Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Byorka »

Jemp schreef:Even samenvatten wat ik hier en op andere pagina's aan informatie verzameld heb.

De Wahoo Elemnt is een handig toestel que formaat met een duidelijk afleesbaar, zwart - wit, scherm. Echter, zonder smartphone heb je er niets aan. Met de smartphone kan je echter heel veel instellen (op smartphone scherm meestal handiger dan op GPS scherm).
Batterij zou lang mee gaan, ook als 'alles' aan staat.
Navigatie zou minder goed zijn dan bij Garmin.
De GPS ontvangst in bos en zo is nipt waardoor HM's en afstand nog wel eens kunnen afwijken. Ook voor routes na te rijden kan dit problemen geven (te laat zien waar je bent bij een situatie). Met een snelheidssensor zou dit beter moeten zijn.


Garmin Edge 1030 is beter qua GPS ontvangst. Scherm is in kleur (voordeel?) en iets groter dan de Wahoo. Toestel kan onafhankelijk werken (zonder smarphoen), maar kan wel geconnecteerd worden met een telefoon.

Is de conclusie dat de Wahoo een prima toestel is voor de cyclo rijder, maar de Garmin dan weer beter voor MTB is? :-k
Telefoon heb je nodig om een track op de Wahoo toe te voegen en evt instellingen te wijzigen. Daarna is de telefoon niet nodig. Je kunt dus de Wahoo prima zonder telefoon gebruiken en gps-tracks selecteren die op de Wahoo staan.
Over gps ontvangst hoor je mij zeker niet klagen, nooit gemerkt dat die niet goed is. (Maar ik heb er dan ook een sensor op zitten)
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Byorka schreef: Telefoon heb je nodig om een track op de Wahoo toe te voegen en evt instellingen te wijzigen. Daarna is de telefoon niet nodig. Je kunt dus de Wahoo prima zonder telefoon gebruiken en gps-tracks selecteren die op de Wahoo staan.
Over gps ontvangst hoor je mij zeker niet klagen, nooit gemerkt dat die niet goed is.
Maar als je om één of andere reden de route moet veranderen of aanpassen, heb je terug een smartphone nodig.

Goed dat het GPS signal bij jou goed werkt, maar de reactive in deze topic geven toch aan dat het, zeker in bossen, beter kan waardoor de geregistreede data juister is.

Ik ben geen peidooi tegen de één aan het houden of voor een ander. De Wahoo charmeert me nog steeds, maar ik prober objectief de zaken op een rijtje te zetten.

Ander vraagje. Veel mensen hebben de Wahoo aangeschaft als goedkoper en degelijk alternatief voor de topmodellen van Garmin. Stel dat de Elemnt en de Edge 1030 geen prijsverschil zouden hebben, zou de voorkeur dan nog steeds naar de Wahoo gaan? :-k
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Byorka »

Jemp schreef:
Byorka schreef: Telefoon heb je nodig om een track op de Wahoo toe te voegen en evt instellingen te wijzigen. Daarna is de telefoon niet nodig. Je kunt dus de Wahoo prima zonder telefoon gebruiken en gps-tracks selecteren die op de Wahoo staan.
Over gps ontvangst hoor je mij zeker niet klagen, nooit gemerkt dat die niet goed is.
Maar als je om één of andere reden de route moet veranderen of aanpassen, heb je terug een smartphone nodig.
Wat wil je dan veranderen of aanpassen wat niet met een Wahoo kan en wel met een Garmin?
Je kunt gewoon een andere route pakken of bijvoorbeeld de richting omdraaien.
Het enige nadeel is dat je niet kunt uitzoomen met jezelf midden in de plattegrond. Je ziet alleen de plattegrond voor je. Daar heb je inderdaad de telefoon voor nodig of je moet de Wahoo draaien.

Mijn sterkste overweging om niet meer voor een Garmin te kiezen is met name het touchscreen. Dat wil ik niet meer.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

De wahoo bundel kost +300 euro en de garmin 1030 bundel kost +500 euro...
Toch een serieus prijsverschil als je het mij vraagt. Kan je die 2 dan wel vergelijken?

Ik ben zeer tevreden met men wahoo. Doet alles wat hij moet.
Zwart wit scherm is perfect zichtbaar onder alle omstandigheden, compact, communicatie met smartphone en sensoren is perfect, support en updates verlopen vlot...

Ik heb nog geen enkele keer vreemde resultaten gehad, enkel toen ik zonder snelheidssensor vertrok.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

kevx schreef:De wahoo bundel kost +300 euro en de garmin 1030 bundel kost +500 euro...
Toch een serieus prijsverschil als je het mij vraagt. Kan je die 2 dan wel vergelijken?
Het is beetje mijn schuld, deze discussie is in het Garmin Edge 1030 topic begonnen.
Jemp schreef:Toch aan het overwegen om een nieuwe te kopen. De huidige 820 is niet slecht, maar als je veel gegevensvelden gebruikt, wordt de lettergrootte een beetje te klein voor mijn oudere ogen :oops: Ook route volgen op kleine scherm begint voor mij moeilijk te worden.

