje ambetant vind:
- je kan de map niet scrollen. Als je wil zien waar de start is of een route naartoe gaat moet je uitzoomen en dan verdwijnen de details.
- levensduur gps. Ik heb nog niet gevonden hoe je dat spul openkrijgt. Je kan de batterij niet makkelijk zelf vervangen zoals bij de edge die een paar vijsjes had (mijn vorige egde 705 ging 7j mee, heb tweemaal zelf een nieuwe batterij ingestoken voor 15-20 euro). En misschien iets minder stevig toestel (time will tell).
- rubbertje over laadpoort ziet er fragiel uit.
Ik kan je wel volgen omtrent de levensduur van de GPS. De Bolt oog fragiel en is ook fragiel, in levende lijve mogen meemaken. Ik ben er vrij zeker van dat ik er geen 7 jaar ga kunnen van genieten zoals bij de Edge 800, die nog altijd prima werkt, maar beetje gedateerd is qua functionaliteiten. Maar de Edge 800 zijn rubbertje was ook fragieler dan deze van de Edge 705 en hangt er nog steeds aan, dus ik denk dat het bij de Bolt ook wel zal meevallen.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Gewoon een algemene opmerking, als je de comments leest bij DC Rainmaker zijn reviews, Garmin doet bijna "nooit" wat ze beloven. Nu ook weer bij de Edge520+, als je naar de comments kijkt leveren ze precies een onafgewerkt product af, dat ze dan na maanden (hopelijk) oplossen via updates. Ik heb een Garmin horloge, hetzelfde verhaal, langzamerhand komer er updates die het beter maken, maar het doet nog altijd niet correct wat ze eigenlijk beloven op de "doos" Dat lijkt me een gangbare zaak bij Garmin.
Het ideale device lijkt me de Bolt, maar dan met de herberekening van de navigatie als je off track gaat.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

De normale Elemnt heeft een ook een traject afgelegd van véle updates, tot waar ze nu zitten. Je kon in het begin zelfs niet eens deftig navigeren.
De Bolt heeft kunnen profiteren van zijn grote broer en is als volwassen produkt op de markt gezet. Heeft eigenlijk dezelfde software als de normale Elemnt.

Maar ik ken weinig hi-tech produkten die bij de launch al af zijn hoor, eenmaal de massa er begint mee te werken komen er héél veel zaken boven water die ze in test-omgeving niet opgemerkt hebben, wegens te kleine userbase. Als early adopter moet je vaak door de bugs heen geraken, en duurt het vaak enkele maanden alvorens het produkt naar behoren werkt.

Of je nu voor de Bolt of Edge 520+ kiest, beiden zijn prima toestellen.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door PainSosis »

JOBA schreef:Gewoon een algemene opmerking, als je de comments leest bij DC Rainmaker zijn reviews, Garmin doet bijna "nooit" wat ze beloven. Nu ook weer bij de Edge520+, als je naar de comments kijkt leveren ze precies een onafgewerkt product af, dat ze dan na maanden (hopelijk) oplossen via updates. Ik heb een Garmin horloge, hetzelfde verhaal, langzamerhand komer er updates die het beter maken, maar het doet nog altijd niet correct wat ze eigenlijk beloven op de "doos" Dat lijkt me een gangbare zaak bij Garmin.
Het ideale device lijkt me de Bolt, maar dan met de herberekening van de navigatie als je off track gaat.

Dat is gewoon het goed nieuws verkoopt niet fenomeen.
Van alle producten die in grote aantallen verkocht worden ga je comments vinden van mensen met problemen.
Er zijn zelfs firma's die mensen betalen om slechte comments te geven of slechte reviews te maken.
De zogenaamde trolls.
Zelfs de politiek en facebook hebben er last van.

Garmin heeft ondertussen toch al bewezen dat ze degelijke toestellen maken, anders hadden ze al lang failliet geweest.
En blijkbaar is de Bolt een opkomend waardig alternatief.

Deze treat volgend begin ik de indruk te krijgen dat je geen fan bent van Garmin gebaseerd op comments en reviews maar je haalt geen feiten aan? Wat uiteraard u volste recht is!
Maar:
Wanneer een toestel niet doet wat op de verpakking staat krijg je je geld terug?
Over welke comments praat je eigenlijk en wat doet de 520 niet dat hij zogenaamd wel moet doen?

