Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Zonder snelheidssensor is de wahoo niks waard in de bossen... Ben eens 1x vergeten om de sensor te wisselen bij het wisselen van fiets.
Snelheid schommelde constant met grote verschillen van zodra ik onder een bladerdak kwam.

Wat het wisselen vd sensors betreft. Op aliexpress vind je ook sensors die compatibel zijn en niet een belachelijk hoge prijs hebben zoals de wahoo en garmin sensors. Ik ga me er daar ook eens eentje aanschaffen om te testen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

kevx schreef:Zonder snelheidssensor is de wahoo niks waard in de bossen... Ben eens 1x vergeten om de sensor te wisselen bij het wisselen van fiets.
Snelheid schommelde constant met grote verschillen van zodra ik onder een bladerdak kwam.
Is bij iedere GPS fietscomputer zo hoor. Ik heb jaren zonder snelheidssensors gereden met mijn Garmin Edge 800, en van zodra je het bos in rijdt, klopt de snelheid niet meer.

Maar uiteindelijk gaat Garmin hier beter mee om dan Wahoo blijkbaar.
Op de support pages van Wahoo adviseren ze zelfs om een speedsensor te gebruiken.

Ik ga bij ene volgende rit eens terug mijn Garmin Edge 800 meenemen en beide logs eens bekijken na de rit.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Christ D. »

Is bij iedere GPS fietscomputer zo hoor.
Idd , bij mijn Etrex en Touring had ik dat ook. Met speedsensor van Wahoo is het beter.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door _anonymus_ »

Nadeel van een snelheidssensor vind ik dan weer dat draagstukken niet meer geregistreerd worden.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

_anonymus_ schreef:Nadeel van een snelheidssensor vind ik dan weer dat draagstukken niet meer geregistreerd worden.
Hoe zit/zat dit bij de Garmins? Ik had enkel een speedsensor (combi met cadanssensor) op mijn koersvlo.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door _anonymus_ »

Wel, ik heb ooit één keer die speed-/cadanssensor bij mijn Garmin Edge 705 gebruikt, op de koersfiets.
Maar die was dan wat verschoven door de trillingen, en op een bepaald moment ontving de sensor het signaal van de magneet niet meer. Ik had dit eerst niet door, en het gevolg achteraf was een rit op Garmin Connect/Strava waarvan de tracklog wel klopte op de kaart, maar de geregistreerde afstand en gemiddelde snelheid niet.
Sindsdien heb ik die speedsensor eigenlijk niet meer gebruikt.
Ideaal zou zijn dat de gps automatisch overschakelt van speedsensor naar gps wanneer hij beweging detecteert die niet door de speedsensor wordt doorgegeven.
De Garmin registreerde draagstukken wel, zonder speedsensor dan wel. Met zou hij deze niet hebben geregistreerd.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

_anonymus_ schreef: De Garmin registreerde draagstukken wel, zonder speedsensor dan wel. Met zou hij deze niet hebben geregistreerd.
Volgens mij registreert de Garmin ook geen trackpoints met speedsensor...

Ik heb ook eens voorgehad dat mijn speedsensor defect was, maar 'k had dit snel door en toen de koppeling verwijderd zodoende hij via GPS verder registreerde.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Byorka »

_anonymus_ schreef:Nadeel van een snelheidssensor vind ik dan weer dat draagstukken niet meer geregistreerd worden.
Ook niet wanneer de Wahoo niet op automatisch pauze ingesteld staat?
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Byorka »

Christ D. schreef:
Is bij iedere GPS fietscomputer zo hoor.
Idd , bij mijn Etrex en Touring had ik dat ook.
Inderdaad, mijn Garmin 800 en Garmin 1000 hadden echt een wielsensor nodig anders miste ik 10-20% van de afstand.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Even samenvatten wat ik hier en op andere pagina's aan informatie verzameld heb.

De Wahoo Elemnt is een handig toestel que formaat met een duidelijk afleesbaar, zwart - wit, scherm. Echter, zonder smartphone heb je er niets aan. Met de smartphone kan je echter heel veel instellen (op smartphone scherm meestal handiger dan op GPS scherm).
Batterij zou lang mee gaan, ook als 'alles' aan staat.
Navigatie zou minder goed zijn dan bij Garmin.
De GPS ontvangst in bos en zo is nipt waardoor HM's en afstand nog wel eens kunnen afwijken. Ook voor routes na te rijden kan dit problemen geven (te laat zien waar je bent bij een situatie). Met een snelheidssensor zou dit beter moeten zijn.


Garmin Edge 1030 is beter qua GPS ontvangst. Scherm is in kleur (voordeel?) en iets groter dan de Wahoo. Toestel kan onafhankelijk werken (zonder smarphoen), maar kan wel geconnecteerd worden met een telefoon.

Is de conclusie dat de Wahoo een prima toestel is voor de cyclo rijder, maar de Garmin dan weer beter voor MTB is? :-k
Plaats reactie