Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Cancelara
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: di 03 jan 2012 19:30
Rijdt met: nen oude

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Cancelara »

Hoi Wahoo kenners, ff enkele vraagjes.
Ik werk momenteel met mioschare om mijn ritten te maken voor de 505hc gps. dit is alles turn by turn natuurlijk. Wegens het al vele jaren met mio te werken is wel bekent dat de batterij een ware ramp is na verloop van tijd.
Daarom info over Wahoo element, kan ik gewoon mijn ritten die ik op mioschare maak via een mail naar mezelf op de wahoo app krijgen en is er dan ook turn by turn bij.
Of is er nog een snellere en betere optie.
De ritten moeten wel tbt zijn omdat ik de enige ben met een gps als we een fietsvakantie maken met vrienden.

Dank voor de info,
Andere leuke tips zijn uiteraard ook welkom

grtj :-D
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door demonic »

Cancelara schreef:Hoi Wahoo kenners, ff enkele vraagjes.
Ik werk momenteel met mioschare om mijn ritten te maken voor de 505hc gps. dit is alles turn by turn natuurlijk. Wegens het al vele jaren met mio te werken is wel bekent dat de batterij een ware ramp is na verloop van tijd.
Daarom info over Wahoo element, kan ik gewoon mijn ritten die ik op mioschare maak via een mail naar mezelf op de wahoo app krijgen en is er dan ook turn by turn bij.
Of is er nog een snellere en betere optie.
De ritten moeten wel tbt zijn omdat ik de enige ben met een gps als we een fietsvakantie maken met vrienden.

Dank voor de info,
Andere leuke tips zijn uiteraard ook welkom

grtj :-D
Zie hier: https://www.hardlopen-en-fietsen.nl/3-m ... emnt-bolt/

TBT gaat niet default met een gpx te importeren, dan is het enkel breadcrum navigatie, die wel heel duidelijk is. Wel TBT als je rechtstreeks in de app een route maakt of als je importeert vanaf bvb Komoot. Moet wel zeggen dat Komoot de beste site is om routes te importeren en te bewerken die ik ken. Je kan je Wahoo direct koppelen met Komoot en Strava en ziet direct al je gemaakte routes.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Ik kan enkel maar bevestigien. Wahoo in combinatie met Komoot is super om te navigeren. Wat mij vooral bevalt aan de routes die je via Komoot importeert is dat je reeds op voorhand kan zien welke ondergrond je onder de wielen krijgt. Dit geeft je reeds een idee over het terrein.

TBT voor een echte MTB rit vind ik niet noodzakelijk. Indien ik ritten narij, staat deze steeds op het kaart scherm en vertrouw ik niet op de instructies om de route te volgen (was bij mijn Garmin ook zo).
Wel handig is dat je een signaal krijgt als je van de route afwijkt.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Zoals Jemp hierboven aanhaalt is T-B-T niet aan te raden bij het MTB'en, de bochten volgen veel te snel op elkander en is niet meer overzichtelijk wanneer je waar moet afslaan. Ik rij ook al jaren (sinds 2008) met een track op de kaart en ik volg gewoon het lijntje, wijk ik van de track af dan krijg ik een melding, meer hoef dit niet te zijn.

Op de weg gebruik ik wel T-B-T omdat je daar veel minder bochten maakt en dan vind ik het fijner om afslagbegeleiding te krijgen.

Tot op heden heb ik enkel de methode via Javawa gebruikt in combinatie met RidewithGPS en dat werkte feilloos. Komoot heb ik nog niet toegepast, maar volgens mede-bikers werkt dit ook zoals het moet.

Als je een route uitstippelt via de Wahoo Companion heb je ook automatisch T-B-T, maar via GPX import moet je dus Komoot of RwGPS gebruiken.
marsellus_2000
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 jan 2019 11:23
Rijdt met: Trek Procaliber 9.7

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door marsellus_2000 »

Sinds een paar ritten loopt er iets mis met de temperatuursregistratie. Zowel min, max als average staan op -7 graden. Net een update gedaan maar zonder effect. Iemand bekend met dit probleem?
marsellus_2000
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 jan 2019 11:23
Rijdt met: Trek Procaliber 9.7

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door marsellus_2000 »

marsellus_2000 schreef:Sinds een paar ritten loopt er iets mis met de temperatuursregistratie. Zowel min, max als average staan op -7 graden. Net een update gedaan maar zonder effect. Iemand bekend met dit probleem?
Na een paar mailtjes met Bikster lijkt het een hardwareproblemen te zijn. Toestel is net geen 2 jaar oud, wordt zonder probleem vervangen.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Vraagje ivm Komoot. De hoogtemeters op Komoot komen niet overeen met de gegevens op het toestel (of Strava). Ik vermoed dat op Komoot de kaart hoogetemeters worden genomen en op het toestel de reële (barometrische) hoogtemeters. Klopt dit? En kan ik Komoot zo instellen dat hij de waarden overneemt zoals op het toestel? :-k
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Jemp schreef:Vraagje ivm Komoot. De hoogtemeters op Komoot komen niet overeen met de gegevens op het toestel (of Strava). Ik vermoed dat op Komoot de kaart hoogetemeters worden genomen en op het toestel de reële (barometrische) hoogtemeters. Klopt dit? En kan ik Komoot zo instellen dat hij de waarden overneemt zoals op het toestel? :-k
En in het toestel zijn het de correcte hm's?
Toen er zoveel wind was heb ik een vlak ritje gereden met 2 bruggen op het parcours en had 334hm op de Wahoo en Komoot geeft 90hm aan. Ik denk dat Komoot op basis van de kaartgegevens correcter is. Mijn laatste ritje was ook tamelijk vlak, Komoot 90hm en toestel/Strava 95hm. Dus ik zou er niet wakker van liggen...
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

200 hm’s op 1500 vind ik wel veel. Maar wat is juist? Ik zou liever zelf kunnen bepalen welke ik hou.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

In dit artikel kan je nalezen hoe Wahoo hoogtemeting heeft geïmplementeerd op hun Elmnt toestellen.

Anderzijds deze toestellen zijn ontworpen voor recreatief GPS gebruik en als hulpmiddel bij navigatie. De toestellen zijn niet geschikt voor activiteiten die zeer precieze metingen vereisen zoals luchtvaart, weersvoorspellingen en landmetingen.

Persoonlijk na 10 jaar met een Garmin/Wahoo GPS te rijden vind ik de bepaalde kaartgegevens correcter dan de waardes die ik van mijn GPS ontvang.

Maar als wijze van test heb ik eens de Koppenberg (79m) genomen als eikpunt en dit door Komoot laten bereken en deze geeft 'maar' 60m... dus je verliest op 600m zo'n 19hm.

Met hoogtemeters wordt al jaren gegoochelt door zowel organisaties of door rijders... :-)
Plaats reactie