Garmin Edge 520 Plus

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
SequelDave
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 25 mar 2012 12:44
Rijdt met: Giant XtC-0 (2012)

Garmin Edge 520 Plus

Bericht door SequelDave »

Edge 520 Plus: nieuwe functies van grote broers

"De Edge 520 is een van onze bestverkopende fietscomputers. Daarom verbeteren we het vertrouwde model waar vele fietsers van houden", klink het bij Garmin. De upgrades voor de Edge 520 Plus, zoals Garmin Cycle Map, het fietser-naar fietser-berichtsysteem en Incident Detectie, komen van de duurdere modellen. Zo bevat de Edge 520 Plus (299,99 en voor de bundel 399,99 euro) een vooraf geïnstalleerde Garmin Cycle Map met gedetailleerde turn-by-turn navigatie, en waarschuwingen voor aankomende haarspeldbochten. Net zoals de nieuwe Edge 130 kun je op voorhand je route plannen of een populaire tocht downloaden dankzij de Trendline-functie. Eenmaal onderweg hoef je enkel de pedalen te geselen. Ontvangen berichten verschijnen op je Garmin-toestel en korte antwoorden versturen gebeurt in een oogwenk. Thuisblijvers en andere rijders blijven eenvoudig op de hoogte dankzij de GroupTrack- en LiveTrack-functies die je locatie in real time tonen.

Ben je gevallen en heb je hulp nodig? Ook hier helpt de Edge 520 Plus je met zijn automatische Incident Detectie die je locatie verzendt naar een gekozen noodcontact. Sensoren en accessoires koppelen, zoals de Varia-lijn, Vector 3-pedalen of de Edge-afstandsbediening, gebeurt via ANT+. Zowel de 130 als 520 Plus tonen Garmin en Strava Live Segments en hebben een batterijduur van max. 15 uur

Benieuwd naar een vegelijk met de Wahoo Elemnt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door Free_ltd »

Vraag me af wat die dan anders heeft/kan als de Edge 820, want ze zijn even duur. Alhouwel ik vorig jaar op Black Friday de 820 Bundle voor €269 heb kunnen kopen. Dus een pak onder de prijs van de 520 Plus.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Vraag me af wat die dan anders heeft/kan als de Edge 820, want ze zijn even duur. Alhouwel ik vorig jaar op Black Friday de 820 Bundle voor €269 heb kunnen kopen. Dus een pak onder de prijs van de 520 Plus.
Het grootste verschil is geen touchscreen, zoals Wahoo Elemnt maar er zijn nog verschillen.

Voor de rest een vergelijking met de 820/1030:

But what if you were roughly comparing it to the Edge 820 or Edge 1030? Well, here’s a handful of features that those units have that the Edge 520 doesn’t (beyond the obvious, like a bigger screen):

– Edge 820/1030 has a touch screen, Edge 520/520 Plus doesn’t
– Edge 1030 connects to Bluetooth Smart sensors, Edge 520/520 Plus/820 lack that hardware
– Edge 820/1030 has point of interest database (for things like restaurants, convenience stores, hotels, etc…)
– Edge 820 doesn’t have Trendline popularity routing, Edge 1030 does
– Edge 820/1030 can route to a specific street address on the unit itself (I.e. 123 Maple Drive, New York, NY), the Edge 520/520 Plus have to have pre-defined routes (Note: The Edge 520/520 Plus can, however, do turn by turn navigation route to previously saved points)
– Edge 820/1030 have WiFi, Edge 520 series doesn’t
– Edge 1030 has latest FirstBeat driven recovery and training load metrics, Edge 520/520 Plus only has a limited subset for VO2Max and Recovery Advisor
– Edge 1030 is compatible with secondary battery pack, Edge 520 Plus/820 are not

Bron: https://www.dcrainmaker.com/2018/04/han ... pping.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door demonic »

RigolleM schreef:
Free_ltd schreef:Vraag me af wat die dan anders heeft/kan als de Edge 820, want ze zijn even duur. Alhouwel ik vorig jaar op Black Friday de 820 Bundle voor €269 heb kunnen kopen. Dus een pak onder de prijs van de 520 Plus.
Het grootste verschil is geen touchscreen, zoals Wahoo Elemnt maar er zijn nog verschillen.

