GPS Mio en Garmin verschillen?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Jean-Marie MTBBE
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 mar 2018 15:14

GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door Jean-Marie MTBBE »

In mijn zoektocht naar een nieuwe fietscomputer die geschikt is om te mountainbiken merk ik dat er verschil zit in de GPS ontvangst van MIO en Garmin. Soms zelfs tussen de typen binnen een merk. Wat is jullie ervaring. Is Garmin zonder meer beter en ook precieser onder een bladerdek. Of is het gewoon een kwestie van goed uitvallen met. Ik kijk momenteel naar MIO 405 HC en 605 HC en de Garmin 500 820 en 1000. Uiteraard zijn andere merken en typen niet uitgesloten. Het is allemaal kostbaar spul. Een overwogen keuze wil je dan toch wel maken en niet hoeven terugsturen aan de verkoper.
Dank!
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door Flip FSR »

Ik kan niet echt een volledig antwoord bieden op uw vraag aangezien ik enkel ervaring heb met Garmin.
Tijdens mijn fietstochten koppel ik altijd een snelheidssensore aan de gps, zo meet hij ook de afstand/snelheid als er geen gps ontvangst is. Is maar een tip :wink:
Ik heb me gisteren na veel wikken en wegen en lezen een Garmin 820 gehaald. In mijn ogen meer dan voldoende toeters en bellen en ideaal qua grootte. Ik hou niet van een gsm-achtig ding op mijn stuur, maar dat is ieders vrije keuze uiteraard.
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door HardTail Charlie »

https://www.polar.com/be-nl/producten/pro/V650" onclick="window.open(this.href);return false;
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door Free_ltd »

Geen ervaring met mio. Wel met de garmin 510 en de 820.

Zeer tevreden van en persoonlijk vind ik de verouderde 1000 de meerprijs niet waard tenzij ge een groter scherm wilt.

Zoals hier al aangehaald is een snelheidssensor wel fijn, want in hele dichte bebossing kan het signaal wel eens weg vallen en met sensor blijft hij meten. Bij Garmin kunt ge steeds kizen tussen de gewone of bundle versie. Bij de bundle zit er nog cadans en snelheidssensor bij.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door kevx »

Zeker de Wahoo Elemnt eens onder de loep nemen!
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door JB »

Hoi,
Ik rij al jaren met de mio 305 Hr, voor deze toen gekozen voor het gebruik 's gemak. Daar ik meestal TT rij was dit voldoende, gegevens registratie en waar ik mij bevind ingeval van om de snelste weg terug te vinden. Voor off-road tracks te rijden kan hij niet tegen Garmin op.
Grt. Jo
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door RigolleM »

JB schreef:Voor off-road tracks te rijden kan hij niet tegen Garmin op.
Waarom?
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door JB »

RigolleM schreef:
JB schreef:Voor off-road tracks te rijden kan hij niet tegen Garmin op.
Waarom?
Kaart is niet zo nauwkeurig en is soms wat te langzaam bij snelle ritten.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door chrisper »

Free_ltd schreef:Geen ervaring met mio. Wel met de garmin 510 en de 820.

Zeer tevreden van en persoonlijk vind ik de verouderde 1000 de meerprijs niet waard tenzij ge een groter scherm wilt.

Zoals hier al aangehaald is een snelheidssensor wel fijn, want in hele dichte bebossing kan het signaal wel eens weg vallen en met sensor blijft hij meten. Bij Garmin kunt ge steeds kizen tussen de gewone of bundle versie. Bij de bundle zit er nog cadans en snelheidssensor bij.

al vind ik persoonlijk het grotere scherm wel heel handig bij het narijden van tracks
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: GPS Mio en Garmin verschillen?

Bericht door Flip FSR »

Zaterdag een rit van 110km gedaan met de koersfiets en de 820 wat leren kennen. Voor mij is het scherm zeker groot genoeg om te navigeren, is gewoon superduidelijk.
Met handschoenen is het touchscreen gewoonweg niet te bedienen, niet dat ik normaal gezien veel aan de gps prul tijdens ritten, maar dat is iets waar je rekening mee moet houden.
Ik heb de Edge ook een rondrit laten berekenen van een 60-tal km en dat ging goed, alleen wou hij me in het begin ook via boswegen leiden, totdat ik "nauwe paden" op te vermijden zette. Daarna was alles OK
Accuduur viel ook heel goed mee, nog 48% over na rit van 4,5u waarvan 3u met navigatie. Heb ook cadans-, hartslag- en snelheidsmeter gekoppeld. Sms berichtmeldingen kwamen ook mooi binnen, alleen moet je erop drukken om ze te lezen of de melding te verwijderen, doe je dat niet dan zie je de navigatie niet meer volledig en dat was ambetant omdat ik.... right, handschoenen droeg ;) Eénmaal heb ik hem per ongeluk uitgeschakeld en dus vreesde ik voor de ritregistratie, maar na hem terug inheschakeld te hebben vroeg hij "rit hervatten?" dus no harm done. Perfect!
Thuisgekomen stond de rit geregistreerd op strava en mijn garmin account nog voordat ik in de douche stond dankzij de ingebouwde wifi, top!
Komende van de 800 kan ik enkel zeggen dat de 820 een mooie opvolger is, en lekker klein is gebleven, oogt mooier vind ik. Ik ben er alleszins heel tevreden mee.

PS: Er bestaat een soort lak die je kan aanbrengen on de vingertop van handschoenen zodat een touchscreen bedienbaar wordt, iemand ervaring mee?
Plaats reactie