Ik probeer gewoon te begrijpen wat er mis mee is, dat is niet heel duidelijk.
Ik zie in de comments mensen met problemen en bugs die alle toestellen hebben dus daarom zeggen dat het een of ander slecht is, is te kort door de bocht.

Het is zoals Telenet en Proximus.
Dagelijks 10 klanten die naar Proximus stappen omdat het slecht is bij Telenet en 10 klanten die naar Telenet stappen omdat het slecht is bij Proximus (o)
Laatst gewijzigd door PainSosis op vr 15 jun 2018 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

PainSosis schreef:Ik probeer gewoon te begrijpen wat er mis mee is, dat is niet heel duidelijk.
Ik zie in de comments mensen met problemen en bugs die alle toestellen hebben dus daarom zeggen dat het een of ander slecht is, is te kort door de bocht.
De Garmin-community is ook een pak groter dan deze van Wahoo, waardoor er ook meer kans bestaat dat er iets fout loopt en dus op het internet wordt gegooid.
En je leest ook alleen maar de slechte verhalen, want je gaat pas het internet afschuimen als je een probleem hebt. Als het probleem al gekend is ga je daar veel reakties krijgen en zo creëer je een groter probleem, dan het eigenlijk is... De 520+ teert op een basis van de 520/820/1030...
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Eerst en vooral ik heb zeker niks tegen Garmin, als je eerder teruggaat in deze thread was ik ervan overtuigd dat de 820 me wel lag. Maar na reviews en dergelijke toch wat beginnen twijfelen.

Nu mijn eigen ervaringen met Garmin:

- Garmin Etrex (+/- 8 jaar terug): Ik kon er gewoon niet mee overweg, traag, onduidelijk, een hele karwei om gewoon een route op te laden. Software via PC dat vaak crashed.

- Garmin Edge 500: super toestel, heb ik al jaren en werkt nog altijd perfect, zeer tevreden over.

- Garmin Vivoactive 3 (sinds November 2017): Geen stabiele Bluetooth verbinding (komt vaak terug bij Garmin lijkt me). Verliest connectie met ANT+ sensors. Bepaalde functies werken gewoon niet, ConnectIQ apps specifiek voor dit device kunnen toch niet geladen worden. Herstart willekeurig. Batterijduur de laagte in sinds de laatste update. Ik heb momenteel een support case open bij Garmin voor dit toestel maar nog steeds geen reactie, dus support gaat ook al niet vlot.

Zo kun je zien dat mijn laatste aankoop niet echt positief verloopt, als je dan gelijkaardige ervaringen leest over andere toestellen denk je toch wel even na. Ik ben van mening dat de "core" functies van een device toch wel zouden mogen werken wanneer men het op de markt brengt.
Neem nu de Edge520+, en dat staat ook in DC rainmaker zijn review - en de comments.
Een core functie van dat toestel is navigatie, het is traag en werkt niet naar behoren, ieder zijn eigen mening maar dan geef ik nu geen honderden euro's aan toestel dat mogelijks over 6 maanden tot een jaar misschien wel werkt zoals het hoort. Als iemand anders daarmee overweg kan, fine, maar ik niet.

En nogmaals, ik ben niet hier om op Garmin te bashen, ik ben bijvoorbeeld zeer tevreden van de Edge500.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door PainSosis »

