Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Ik had de laatste tijd al de indruk dat de snelheid en afstand die de Bolt aangeeft niet correct is. Vandaag nog iemand met dit probleem gesproken.

Paar keer een mtb tocht van 100km gedaan.
Medebikers hadden een keer 103km, ik 99. De volgende tocht hadden ze 101km, ik 98. Vandaag zou ik 105km moeten hebben, ik had er 100.

Ik heb ook de indruk dat men snelheid lager is dan in werkelijkheid, wat ik dan ook logisch vind want minder afstand is trager gereden? Ik gebruik een speedsensor en deze staat op automatisch ingesteld.

Met de mtb valt de snelheid minder op maar toch liggen men gemiddeldes wat lager dan vroeger. Op de racer merk ik dit harder. Het scheelt ong 1 km/u.

Iemand nog last?

Heb ondertussen contact opgenomen met Wahoo en wacht hun antwoord af...
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kovan »

De vraag is dan...


Wie/wat is correct? Misschien uw Bolt net "wel" correct :-D



kevx schreef:Ik had de laatste tijd al de indruk dat de snelheid en afstand die de Bolt aangeeft niet correct is. Vandaag nog iemand met dit probleem gesproken.

Paar keer een mtb tocht van 100km gedaan.
Medebikers hadden een keer 103km, ik 99. De volgende tocht hadden ze 101km, ik 98. Vandaag zou ik 105km moeten hebben, ik had er 100.

Ik heb ook de indruk dat men snelheid lager is dan in werkelijkheid, wat ik dan ook logisch vind want minder afstand is trager gereden? Ik gebruik een speedsensor en deze staat op automatisch ingesteld.

Met de mtb valt de snelheid minder op maar toch liggen men gemiddeldes wat lager dan vroeger. Op de racer merk ik dit harder. Het scheelt ong 1 km/u.

Iemand nog last?

Heb ondertussen contact opgenomen met Wahoo en wacht hun antwoord af...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Hahaha mja kheb toch men twijfels...

Men gemiddeldes liggen lager dan vroeger, toen ik de Bolt ook al gebruikte.
En ik ben er zeker nie op achteruitgegaan:D
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door janvangastel »

Ik gebruik een speedsensor en deze staat op automatisch ingesteld
Dat zou ik dan veranderen, want dat klopt niet (altijd). Ik heb ook geen positieve ervaring met die automatische stand. Ik heb het volgende gedaan: precies gemeten wat de afstand is die ik in een bepaalde versnelling afleg bij een omwenteling met de trapper (dus bv. rechter trapper van boven naar weer boven). Dan al omwentelingen tellend precies een kilometer uitgezet op een fietspad. Vervolgens in de bolt een getal ingevoerd dat ik berekend heb op grond van de wielmaat van mijn fiets. Dan die kilometer 4x achter elkaar (als 1 rit) gereden en gekeken op welke afstand de bolt toen uit kwam. Daarna een simpel rekensommetje gemaakt om het juiste in te voeren getal te vinden. Dat ingevoerd en daarna nog een keer gecheckt. Klopte toen zo goed als exact. Kost even tijd, maar je weet dan zeker dat het goed zit.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

janvangastel schreef:
Ik gebruik een speedsensor en deze staat op automatisch ingesteld
Dat zou ik dan veranderen, want dat klopt niet (altijd). Ik heb ook geen positieve ervaring met die automatische stand. Ik heb het volgende gedaan: precies gemeten wat de afstand is die ik in een bepaalde versnelling afleg bij een omwenteling met de trapper (dus bv. rechter trapper van boven naar weer boven). Dan al omwentelingen tellend precies een kilometer uitgezet op een fietspad. Vervolgens in de bolt een getal ingevoerd dat ik berekend heb op grond van de wielmaat van mijn fiets. Dan die kilometer 4x achter elkaar (als 1 rit) gereden en gekeken op welke afstand de bolt toen uit kwam. Daarna een simpel rekensommetje gemaakt om het juiste in te voeren getal te vinden. Dat ingevoerd en daarna nog een keer gecheckt. Klopte toen zo goed als exact. Kost even tijd, maar je weet dan zeker dat het goed zit.
Welke speedsensor gebruik je?
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kovan »

Als je natuurlijk de tijd om dit allemaal in te stellen gebruikt om te fietsen, heb je uiteindelijk op het eind van hat jaar toch meer kms, niet?

Dat zou ik dan veranderen, want dat klopt niet (altijd). Ik heb ook geen positieve ervaring met die automatische stand. Ik heb het volgende gedaan: precies gemeten wat de afstand is die ik in een bepaalde versnelling afleg bij een omwenteling met de trapper (dus bv. rechter trapper van boven naar weer boven). Dan al omwentelingen tellend precies een kilometer uitgezet op een fietspad. Vervolgens in de bolt een getal ingevoerd dat ik berekend heb op grond van de wielmaat van mijn fiets. Dan die kilometer 4x achter elkaar (als 1 rit) gereden en gekeken op welke afstand de bolt toen uit kwam. Daarna een simpel rekensommetje gemaakt om het juiste in te voeren getal te vinden. Dat ingevoerd en daarna nog een keer gecheckt. Klopte toen zo goed als exact. Kost even tijd, maar je weet dan zeker dat het goed zit.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Ik gebruik de speedsensor van Wahoo...

Ja ik ga ook eens een fatsoenlijke meting proberen te doen voor de juiste wielmaat.

Probleem is dan dat ik niet altijd met dezelfde druk in de banden rijd en dat beïnvloed de snelheid/afstand ook.
Dat was het mooie aan die automatische stand, sensor houdt geen rekening met de wielmaat...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door madskatingcow »

Dat is toch allemaal nog al een gedoe. Mijn maat is na problemen met vocht bij zijn Bolt terug overgestapt naar de Garmin Edge 830. Kon niet gelukkiger zijn, geen gedoe met de speedsensor meer.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

madskatingcow schreef:Dat is toch allemaal nog al een gedoe. Mijn maat is na problemen met vocht bij zijn Bolt terug overgestapt naar de Garmin Edge 830. Kon niet gelukkiger zijn, geen gedoe met de speedsensor meer.
Nogal een gedoe van één persoon, niet veralgemenen. Ik rij ook met een speedsensor van Wahoo (op de MTB) en Garmin - nieuw model met dual sensor (op de racer) en heb geen issues met afstanden en/of snelheden.

Omtrent vochtprobleem: is garantie! Kan met ieder toestel gebeuren zelfs met koning Garmin. Wahoo heeft een prima aftersales/support dienst.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Ik ben zeker niet de enige met dit probleem...

Tis omdat ik dit nu al van een paar mensen heb gehoord dat ik het hier eens navraag.
Plaats reactie