Zou de 1030 nemen omwille van het grotere scherm én de langere batterijduur. En daar ik regelmatig bij onze zuiderburen zit, wil ik ook de mogelijkheid om automatisch routes (op de weg) te creëren.

Niet al te veel alternatieven...
Dus ik begon over de Wahoo Elemnt omdat deze met z'n zwart/wit scherm wel nog duidelijk leesbaar is.

Maar uiteindelijk heb jij wel een punt als je de prijzen gaat vergelijken, en dat was eigenlijk ook mijn uitgangspositie om toch eens naar de Wahoo Elemnt te zien.

Natuurlijk kan je niet alles hebben, de perfecte fietsGPS bestaat niet... voor een lage prijs!
De Garmin Edge 1030 is outstanding, maar voor mij waren er een paar struikelblokken, één groot: de prijs, de grootte: ik hou van een minimalistische cockpit en het was eens tijd om afscheid te nemen van Garmin en iets nieuws te proberen...
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Voor mij persoonlijk is de Edge 1030 de enige waarmee ik de Wahoo kan mee vergelijken omdat alle andere Garmins geen voldoende levensduur van de batterij bieden.
Qua gebruik zit er op die Edge voor mij veel te veel op. Features die ik wss nooit ga gebruiken.

Voor mij is grootte wel van belang om met slechter wordende ogen toch alles goed te kunnen aflezen.

De Element lijkt voor mijn eisen een perfect toestel. Jammer dat de gegevensopslag (zonder sensor) in bosrijke gebieden het soms laat afweten. Zou een betere sensor de prijs zo veel hoger maken? :-k

De kans is erg reël dat het toch een Elemnt zal worden met snelheidssensor, maar... :wink:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Jemp schreef:De Element lijkt voor mijn eisen een perfect toestel. Jammer dat de gegevensopslag (zonder sensor) in bosrijke gebieden het soms laat afweten. Zou een betere sensor de prijs zo veel hoger maken? :-k
Een beetje nuanceren: zonder snelheidssensor - de hoogtemeters zijn minder accuraat zijn t.o.v. Garmin toestellen. Wahoo berekent zijn hoogtemeters dmv barometrische gegevens en dan ben je ook afhankelijk van de weersomstandigheden. Met snelheidssensor - dan registreert hij geen hoogtemeters bij wandelstukken, maar dat gaat bij Garmin evengoed het geval zijn, want als de sensor geen afstand meet gaat deze ook niet automatisch overschakelen op GPS.

Mijn Garmin stond ook ingesteld op auto pauze en tijdens wandelstukken hoorde ik hem ook biepen wanneer hij geen snelheid meer registreerde, hij biepte zelfs als ik aan het biken (lees: wandelaars staken bij dan voorbij) was :lol: Ik herinner mij eens een editie van de Roc Marathon waar het vreselijk waaide en daar zaten behoorlijk wat wandelstukken in, met hoogteverschil en toen klopte mijn hoogtemeters ook niet hoor, zelfs de afstand klopte niet... Allemaal zonder sensor, dus ik denk niet dat de Wahoo het beter of slechter gaat doen...

Ik lig daar eigenlijk ook allemaal niet van wakker, ik ben al blij als ik heelhuids terug thuis kom, want de laatste jaren toch te vaak naar mijn goesting de spoedafdeling gezien... :wink:
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Garmin heeft toch ook een barometrisch hoogtemeter sensor? :-k

Die wandelstukken zit ik niet echt mee. Met de garmin heb je idd ook af en toe dat je zo traag rijdt dat de auto stop in gaat. Mijn ritten zijn echter niet van die aard dat ik kilometers dergelijke stukken rij :lol:

En voor die keren dat je in de 'echte' bergen serieuze draagstukken hebt (wat als je de bike duwt, registreert een snelheidssensor naar mijn mening toch beweging?) maakt een beetje afwijking me weinig uit.

Heb alleen niet veel goesting om op het einde van mijn wekelijkse rit nog een paar keer de Kluisberg op te vliegen om toch maar evenveel hm's te hebben terwijl mijne Garmin maat al naar huis mag gaan.... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door madskatingcow »

RigolleM schreef:Mijn Garmin stond ook ingesteld op auto pauze en tijdens wandelstukken hoorde ik hem ook biepen wanneer hij geen snelheid meer registreerde, hij biepte zelfs als ik aan het biken (lees: wandelaars staken bij dan voorbij) was :lol:
Dat staat bij mij af, want is toch een beetje valsspelen. Je kan de auto pauze ook instellen op een lagere drempel, bv 2km/h.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

madskatingcow schreef:Dat staat bij mij af, want is toch een beetje valsspelen. Je kan de auto pauze ook instellen op een lagere drempel, bv 2km/h.
Valsspelen? Je hebt de tijd dat het toestel aan staat en de bewogen tijd. Sta ik ergens een kwartier stil dan telt bij mij enkel de bewogen tijd, op mijn display staat estimated time, want ik wil weten hoelang ik al onderweg ben...

Bij mij staat dit aan omdat ik anders vergeet om het terug aan te zetten als ik ergens gestopt ben...
Plaats reactie