JOBA schreef: - Garmin Vivoactive 3 (sinds November 2017): Geen stabiele Bluetooth verbinding (komt vaak terug bij Garmin lijkt me).
Problemen met Bluetooth liggen in 90% van de gevallen aan Bluetooth en niet aan de hardware.
Wat ik hiermee bedoel is, dat ik die problemen tegenkom met bluetooth luidsprekers en dergelijke ook.
Bluetooth is niet super stabiel en is gevoelig aan veranderingen in software zoals telefoon updates en dergelijke.
Als u product effectief continue problemen heeft met bluetooth moet de oorzaak achterhaald worden en indien het toestel defect is wordt dit onder garantie omgeruild.
JOBA schreef: Verliest connectie met ANT+ sensors.
Bepaalde functies werken gewoon niet,
ConnectIQ apps specifiek voor dit device kunnen toch niet geladen worden.
Herstart willekeurig.
Batterijduur de laagte in sinds de laatste update.
Mocht Garmin zo een toestel in massaproductie zetten moeten ze die allemaal terugroepen en iedereen terugbetalen.
Ofwel heb je gewoon een defect toestel ofwel ligt het probleem elders.
JOBA schreef: Ik heb momenteel een support case open bij Garmin voor dit toestel maar nog steeds geen reactie, dus support gaat ook al niet vlot.
Zelf werk ik sinds 10 jaar op een after sales afdeling.
Wij verkopen ook Garmin.
Om eerlijk te zijn is Garmin 1 van de makkelijkste producenten om producten te laten omruilen.
Mailtje sturen, product verzenden, 1 week later nieuw product terug.
Misschien ben je beter van u naar een lokale winkel te begeven. Die hebben andere contacten dan zo een invulformuliertje op internet.
Zo een online formuliertje mag uiteraard wel werken als ze dat aanbieden.
JOBA schreef: Zo kun je zien dat mijn laatste aankoop niet echt positief verloopt, als je dan gelijkaardige ervaringen leest over andere toestellen denk je toch wel even na.
Ja inderdaad,
Echter is het logisch dat je gelijkaardige ervaringen leest omdat er maar 15 dingen zijn die kunnen mislopen.
Mocht dit toestel effectief slecht zijn zou je geen 4 en 5 star ratings weervinden op meerdere review sites.
Dat jij een slechte ervaring hebt met dit toestel staat als een paal boven water en je zou beter geholpen moeten worden door je lokale verdeler. Via internet gaat dit allemaal iets moeilijker.
JOBA schreef: Ik ben van mening dat de "core" functies van een device toch wel zouden mogen werken wanneer men het op de markt brengt.
Neem nu de Edge520+, en dat staat ook in DC rainmaker zijn review - en de comments.
Een core functie van dat toestel is navigatie, het is traag en werkt niet naar behoren, ieder zijn eigen mening maar dan geef ik nu geen honderden euro's aan toestel dat mogelijks over 6 maanden tot een jaar misschien wel werkt zoals het hoort. Als iemand anders daarmee overweg kan, fine, maar ik niet.
Volgens de review werkt de turn by turn navigatie niet zoals het hoort in dichtbebouwde gebieden.
Dat is een beperking van hoe GPS werkt zoals ik reeds in mijn vorige post heb aangehaald.
Daar heb je gelijk dat indien je dit toestel wil gebruiken om met de fiets in de stad je weg weer te vinden dit een grote NONO is.
Zeggen dat een core functie niet werkt is weer te kort door de bocht.
Mijn auto GPS verliest ook waar ik ben wanneer ik deze gebruik om te wandelen.
Een gsm gebruikt een combinatie van WIFI en GPS om je locatie te bepalen.
Daarom dat een telefoon in de stad accurater is.
JOBA schreef: En nogmaals, ik ben niet hier om op Garmin te bashen, ik ben bijvoorbeeld zeer tevreden van de Edge500.
Geen probleem, zelfs al zou dat wel zo zijn is dat je volste recht gezien je ervaring met de Vivoactive 3.
Maar je moet alles in de juiste context zien. Of draaien :)

Zijn die dingen overpriced? Uiteraard.

Maar de Edge 520+ is een prima budget alternatief voor de 820 en 1030 en heeft voor mij, hoe ik een fietsgps gebruik,
opties te over.

Zou ik hem gebruiken en blindelings vertrouwen mocht ik een fietskoerier zijn in de stad die adressen moet zoeken?
Nee! Helemaal niet.

Zou ik hem gebruiken als noodoplossing voor als ik mijn weg kwijt ben op vakantie of zelfs om 'savonds in de zetel routes te plannen en deze te laden voor de volgende dag?
Daar is deze perfect voor!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door _anonymus_ »

Over Komoot op de Wahoo Elemnt Bolt: klopt het dat ik niet midden op een route kan inpikken?
Bij een gpx of Strava-route gaat dat wel, maar ik wou gisteren ergens midden in een Komoot-route inpikken. Op mijn smartphone kon ik duidelijk zien dat ik op de route zat, maar op het scherm van mijn gps kreeg ik geen aanwijzingen, buiten de afstand naar het startpunt van de route. Ik zou verwachten dat ik gewoon middenin kan inpikken en van daar de aanwijzingen krijg, maar niet dus...
Plaats reactie