Voor de rest een vergelijking met de 820/1030:

But what if you were roughly comparing it to the Edge 820 or Edge 1030? Well, here’s a handful of features that those units have that the Edge 520 doesn’t (beyond the obvious, like a bigger screen):

– Edge 820/1030 has a touch screen, Edge 520/520 Plus doesn’t
– Edge 1030 connects to Bluetooth Smart sensors, Edge 520/520 Plus/820 lack that hardware
– Edge 820/1030 has point of interest database (for things like restaurants, convenience stores, hotels, etc…)
– Edge 820 doesn’t have Trendline popularity routing, Edge 1030 does
– Edge 820/1030 can route to a specific street address on the unit itself (I.e. 123 Maple Drive, New York, NY), the Edge 520/520 Plus have to have pre-defined routes (Note: The Edge 520/520 Plus can, however, do turn by turn navigation route to previously saved points)
– Edge 820/1030 have WiFi, Edge 520 series doesn’t
– Edge 1030 has latest FirstBeat driven recovery and training load metrics, Edge 520/520 Plus only has a limited subset for VO2Max and Recovery Advisor
– Edge 1030 is compatible with secondary battery pack, Edge 520 Plus/820 are not

Bron: https://www.dcrainmaker.com/2018/04/han ... pping.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn EDGE 705 is eindelijk aan vervanging toe, hij laat het afweten want de knoppen waren niet meer waterdicht, de GPS werkt niet meer ondertussen. Als ik het goed lees dan is de 520 plus wel een goed alternatief van de 820.
- Als ik goed rondkijk zijn er toch heel wat klachten mbt het touchscreen of valt dat nogal mee, ook in de winter met handschoenen?
- WiFi heb je niet echt nodig, via Bluetooth kan je alles ism je smartphone
- Trendline popularity routing lijkt me echt een verbetering en zit niet op de 820
- POI database krijg je ook via de bijhorende apps op de 520 plus. Die schijnen zelfs beter te zijn
- je kan geen adres invoeren maar wel routeren naar favoriete plaatsen die je eerder opsloeg zoals je thuisadres, of naar de start van de toertocht die je reed.
- bijkomende (power)sensors interesseren me niet.

Zou dit toch geen beter alternatief zijn dan de 820, het touchscreen doet me nl twijfelen en de trendline popularity routing lijkt me wel echt een plus en dat heeft de 820 niet? De prijs van de 820 daarentegen is zelfs wel iets lager dan de 520 plus, dat is iets anders. Iemand betere inzichten?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door RigolleM »

demonic schreef:Iemand betere inzichten?
Moet het Garmin zijn? Na de Edge 800, welke tot op vandaag nog gebruik (weliswaar als backup), heeft Garmin mij niet meer kunnen overtuigen om terug te investeren in een nieuwe Garmin fietscomputer. Ofwel zat de software niet goed in mekaar (Edge 810), hardware (touchscreen) (Edge 820) of was de prijs buiten proportie (Edge 1000/1030).

Toen Wahoo Fitness met de Elemnt op de proppen kwam, was ik benieuwd of ze minstens evenwaardig waren als Garmin Edge 5xx/8xx reeks. Natuurlijk was het in het begin niet zo denderend, maar ondertussen hebben ze het wel voor mekaar gekregen, en met de Bolt halen ze heel wat vis uit dezelfde vijver als Garmin. Meer en meer zie je de Elemnt opduiken bij fietsers. Dat ze geen kleurenscherm aanbieden spreekt in hun voordeel, want het scherm tijdens het navigeren is echt zeer duidelijk. Het niet meer te zitten prielen op het toestel (met de kleine knopjes) maar via de smartphone zit ook zeer goed in mekaar. Het enige minpunt die ik kan bedenken is het offroad navigeren als je ergens ten velde zit. Opgelet een offroad track narijden is perfect mogelijk, maar als je bv. halverwege de route terug naar uw wagen wilt rijden, zal je via de baan moeten navigeren.

Momenteel zit ik zonder Wahoo Elemnt Bolt wegens garantiegeval (hoop ik toch), en ben ik terug ff op de baan met de Edge 800...
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door demonic »

RigolleM schreef:
demonic schreef:Iemand betere inzichten?
Moet het Garmin zijn? Na de Edge 800, welke tot op vandaag nog gebruik (weliswaar als backup), heeft Garmin mij niet meer kunnen overtuigen om terug te investeren in een nieuwe Garmin fietscomputer. Ofwel zat de software niet goed in mekaar (Edge 810), hardware (touchscreen) (Edge 820) of was de prijs buiten proportie (Edge 1000/1030).
Hey, bedankt voor de suggestie maat. Ik heb de Bolt ook even bekeken maar ik weet niet of dat echt een goeie tool is voor mountainbikers, op de weg voor roadbikers kan dat nog meevallen. Maar als ik offroad in het buitenland alleen rij vind ik het ambetant telkens mijn smartphone te moeten uithalen uit mijn camelbak om echt te weten waar ik zit als het nodig is, of hoe ik kan inkorten, omdat de Bolt geen plaatsen/wegen toont, en heb ik vaak ook geen phone/data bereik in de bergen. Ik heb ik toch graag een volledige kaart en ook een robuust toestel ;-) mijn Edge 705 ging toch wel 7j mee, alleen batterij zelf eens vervangen. De 520 plus is nieuw en lijkt me het nadeel van het touchscreen toch weg te werken.
loebas
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 jun 2008 08:10
Rijdt met: Niner RKT

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door loebas »

Kijk ook even naar de 130...

Die heeft eigenlijk alles wat je maar kan wensen!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door RigolleM »

demonic schreef:Hey, bedankt voor de suggestie maat. Ik heb de Bolt ook even bekeken maar ik weet niet of dat echt een goeie tool is voor mountainbikers, op de weg voor roadbikers kan dat nog meevallen. Maar als ik offroad in het buitenland alleen rij vind ik het ambetant telkens mijn smartphone te moeten uithalen uit mijn camelbak om echt te weten waar ik zit als het nodig is, of hoe ik kan inkorten, omdat de Bolt geen plaatsen/wegen toont, en heb ik vaak ook geen phone/data bereik in de bergen. Ik heb ik toch graag een volledige kaart en ook een robuust toestel ;-) mijn Edge 705 ging toch wel 7j mee, alleen batterij zelf eens vervangen. De 520 plus is nieuw en lijkt me het nadeel van het touchscreen toch weg te werken.
Om die reden zou ik inderdaad voor een toestel kiezen met een offline kaart, en dan kom je uit bij de Edge-reeks. Persoonlijk denk ik dat die 520 plus dan de beste keuze is.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door demonic »

RigolleM schreef:
demonic schreef:Hey, bedankt voor de suggestie maat. Ik heb de Bolt ook even bekeken maar ik weet niet of dat echt een goeie tool is voor mountainbikers, op de weg voor roadbikers kan dat nog meevallen. Maar als ik offroad in het buitenland alleen rij vind ik het ambetant telkens mijn smartphone te moeten uithalen uit mijn camelbak om echt te weten waar ik zit als het nodig is, of hoe ik kan inkorten, omdat de Bolt geen plaatsen/wegen toont, en heb ik vaak ook geen phone/data bereik in de bergen. Ik heb ik toch graag een volledige kaart en ook een robuust toestel ;-) mijn Edge 705 ging toch wel 7j mee, alleen batterij zelf eens vervangen. De 520 plus is nieuw en lijkt me het nadeel van het touchscreen toch weg te werken.
Om die reden zou ik inderdaad voor een toestel kiezen met een offline kaart, en dan kom je uit bij de Edge-reeks. Persoonlijk denk ik dat die 520 plus dan de beste keuze is.
Ondertussen nog even verder gelezen, ook een paar video's en dan toch de Bolt besteld. In combinatie met mijn iphone 5 fietsgsm'ke zal dat wel super werken. 8)
Van harte bedankt voor je tips =D>
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin Edge 520 Plus

Bericht door RigolleM »

demonic schreef:Ondertussen nog even verder gelezen, ook een paar video's en dan toch de Bolt besteld. In combinatie met mijn iphone 5 fietsgsm'ke zal dat wel super werken. 8)
Van harte bedankt voor je tips =D>
Congrats, zitten dan terug in dezelfde club, maar nu Wahoo clubje :lol:

Op de Bolt is een kaart (OSM) aanwezig, maar als je afwijkt van een route, heb je dus de smartphone nodig om je route aan te passen. Ik zie op mijn iPhone opslag dat de app 99,8Mb groot is, lijkt mij qua grootte te klein voor een offline map. Als ik mijn iPhone op vliegtuigmodus zet, m.a.w. geen verbinding heb met het internet, dan kan ik niks terugvinden op de kaart, dus volgens mij moet er dus een internet verbinding zijn om bv. een adres of POI op te zoeken. Hopelijk heb je op het moment dat je je route wilt aanpassen een internetconnectie anders zal het oldskool navigeren worden :-"
Plaats reactie